pacman42 pacman42 skrev:
Ja, stora delar av det som de (troligen) vill återställa är ju bebyggt, inte bara i Nederländerna.

De stora arealerna av utkdikning i södra Sverige och norra Sveriges kustland gjordes ju på 1800-talet och tidigare. Ur ett biodiversitetsperspektiv torde dessa vara viktigare än skogarna i Norrlands inland. Där jag är uppvuxen finns det gott om "Laxbäcken", "Uttersjön", "Harrbäcken" osv osv. Ädelfisken och uttern har ju försvunnit för att landskapet öppnats upp, inte för att vattenkvaliten blivit dålig. Fisken och uttern har blivit byten för rovdjur. Fåror har tappat vatten- och botten-kvalitet pga kraftverk.
Jo angående Nederländerna är ju det ett stort skämt om man ska återställa och det är man ju tvungen att rätta till, eller får Nederländerna helt enkelt vägra. Norrland och skogen är ju enkelt men att ta bördig jordbruksmark i södra Sverige för våtmarker är ju inte bra.

Men jag blir inte klok på vad man ska återställa på kontinenten??? Och till vilka kostnader?
 
P paralun skrev:
Njou.... återvätning av skogar är ju ett större projekt som pågår.

[länk]
Ja, att göra detta frivilligt med bidrag kan jag köpa. Det enda sättet att ta ur skog ur sådana marker är dock för hand (motorsåg och fyrhjuling/snöskoter) på vintern på de ställen där det blir bärkraftig is. Jag har dock trampat igenom i sådana marker på vintern, även kört fast med snöskotern i midjedjupt vatten, mitt i smällkalla vintern...
 
P paralun skrev:
Jo angående Nederländerna är ju det ett stort skämt om man ska återställa och det är man ju tvungen att rätta till, eller får Nederländerna helt enkelt vägra. Norrland och skogen är ju enkelt men att ta bördig jordbruksmark i södra Sverige för våtmarker är ju inte bra.

Men jag blir inte klok på vad man ska återställa på kontinenten??? Och till vilka kostnader?
Det är lätt att rösta ja om det inte är så mycket som drabbar det egna landet...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är lätt att rösta ja om det inte är så mycket som drabbar det egna landet...
Jo kan så vara..... orkar inte rota i EU's gömmor efter mer fakta.
 
P paralun skrev:
Jo kan så vara..... orkar inte rota i EU's gömmor efter mer fakta.
20% av 20% Polder i Nederländerna innebär att knappt 5% av Nederländernas yta skall bli hav...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fast det är klart, för 8000 år sedan hade vi ju knappt några skogar alls.
Jag tänker mig att hela landet mest var skog innan vi började bruka marken, ängar o åkrar är ju inget som uppstår av sig själv, men vist det kanske var lite kalt just efter istiden.
I ämnet så tycker jag att det växer mer än någonsin. Förr ( typ50 år sen) röjdes det och hölls efter, nu händer det mest ingenting.
I våras blev det en våtmark en bit bort från mig, diket från den har snart växt igen helt. Förr var det bönder som odlade och diket sköttes om.
Nu är det hästar på all mark, och hästägarna skiter ju i dikena.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man borde som konsekvens av sådana beslut också driva det i frågor som befolkningsmängd, boendestandard, löner m.m
Ska vi tillbaka till stenåldern på ett område så gör på alla områden, lika för lika.
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo det här blir klart intressant...
Det här är nog inte den första naturlagen som är omstridd, men så småningom brukar de flesta naturlagar visa sig gälla.
😉
 
Redigerat:
  • Haha
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Vad vill de ha återställt egentligen?
Jag har inte sett någonting alls i media om vad återställning av "skadade ekosystem" innebär i praktiken.

Vilken tidsperiod i forntiden ska vi ha som riktmärke? Det spelar mycket stor roll om det handlar om att återställa till hur det såg ut för hundra år sen, eller för tusen år sen, eller för tiotusen år sen.

Eller ska en byråkrat på Naturvårdsverket godtyckligt känna efter vilka ekosystem som ska anses[*] vara skadade och till vilken status de ska återställas?

[*] "Anses" är ett ganska populärt ord i viss lagstiftning. Jag tycker att det ordet borde förbjudas helt i all lagstiftning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En byråkrat på NVV kan ju få för sig att man inte får elda löv och kvistar, så de kan nog kräva återställning av Fatburen också. Heja NVV byråkrater!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle förvåna mig lika mycket om de visste det som om något av det här skulle bli av.
Jag är tämligen övertygad om att ganska mycket av det kommer att bli av i Sverige.
 
P
P paralun skrev:
Men jag blir inte klok på vad man ska återställa på kontinenten??? Och till vilka kostnader?
En del av den utdikning som har gjorts längs de stora älvarna i centrala Europa har lett till att det ofta (eller åtminstone ibland) blir rejält stora översvämningar i dessa områden. Det vore kanske ekonomiskt klokt att återställa en del av det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
En del av den utdikning som har gjorts längs de stora älvarna i centrala Europa har lett till att det ofta (eller åtminstone ibland) blir rejält stora översvämningar i dessa områden. Det vore kanske ekonomiskt klokt att återställa en del av det.
Det är nog lättare sagt än gjort
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det är nog lättare sagt än gjort
Ja, men nu är det sagt, så då är det dags att göra. :)

Det är, som alltid, en fråga om ekonomiska konsekvenser. Årets översvämningar i centrala och södra Europa blir nog inte gratis att ta hand om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, men nu är det sagt, så då är det dags att göra. :)

Det är, som alltid, en fråga om ekonomiska konsekvenser. Årets översvämningar i centrala och södra Europa blir nog inte gratis att ta hand om.
De ytor som måste agera buffertzoner för att fånga upp vattnet blir gigantiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.