15 639 läst · 45 svar
16k läst
45 svar
Vilka typer av elfel kan orsaka säkringsbrott på två faser samtidigt?
Man kan inte sätta 2 st EK hur som helst i en hissklämma. Jag gjorde ett test med 2 st EK1.5 och en Hager dvärgbrytare med hissklämma, och kunde få den ena EK att sitta hårt och den andra löst.
Bild finns i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-med-hissklaemma.300539/page-2#post-2773406
Bild finns i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-med-hissklaemma.300539/page-2#post-2773406
Om plasten börjar smälta pga att isoleringen ligger tät mot anslutningen så är det feldimensionerat i kabelarean. Vad är det för "träskiva" som du envist hänvisar till i flera trådar?1066Hastings skrev:
Tja du blir nog skumögd vad det gäller. Träskivan är förmodligen jordfelsbrytaren anslutningar som för en gammal gubbe såg ut som en träskiva på det avståndet bilden är tagen. Frågade efter en utzomad bild vilket snabbt hade klargjort att det inte var en träskiva vilket TS också kunde ha klargjort. Men som sagt vad någon har redan konstaterat att det förmodligen rör sig om en jordfelsbrytare eller liknande.R roli skrev:
Förövrigt så ser det lite lustigt ut med den bruna tråden som ligger precis bredvid den bruna tråden som är ansluten.
Den brända tråden kan ha flera orsaker. Inte fastdragen tillräckligt hårt, Att isoleringen inte har en ventilations kant. Plasten går för nära anslutningen. Vid stora strömmar kan plasten börja smälta.
Finns säkert fler möjligheter. Klart är att det har varit varmgång i brun ledare.
Har bara jobbat som industrielektriker 1 år för ca 40 år sedan och då lärde jag mig att det skulle vara en springa på ca 1mm till anslutningen för att plasten inte skulle smälta när man kopplade in motorer. Men det kan ju vara sånt där gammalt humbujumbo som gamla surgubbar lär ut till valpar för att skoja. Men efter den utbildningen att lämna en "ventilations springa" så har jag fortsatt med att göra så.
Hur jag än tittar så kan jag inte se att den andra bruna tråden (2) är ansluten tillsammans med bruntråd 1.J jävla_hus skrev:
Men som sagt vad skumögd.
En översiktsbild hade förmodligen underlättat.
Nu förstår jag inte. Jag gav exempel på inlägg med bilder där man bör se att det sitter två bruna EK (varav en bränd) i en skruvklämma då du med din grumliga syn inte kunde se det.
Jag håller med om att en utzoomad bild hade varit bra, men det har vi inte fått.
Jag håller med om att en utzoomad bild hade varit bra, men det har vi inte fått.
Kolla inlägg #13, inuti den gröna ringen. Längst ner finns en hissklämma där båda de bruna är anslutna. Den ena har haft så dålig kontakt att den blivit varm, och plasten har blivit svart och bubblig, och dessutom smält ihop med den svarta ledaren (inuti den röda ringen).1066Hastings skrev:
Mest imponerad att någon fått ner två kablar på det hållet i en hissklämma. Då den borde expandera framåt enligt bilden och inte åt sidan. Men det finns folk till allt.B b_hasse skrev:
Men visst banka på folk som ber om andra bilder så att det blir lättare att se vad som händer. Troligen så är det mitt fel att det blev varmgång i brun kabel också. Då jag tydligen inte kan se så bra längre ska jag i framtiden undanhålla mig från att spekulera i närbilder.
Jag förstår att du inte fattar att jag inte ser det lika klart som dig och kommer i fortsättningen inte kommentera närbilder.J jävla_hus skrev:
Vad du inte tycks fatta är att jag berättat det i ett antal trådar ovan.
Edit
För mig ser brun tråd nr 2 ut att hänga i luften.
Det är just för att ledarna ligger bredvid varandra i den "breda" hissklämman som det blivit problem. Det finns inget som garanterar att de kläms med samma kraft. Hade hissklämman varit så smal att ledarna tvingats vara "ovanpå" varandra så hade de klämts med samma kraft, och problemet hade inte uppstått.1066Hastings skrev:
Du behöver inte hjälpa mig att se det. Texten förklarar att det är så och det köper jag. Den enda hjälp du kan ge mig är om du är optiker. Jag behöver ingen hjälp med att förstå att någon lyckats peta i två trådar i en hissklämma. Jo att dom lyckats få till det i sidled och inte längsled är imponerande.J jävla_hus skrev:
Så för att förtydliga jodå jag fattar att det är två trådar i hissklämman och förmodligen därför varmgången har uppstått.
Vad du inte kan hjälpa mig med är att se det. I alla fall inte med den bilden. För mig hänger tråd nr2 i luften. Om du påstår att den går i hissklämman så litar jag på dig. Men ser det gör jag inte.