Har pellets idag och gör av med ca 5ton/år. 1kg pellets ger 4.8kWh om jag inte minns fel.
 
Jag har 240m till min 1255 4-16, det är ju tråkigt om borrhålet begränsar pumpens kapacitet.
 
5 ton pellets, då borde du klara dig med den mindre varianten 1255 3-12 kW och då räcker antagligen borrhålet också.
 
bomm skrev:
tillverkarna räknar med grundare hål på en inverterpump på 16kw mot en 16kw on/off pump då de räknar med att pumpen inte går hela tiden på 16kw som en on/off pump gör.. då de räknar med att hålet skall hinna åtehämta sig lite bättre mellan körningarana. detta rätt eller fel vet inte jag
Det låter mycket märkligt tycker jag. Oavsett om du har en inverter eller on/off så blir energiuttaget ur berget detsamma. Berget är mycket värmetrögt så att en inverter småfiser på några kw hela tiden eller om en on/off krämar ur full effekt under en kort tid tycker jag inte borde spela någon roll.

Det vore intressant att läsa vem som påstår detta, och vad det grundas på i så fall. För det är alltid kul att lära sig nya saker :)
 
Vespa skrev:
Vilken djup kunskap ni besitter. Jag bara läser och tar åt mig av infon.
Kollade på länkarna ovan, finns många pumpar i området och dom ligger på 140-150m enligt kartan. Kalksten verkar berget bestå av, men jag hittar ingen info om antal meter till berg.
Om du enkel-klickar på "brunnarna" på kartan så kommer det upp lite information om brunnen, fastighetsbeteckning, djup, djup till berg, längd på foderrör mm.

Kalksten är tyvärr en av de bergarter som har dålig termisk konuktivitet (lågt lambdavärde) vilket medför att du får ut mindre värme från berget än från tex. sandsten eller granit. Då kan det vara än mer viktigt att kolla över i deras kalkyl vilken bergart de gjort sin beräkning på.

(Värmeledningsförmågan varierar inom vida gränser beroende på framförallt bergets kvartshalt
och kan variera mellan 1,5 W/(mK) för basiska bergarter med låg kvartshalt såsom skiffer och
kalksten till 7 W/(mK) för kvartsit med nära 100 % kvarts. Kvartsfattiga bergarter som skiffer och
lersten kan ligga nere på 1,5 W/(mK). En uppfattning om bergets ledningsförmåga bör kunna erhållas
från geologiska kartor, kommunens stadsbyggnadskontor, SGUs brunnsarkiv (Sveriges Geologiska
Undersökning - www.sgu.se) samt erfarenheter från tidigare borrningar i området.
Även bergets specifika värmekapacitet har betydelse, men den varierar ganska lite mellan olika
bergarter och ligger normalt inom området 1,9 - 2,2 MJ/(m3K). Vattenförande bergarter såsom
kalksten och sandsten kan få högre specifikt värme genom sin vattenhalt.
Gotland, Öland och sydvästra halvan av Skåne består huvudsakligen av kalksten och liknade
bergarter med lägre värmeledningsförmåga och kräver därför större aktivt borrhålsdjup. Även lokalt
kan liknande förhållanden råda på många platser i Sverige)

Källor: http://www.swedgeo.se/globalassets/publikationer/info/pdf/sgi-i12.pdf, samt tidigare bifogade http://www.geopower-i4c.eu/docs/KTH_final.pdf sidan 82
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Nibes kalkylblad ser du nedan. Det aktuella bladet har liknande förutsättningar på effektförbrukning som ditt hus. Men årsmedelstemp och DUT är fel då det är beräknat på Piteå.

Jag labbade med en bekants program före jag själv skulle borra. Skickar med bilder på tre beräkningar på olika borrdjup.

Under rubriken kollektordata hittar du lambdavärde som anger vilken bergrund de har räknat på. Notera att de djup som beräknas är aktivt djup.
DSC_0147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



DSC_0148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




DSC_0149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Djupet på borrhålen du kan se säger inget om du inte vet hur de dimensionerat sin bergvärmeanläggning.;)
 
mexitegel skrev:
Det låter mycket märkligt tycker jag. Oavsett om du har en inverter eller on/off så blir energiuttaget ur berget detsamma. Berget är mycket värmetrögt så att en inverter småfiser på några kw hela tiden eller om en on/off krämar ur full effekt under en kort tid tycker jag inte borde spela någon roll.

Det vore intressant att läsa vem som påstår detta, och vad det grundas på i så fall. För det är alltid kul att lära sig nya saker :)
Jag upptäckte detta då jag labbade i en bekants Nibe program då jag skulle välja pump samt djup på borra till mitt hus. Programmet beräknade att borran behövde vara i snitt 20 meter djupare till en 1245-12 (on/of pump 12KW) motför en nibe 1255-16 (inverter med toppeffekt 16KW)

Fick detta bekräftat då jag pratat med Nibe och Daikin försäljare. De räknar med att borran inte belastas lika hårt över säsongen och att berget inte skall kylas ned lika mycket och sedan acceptera att cop-värdet blir lite sämre när det är som kallast. ... Daikin sade förövrigt att det var helt onödigt att borra djupare än 150meter oavsett mitt hus effektbehov... kan säga att jag inte fick sådär stort förtroende för honom...

Men viktigast är att man dimensionerar borran så att HUSETS behov tillfredställs. Detta då en 1255-16 pump kan placeras i hus med olika effektbehov 20000-55000KW och ändå klara jobbet.
Det medför att det är husets effektbehov man skall räkna borran på och inte pumpens maxeffekt. Om man däremot skall beräkna borrans djup efter samma beräkningar som en on/off eller som tillverkarna nu gör får framtiden utvisa. Men tillverkarna vill sälja produkter och låter då pumpen kosta mer på bekostnad av en kortare borra.. Jag valde iaf att borra lite djupare, då det kändes bättre och kostade lite (201kr/m) sedan kan det vara bra att borra lite mer då man aldrig vet ifall man kommer att bygga ut huset i framtiden.

Hittade denna jämförelse upplagd av Rickard M.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59477.msg633388#msg633388
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vespa skrev:
Tack för era svar. Det lutar nog ändå åt den installatör som borrar 180m. Dom är specialister på bergvärmeinstallationer medans den andre är en rörmokarfirma.
Skall dock be den första att specificera mera vad pumpen kostar, samt vad borrhålet kostar separat.
Nibe 1255 4-16kW kostar på rinkabyror.se 69.000:-


Kan du be dem göra en offert på en 1255-12 istället då den pumpen borde täcka ditt effektbehov samt är den 1-3 tusen kronor billigare än 1255-16 beroende på webshop.

Med en lite mindre pump är det inte bara priset som kan bli lite bättre utan även driften av pumpen. Detta då även inverterpumpar kan börja gå som en on/off pump vid ogynsamm drift (på sommaren, felinställd pump, liten vattenmängd på VB, mm) och pumpen går ned till 3KW som lägst vilket kan vara bra just på sommarhalvåret.

1255-16 hittar du förövrigt för 65000 och 1255-12 64000 på flertalet webshoppar.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
L
Jag har själv talat med en säljare från IVT, och ha sa att en ny inverterpump kräver mera av hålet. Jag har 190 meter och en 1226-12.
Jag tror också att 1255-12 är en helt ny modell. Först kom den stora 1255a den upp till 16. Sedan lanserades den lilla. Men många efterfrågade en mellan modell. Och så lanserade de 1255-12 som är mellan 3-12. Är ganska säker på att det absolut inte behövs mer än 12 till din villa. Vår pump har aldrig haft några problem alls att värma här. Med källare uppvärmt garage osv. Den går kanske 40 minuter av en timma som mest när det är minus 15 och blåser.
 
Det var en 1255-12 som var offererad, fel av mig.
Kollade på kartorna igen och det är granit som är berggrund. Var inte helt lätt att tolka färgen på kartan med färgen för bergart. Men granit är det i alla fall.
Kollade även borrdjup på intilliggande borrhål. Det verkar ligga mellan 3-6m ned till berget. Jag har även en hel del synliga bergsknallar på tomten, så det kan vara ännu mindre.

Men min fråga sedan innan kvarstår. Om jag köper 180m borrhål, och det inte går att borra 180m. Vad händer då?
 
Grattis till bra förhållanden för bergvärme då.

Det är samma på denna kartan klickar du på den aktuella platsen kommer en ruta upp....

Att komplettera med djupare hål brukar kosta 2-300kr per meter så det är inte farligt dyrt. Däremot foderrör kostar minst det dubbla per meter så har man långt ner till berg eller måste borra flera hål så kostar det lite mer.

Angående om de ej kan borra nog djupt. Pga vattenmängd. Med tillräckligt stor kompressor brukar det inte vara några problem. Så det beror på vad borrarn har för utrustning. Men i de fall hålet bara rasar in eller det är för mycket vatten så är det olika för hur firmorna löser detta. Endel gör ett till hål och paralellkopplar hålen medans andra säger att det får räcka och inte borrar något mer. Här i Piteå så får du i regel ett borrdjup som offererat utan extra kostnad. Medan jag läst om firmor ffa. I storstäderna som fakturerar för nytt hål.

Paralellkopplade hål är bara av godo ffa om du inte har så långt till berg. så får du det är det bara att vara glad.
 
Det bästa är att fråga den som borrar vad som händer om det blir något fel på borrhålet. Om du bor i närheten av ett berg så kan det göra att vatten kommer upp ur borrhålet.
 
Vissa anser att inverters klarar sig med kortare borra än on/off vp pga jämnare uttag ur berget men när det är så kallt så on/vp går kontinuerligt kommer den vp som har kortare borra få lägre brine temp men årsmedel brine temp blir antagligen lite högre för invertern. Hur som helst jag skulle borra efter husets effektbehov oavsett av vp.
 
  • Gilla
Givdul1
  • Laddar…
bomm skrev:
Men viktigast är att man dimensionerar borran så att HUSETS behov tillfredställs.
Precis, det var just det som var min poäng ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.