H skrev:
Mindre bra för miljön dock...
Å där kom den.
Hur rättfärdigar man ett köp av en produkt, made in ett låglöneland utan västvärldens självklara rättigheter?..

Frågar mig lite retoriskt och tröstar mig med att miljö är ett lyxproblem för en familj i India.

Funderar ofta på hur jag som kund agerar..
 
Drakir skrev:
Å där kom den.
Hur rättfärdigar man ett köp av en produkt, made in ett låglöneland utan västvärldens självklara rättigheter?..

Frågar mig lite retoriskt och tröstar mig med att miljö är ett lyxproblem för en familj i India.

Funderar ofta på hur jag som kund agerar..
Det är helt rätt att det är ett lyxproblem, men å andra sidan så tar de varje år steg som tog oss ett par årtionden att ta när det gäller miljö, både arbetsmiljö och miljö i mer traditionell betydelse. Trots stora klyftor så är det frågor som får större och större fokus, åtminstone i Indien där jag varit och jobbat rätt mycket. De har grymma problem, men är inte alls så ointresserade som debatten i Sverige säger. Det är i alla fall min erfarenhet efter 2 månader på plats i år...
 
Att bojkotta låglöneländers produkter lär knappast hjälpa dem.

Självklart kommer miljöproblemen ganska långt ned på listan när man behöver kämpa för att överleva. Det är först när barnen inte dör i kolera på löpande band som man kan sitta i stugvärmen och filosofera över var skruvdragaren är monterad..

På vår gård förlorade familjen som bodde här för 150 år sedan sju barn i rad. Tack vare exporten kunde Sverige skapa välstånd för oss som bor här nu. Skall vi neka låglöneländerna det samma genom protektionistiskt tänkande förklätt som "miljöskäl"? :@

Fattigdom och svält är det största miljöproblemet på den här planeten.
 
...och så tog även den här tråden en avstickare till något helt annat än den var meningen att handla om...
 
vojma skrev:
...och så tog även den här tråden en avstickare till något helt annat än den var meningen att handla om...
Äh,
så där värst intensivt är inte sidospåret.
Lyfter min fråga angående julas fultillbehör till feins multimaster.
Är de något att ha?
 
bra-byggare skrev:
Vinkelslip att såga betong- och stenplattor med kan vara av billig kvalité enligt mig. Oavsett pris kommer den inte palla uppförandet av en stenläggning pga av damm och skit, så en vinkelslip för 150 kr duger utmärkt, när den går sönder köper man en ny för 150kr och sen en till för 150kr och när den går sönder är man färdig och priset blev 450kr vilket är billigare än en kvalitetsmaskin som ändå är slut när man är klar.
Så är det säkert oftast. I mitt fall har jag dock haft tur med en blå Borsch vinkelkap där det vid bortfräsning av puts i ett rum till slut blev så dammigt att man inte ens såg den tända taklampan. Har gjort detta vid ett flertal tillfällen samt slipat betong mm och den fortsätter fungera av någon märklig anledning, annars brukar ju lager och tätningar mm packa ihop rätt omgående av stendamm.

Vad gäller köp av billiga maskiner är inlärningskurvan flack, då jag brukar köpa billiga verktyg när jag köper en maskin som jag bara bedömt använda vid ett enda jobb eller liknande. Saken är att när man väl har maskinen så inser man att den går att använda vid flera tillfällen och man irriterar si snabbt på att skiten är dålig och/eller går sönder. Har blivit lite bättre med inköpen på sistone, senaste köpet blev en Rotex 90. Skitdyr men värd varenda spänn...
 
IvarN skrev:
Så är det säkert oftast. I mitt fall har jag dock haft tur med en blå Borsch vinkelkap där det vid bortfräsning av puts i ett rum till slut blev så dammigt att man inte ens såg den tända taklampan. Har gjort detta vid ett flertal tillfällen samt slipat betong mm och den fortsätter fungera av någon märklig anledning, annars brukar ju lager och tätningar mm packa ihop rätt omgående av stendamm.

Vad gäller köp av billiga maskiner är inlärningskurvan flack, då jag brukar köpa billiga verktyg när jag köper en maskin som jag bara bedömt använda vid ett enda jobb eller liknande. Saken är att när man väl har maskinen så inser man att den går att använda vid flera tillfällen och man irriterar si snabbt på att skiten är dålig och/eller går sönder. Har blivit lite bättre med inköpen på sistone, senaste köpet blev en Rotex 90. Skitdyr men värd varenda spänn...
Det du bskriver om vinkelslipen är intressant. Själv kör jag med billiga vinklslipar, och har gjort samma typ av jobb många gånger (det värsta var källaren, där min fru stod med en dammsugare och höl mig i axeln då vi inte kunde se varandra ,eda jag körde med en diamantslip). Än så länge har de hållt. Köper däremto dyra sliptrissor ller vad man kallar det när de är av så olika typ.

Det enda som jag just nu vet skulle kunna få mig att köpa en dyr vinkelslip är om någon lyckades få till en dammupptagning...

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Det enda som jag just nu vet skulle kunna få mig att köpa en dyr vinkelslip är om någon lyckades få till en dammupptagning...
--- Mats ---
Förvisso är inte stenlunga någon höjdare men anledningen att jag bytte upp mig från en billig v-slip (biltema) till en bra (Bosch 125 CI) var säkerheten (stenlungan löser jag genom halvmask alt jobba ute) beträffande enkelheten i att justera sprängskyddet, nypskyddet och anti-starta-själv-skyddet.
 
Nimajneb skrev:
Förvisso är inte stenlunga någon höjdare men anledningen att jag bytte upp mig från en billig v-slip (biltema) till en bra (Bosch 125 CI) var säkerheten (stenlungan löser jag genom halvmask alt jobba ute) beträffande enkelheten i att justera sprängskyddet, nypskyddet och anti-starta-själv-skyddet.
Anti-starta-själv-skyddet duger bra på mina billiga. Sprängskyddet med.

Hur fungerar nypskyddet i 10000 varv? Får stopp på maskinen redan efter din arm roterat 5 varv?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Anti-starta-själv-skyddet duger bra på mina billiga. Sprängskyddet med.

Hur fungerar nypskyddet i 10000 varv? Får stopp på maskinen redan efter din arm roterat 5 varv?

--- Mats ---
http://www.youtube.com/watch?v=dl3uVV9XWgM
 
Nimajneb skrev:
[länk]
Om jag förstår det rätt, ingen motorbroms, ingenting som släpper skivan. Festools fräs och cirkelsåg fungerar så om knaoppen är intryckt, men motorbromsar om man släpper knappen. Det sista är en rejäl skillnad, det är något sådant som behövs även p´å en vinklslip. Gissar det finns på de lite bättre modellerna.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Om jag förstår det rätt, ingen motorbroms, ingenting som släpper skivan. Festools fräs och cirkelsåg fungerar så om knaoppen är intryckt, men motorbromsar om man släpper knappen. Det sista är en rejäl skillnad, det är något sådant som behövs även p´å en vinklslip. Gissar det finns på de lite bättre modellerna.

--- Mats ---
mmm

motorbroms o kickback skydd är ju 2 helt skilda saker.

Motorbromsen bromsar in verktyget när man släpper på knappen tex om man råkar ut för en kickback så blir skadorna mindre.
Kickback skyddet ser till att du inte kan få kickback över huvud taget då maskinen slår ifrån direkt om det nyper.
 
Nimajneb skrev:
mmm

motorbroms o kickback skydd är ju 2 helt skilda saker.

Motorbromsen bromsar in verktyget när man släpper på knappen tex om man råkar ut för en kickback så blir skadorna mindre.
Kickback skyddet ser till att du inte kan få kickback över huvud taget då maskinen slår ifrån direkt om det nyper.
Jag förstod att det var det som var den tänkta vinsten, genom att motorn slår av.

Däremot tvivlar jag på att det i verkligheten fungerar lika bra som en maskin som istället hade bromsat. När det nyper slutar skivan snurra. Om axeln skulle låsas i maskinen skulle det innebära att maskinen inte kastar. Att motorn stängs av innebär bara att motorn inte tvingar maskinen att kasta. Momentet borde fortfarande leda till ett kast.

Om det finns kvalitetsmaskiner som har någon typ av sådan broms skulle det visa att bara avslag inte räcker.

--- Mats ---
 
En motorbroms kanske behöver 2s på sig för att stanna, betyder minst 10.000 varv!
Kickbacken stannar direkt.

Motorbromsen skulle vara trevlig för att slippa vänta kanske 3-4s extra innan du kan lägga ifrån dig maskinen, men kickback stoppet kommer före 99 ggr utav 100.

Någonstans har jag läst att vinkelslipen är det absolut farligaste elverktyg vi har som hemmapulare. (räknat i antalet olyckor/ använd tid typ)

Detta tillsammans med några småincidenter fick mig att tänka om o skrota min gamla Biltema slip (ville inte ens ta risken o sälja den på blocket)
 
Nimajneb skrev:
En motorbroms kanske behöver 2s på sig för att stanna, betyder minst 10.000 varv!
Kickbacken stannar direkt.

Motorbromsen skulle vara trevlig för att slippa vänta kanske 3-4s extra innan du kan lägga ifrån dig maskinen, men kickback stoppet kommer före 99 ggr utav 100.

Någonstans har jag läst att vinkelslipen är det absolut farligaste elverktyg vi har som hemmapulare. (räknat i antalet olyckor/ använd tid typ)

Detta tillsammans med några småincidenter fick mig att tänka om o skrota min gamla Biltema slip (ville inte ens ta risken o sälja den på blocket)
Kickbackn stanar inte direkt, den får motorn att sluta driva. Det är det enda den gör, möjligen någorlunda direkt. Momentet frånden roterande disken finns kvar.

Någon dag får jag lägga tid på att se vilka kvalitetsmaskiner som har riktig broms.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.