P
pacman42 pacman42 skrev:
De ytor som måste agera buffertzoner för att fånga upp vattnet blir gigantiska.
De ytorna utgjore buffertzoner en gång i tiden. Som sagt, det är en fråga om ekonomiska konsekvenser. Jag är inte kompetent att räkna ut om det skulle löna sig att återställa just dessa f.d. våtmarker, men om jag vore politiker eller ansvarig tjänsteman i de berörda områdena så skulle jag propagera för en ordentlig utredning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stora delar av dessa marker är numera bebodda. Då är det enklare att bygga enorma regndammar som kan extraknäcka som pumpkraftverksdammar (eller vice versa). Men det är enorma arealer som krävs för att få till detta.

Det går väldigt snabbt att dra nytta av dikning, sedan är den svår att återställa.
 
P pmd skrev:
En del av den utdikning som har gjorts längs de stora älvarna i centrala Europa har lett till att det ofta (eller åtminstone ibland) blir rejält stora översvämningar i dessa områden. Det vore kanske ekonomiskt klokt att återställa en del av det.
Jo vete tusan men man hamnar nog direkt i konflikter med bönder om jordbruksmark, sedan är ju kontinenten mycket mer tätbefolkad, betvivlar att man vill ha träskmarker på kontinenten även om det kanske minskar trycket på Rhen eller Rhone osv mha våtmarker.
 
Man får bygga lite fler makalösa manicker så slipper vi myggen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Denna länk är väldigt bra för den som vill förstå vad det handlar om:
- [länk]

Ambitonsnivån är väldigt hög...
Jo och riktiga "case studies".

Men jag blir lika fascinerad varje gång jag läser miljödokument från EU och att det saknas en ekonomisk kalkyl. Då brukar man hänvisa till någon fond inom EU som trollar fram pengar.

Konkret så Norrland och skogen köper jag för där var det för stor utdikning ett tag i jakten på avkastning.

Ännu säkrare på att Fatburen/Södermalm är ett perfekt val !
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och riktiga "case studies".

Men jag blir lika fascinerad varje gång jag läser miljödokument från EU och att det saknas en ekonomisk kalkyl. Då brukar man hänvisa till någon fond inom EU som trollar fram pengar.

Konkret så Norrland och skogen köper jag för där var det för stor utdikning ett tag i jakten på avkastning.

Ännu säkrare på att Fatburen/Södermalm är ett perfekt val !
Och dom hade dessutom en målbild i slutet av rapporten på hur dom ser det ideala Europa efter återställningen:
En gammal stuga omgiven av blommor på en äng nära en skog vid Talsi, Lettland med grönskande träd och en klar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Och dom hade dessutom en målbild i slutet av rapporten på hur dom ser det ideala Europa efter återställningen:
[bild]
Jo där kan vi sitta runt lägerelden och drömma om svunna tider.....

Men vi kan ju inte vara omöjliga och Norrland och skogen borde vara klart realistiskt eftersom man dikade febrilt ett tag för högsta avkastning.
 
O [old rusty] skrev:
Och dom hade dessutom en målbild i slutet av rapporten på hur dom ser det ideala Europa efter återställningen:
[bild]
Det är ju detta som är så ironiskt. Detta är inte en naturlig miljö det heller. Ängsmarker finns det inte naturligt i vårt klimat om det inte finns vilda betande djur i överflöd, eller tama betande djur som hålls instängda på dessa marker. Så är målet att vi skall tvinga bönder till en viss form av djurhållning?

Jag har denna typ av marker runt där jag bor, men då har vi också hästar som betar i hagarna, där djurägarna flyttar hästarna mellan olika hagar utifrån årstid, tillväxt mm. Vi har också ren vall-odling i andra hagar. Vad är skillnaden mellan hagarna? De som har dåliga förhållanden för maskinhantering blir beteshagar (mycket sten, sumpigt osv).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo där kan vi sitta runt lägerelden och drömma om svunna tider.....

Men vi kan ju inte vara omöjliga och Norrland och skogen borde vara klart realistiskt eftersom man dikade febrilt ett tag för högsta avkastning.
Men forskningen visar ju att många dikade marker kommer att innebära mer koldioxid i luften om man återväter dem, detta då högre avkastning på skogen faktiskt är positivt för kolinbindningen. Så man måste därför utreda varje markområde individuellt innan man går denna vägen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men forskningen visar ju att många dikade marker kommer att innebära mer koldioxid i luften om man återväter dem, detta då högre avkastning på skogen faktiskt är positivt för kolinbindningen. Så man måste därför utreda varje markområde individuellt innan man går denna vägen.
Jo då behöver vi ännu mer fakta men en omfattande utdikning har ju gjorts och vi har ju enorma arealer av skog främst i Norrland. Sen är det inte särskilt kostsamt att återställa ett utdikat skogsområde.
I de smålänska skogarna gjorde man flest återvätningsprojekt.
https://www.naturvardsverket.se/494...db2647088daa7c41fc5b8b24/atervatning-2023.pdf

EDIT sen i Skåne av någon anledning, vete tusan vad man gjort där?
 
P
P paralun skrev:
Jo vete tusan men man hamnar nog direkt i konflikter med bönder om jordbruksmark, sedan är ju kontinenten mycket mer tätbefolkad, betvivlar att man vill ha träskmarker på kontinenten även om det kanske minskar trycket på Rhen eller Rhone osv mha våtmarker.
Visst finns det många variabler att ta hänsyn till, men utan att utreda saken så kan man ju bara gissa.
Saken kanske redan är utredd, men det är i så fall ingenting jag har hört talas om.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Ambitonsnivån är väldigt hög...
Ambitionsnivån för att presentera klart och enkelt är inte hög.
 
P pmd skrev:
Ambitionsnivån för att presentera klart och enkelt är inte hög.
Defintivt inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.