Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu började det gnaga lite i mig att jag borde ta reda lite mer ordentligt hur det är med alla dessa snabbheter på säkringar, och beteckningar, både gamla och aktuella.

Men inte har jag hittat något som uttömmer ämnet ordentligt.
Däremot börjar jag vackla i mitt uttalande om att gL/gG skulle vara både snabb och trög, det är kanske bara vad just IFÖ menar med sina säkringar, att de har lyckats kombinera egenskaperna, dvs att det inte har med beteckningarna GL eller GG.
Ty nu har jag fått för mig att gL och gG mest är benämningar ifrån två olika standarder (VDE resp IEC).
Så nu står jag dum som en åsna och vet inte vad jag ska tro om hötapparna.

Finns det någon som har verkligt koll här?
Jag sätter nog främst mitt hopp till @GK100 , tror att det kan finnas en del kunskap där, i detta ämne.

Eller du elmont, som varit med i branschen så länge, vad vet du?
Vi kan göra det enkelt för oss med ett bra litet diagram som visar de olika typernas karaktäristik som är aktuella här dvs trög-träg, snabb-flink och numera sen länge allenarådande "trög/snabb"-trägflink-gL/gG. Du har uppfattat det rätt att det är en samordning av VDE och IEC normer som gett de beteckningar som finns numera och där i princip enda giltiga här på BH då är gL/gG och det är inte från olika utan IEC den kommit in. Finns oerhört många olika beteckningar mm inom VDE pga den mer än hundraåriga historiken för Diazed. Det är en konstruktion av Siemens&Halske som vann utmärkelsen bästa lösning på det mer och mer påträngande problemet med el och brand osv. Det epitetet står orubbat fast än idag på många sätt rent tekniskt. Nog om det jag ska inte lägga ut texten i onödan eller "briljera" OT i tråden vi har ju skrivit mycket om sånt här tidigare också.

De som fått för sig att gamla tröga var bra vid lite längre överlast delar av timma kan omvärdera lite enda som skiljer lite i normalanvändning är vid motorstart och magnetiseringen där < 100 ms där var gamla trög bättre. Ser man på det i diagrammet får man säga att gL/gG är en riktigt bra sammanvägning som verkar fint i kortslutningsområdet och sen i stort följer äldre tröga.

Diagram med kurvor för säkringstyper: superflink, flink, trög och trögflink i förhållande till ström och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.