Lite konstig fråga kanske..eller så förstår ni hur jag menar.. Vissa saker vill man ju gärna ha kvalitet och precision av, medans andra kvittar det helt.

Själv är jag på gång nu (semester påbörjas idag ja :D) att införskaffa lite nyttigheter då det enda jag har är skruvdragare och slagborrmaskin. En gersåg ska det bli och där vill jag nog inte köpa en för 799kr även om frugan tyckte Julas verkade bra. Ställning kanske man inte behöver men 2-3000 får den allt kosta.
Däremot t.e.x en tigersåg skulle jag gärna köpa en för 299kr, den använder man ju bara till ovarsamma saker ändå :cool: och visst borde den sköta sitt jobb bara man köper hyfsade blad?

Sedan blir det nog stick eller cirkelsåg också, troligtvis cirkel för annars står man ju där som ett fån så fort en skiva ska kapas..snyggt och rakt med sticksåg? njae..

Så vad vågar du köpa billigt av?

Redigerat:
Jag väger kostnade mot hur mycket jag kommer använda maskinen och vilket resultat jag önskar.
Allt som används för precisionsarbete kräver kvalite som tex en kap- & gersåg men en vinkelslip för att grada med kan funka med en billigare.

Det är mycket som spelar in, har man provat en billig modell och en dyr av kvalitetsmärke så märker man skillnad i balans och handhavande, oftast. Jag har köpt 2 billiga verktyg, en Black & Decker skruvdragare som gjorde jobbet bra men behövde laddas oftare än den "jobbade". Sen köpte jag en Alpha Tools kakelskärare, en sån med diamantskiva fast jag vet inte om det är så mycket diamant med tanke på priset :) Jag har skurit klinkers 45 X 45 i köket, 25 x 35 i badrummet och 30 x 60 i hallen plus sjöstenskakel och den fungerar fortfarande! och den har verkligen fått jobba. Jag är positivt överraskad men tänker nog fortsätta köpa dyrare verktyg ändå :) annars är det minst gröna bosch men jag föredrar AEG och DeWalt. Tigersågen köpte jag DeWalt just för att man bara gör skitjobb med den och då behöver den tåla stryk tänkte jag.

Jag brukar som P-plats skriver, fundera på vad resultatet skall bli samt hur jag vill använda maskinen. Gersågen och överhandsfräsen är "dyrgripar" även om jag fyndade :)
Mest positiva överraskningen är vinkelslipen (115mm) som jag köpte 1998 på rusta för 129kr. Har fått jobba utöver vad den är till för...men tuggar på som vanligt.
Det som jag annars skulle vilja byta upp är skruvdragaren (Bosch grön). Används såpass mycket och börjar bli lite sunkig nu. (DeWalt el. Blå Bosch). 2 batterier, Bra chuck och gött vrid vill jag ha.
Tigersåg köper jag gärna en billig då jag överlever om den ger upp. Cirkelsåg skulle jag gärna investera i en liten smidig sak jämfört med farfars trotjänare, B&D från tidigt 70-tal?
Om jag köper ny sticksåg finns det inget alternativ till ex. en Blå Bosch, framförallt skall det vara en utan bygelhantag...

Största besvikelsen var en hyvel från AEG, vet inte vad som hände men det rök rejält. Slängde den och köpte en billig, scandi tror jag den hette, slipade stålen nu i helgen och nu är den redo att avverka igen.

Ett alternativ som jag har provat är att köpa begagnat av bra kvalitet, köpte en nyservad Hitatchi borrhammare, 500:-, ett fynd :)

Kör lågpris på:
Vinkelslip (BT), borrhammare(Parkside), tigersåg(BT) och cirkelsåg(B&D) för fulsnitt.
Jag verkar tendera att välja Qualitet när precission avkrävs och/eller att dom används mycket. Tyngre fuljobb verkar jag tendera åt lågpris (Biltema B&D, Lidl)

Skruvdragaren (Hitachi 12v, köpt beg) och sticksågen (Flex, köpt ny) är det ända av kvalitetsmärke som jag äger i maskinväg.
Min första skruvis (Ferm) fungerade men med ett batteri och laddtid på 3h, nä!
Min första stickis (homework) kunde man vispa grädde med, ALLT rörde sig på den maskinen.
Cirkelsåg (ferm), borrhammare (ferm) slipmus (power craft), kap/gersåg (Best Tool), tigersåg (Rory!?, köpt på HN) mfl. Fungerar utmärkt när jag väl bytte till märkes klingor, sågblad, bits och borrar. På förbruknings matrealen är det mils vid skilnad på crap och pro och DÄR köper jag aldrig mer budget.

Jag köper endast kvalitetsmaskiner billigt jag är så ekonomisk att jag väntar tills det är rea och sen köper jag en när det är tex 50 % rea det har visat sig att det blir billigare i längden än att hasa sig in på jula och köpa en maskin för 300 kr

Men även jag har syndat jag var på biltema och såg deras 249 kr 12 v skruvdragare för 89 öppningserbjudande, jag behövde skruva ihop ett bord och min dragare var 10 mil bort.

Jag har använt den ett år nu har den som slit å slängdragare eller att förborra i trä när jag skruvar och sedan skruva med aeg.

Än så ligger investeringen på + sidan.

Nästa blir en aeg tigersåg nu är dom reas ut .....

Jag har köpt Biltemas snabbtvingar (som är bessey-kopior) billigt. De var väl värda sina pengar. Idag kostar de tyvärr dubbelt så mycket som de gjorde när jag köpte mina.

Har inte funderat så mycket på kvalite tidigare. Vet inte ens på rak arm vad det är för märke på grejerna jag har. I dag gjorde jag dock en affär. Köpte en Festool cirkelsåg med extra styrskena. Ser fram emot att prova den. Det är faktiskt den dyraste handhållna maskinen jag köpt.

OT: Inga, om det är något enstaka projekt så lånar jag av någon kollega hellre än att köpa skit.

Inga batterimaskiner köper jag billigt. Kineserna har inte riktigt koll på det där med laddare tycker jag.

I övrigt så kör jag med billig borrhammare, fungerar helt perfekt, billig vinkelslip (perfekt men kort sladd).

Stickis försökte jag på en hundrakronors men där tog det snabbt stopp(rena skiten faktist) :D

Elhandhyvel, tänkte bara "offra den" men jobbar på som aldrig förr och lever om ännu värre :D

Jag har hållt på att harva med billiga maskiner men alltid svurit otroligt mycket (förmodligen till 50% för att jag är novis men garanterat även 50% för att maskinerna krånglat och inte funkat som dom ska).
Även fast jag inte är proffs så tycker jag det är roligare att arbeta med riktiga maskiner och så fort jag köper en billig chinakopia så går jag nästan och hoppas att den ska brinna så jag får köpa en rejäl dito.

Däremot skruvar och spärrskaft och liknande har jag alltid köpt billigt för att sen köpa kvalitet av dom jag sliter ut, på så sätt ser jag vilka dimensioner jag använder mest.

Daniel_N skrev:
Jag har köpt Biltemas snabbtvingar (som är bessey-kopior) billigt. De var väl värda sina pengar. Idag kostar de tyvärr dubbelt så mycket som de gjorde när jag köpte mina.
Finns dom kvar? Jag brukar gå och kolla på den hyllan varje gång jag är på BT och i Linköping har iaf inte jag sett dom sen förra våren. Ångrar fortfarande att jag bara köpte 5 st.

ottot skrev:
Finns dom kvar? Jag brukar gå och kolla på den hyllan varje gång jag är på BT och i Linköping har iaf inte jag sett dom sen förra våren. Ångrar fortfarande att jag bara köpte 5 st.
De fanns i Helsingborg för 2 veckor sedan. Är inte säker på om där var alla storlekar, såg bara snabbt att de fanns, och de var mkt dyrare nu (men ändå billigare än Bessey).

I Västerås var det "utförsäljning" på tvingarna för kanske ett halvår sedan, dock bara något nedsatt pris. Har inte sett sedan dess. Köpte 2 och skulle gärna ha minst 4 till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.