Mats Bengtsson skrev:
Kickbackn stanar inte direkt, den får motorn att sluta driva. Det är det enda den gör, möjligen någorlunda direkt. Momentet frånden roterande disken finns kvar.

Någon dag får jag lägga tid på att se vilka kvalitetsmaskiner som har riktig broms.

--- Mats ---
Men man får ju kickback när disken plötsligt nyps fast och motorn driver vidare = kraften finns i motorn o bara marginellt i disken, men motorn är ju nu avstängd och den röreleenergi som fanns i disken har redan förts över till ämnet man bearbetar.
Utöver detta så är inte den rörelseenergi som enbart finns i den lätta disken sådär våldsamt stor, vilket man ser tex genom att den stannar relativt snabbt ändå utan motorbroms.

jag skulle kunna tänka mig att det finns Motorbroms på några 230mm maskiner från tex Flex eller Hilti och har man ett jobb där man startar, gör ett snabbt snitt, stoppar o lägger ifrån sig maskinen....och sedan upprepar detta flera gånger per minut, 8h/dag, 40h/vecka osv så ser jag en klar tidsbesparing med motorbroms.

Du får göra som du vill men billig vinkelslip är något som jag definitivt har förkastat pga säkerhetsaspekten. Därmed är mitt råd till alla andra att tänka 2-3 ggr innan ni köper billigt här.
 
Nimajneb skrev:
Men man får ju kickback när disken plötsligt nyps fast och motorn driver vidare = kraften finns i motorn o bara marginellt i disken, men motorn är ju nu avstängd och den röreleenergi som fanns i disken har redan förts över till ämnet man bearbetar.
Utöver detta så är inte den rörelseenergi som enbart finns i den lätta disken sådär våldsamt stor, vilket man ser tex genom att den stannar relativt snabbt ändå utan motorbroms.

jag skulle kunna tänka mig att det finns Motorbroms på några 230mm maskiner från tex Flex eller Hilti och har man ett jobb där man startar, gör ett snabbt snitt, stoppar o lägger ifrån sig maskinen....och sedan upprepar detta flera gånger per minut, 8h/dag, 40h/vecka osv så ser jag en klar tidsbesparing med motorbroms.

Du får göra som du vill men billig vinkelslip är något som jag definitivt har förkastat pga säkerhetsaspekten. Därmed är mitt råd till alla andra att tänka 2-3 ggr innan ni köper billigt här.
Hade du haft rätt i att rörelsenergin i disken inte är stor så hade ett nypskydd utan motorbroms kunnat vara en bra idé. Men då hade det också varit lätt att få disken att stanna på kort tid, så i själva verket är rörelseenergin inte försumbar. Hade du haft rätt i att rörelsenerging var överförd till ämnet skulle en disk som snurrade utan motor drivande stanna i samma ögonblick som den sattes till ämnet, men det är heller inte vad som händer. Så länge inte disken nyps fast momentant i två punkter (förhindrar rotation) eller över en så stor yta att den inte kan rotera vidare (enormt tryck) så kommer diskens rörelsenergi att åstadkoma ett kast.

Hellre än att lita på turen för hur disken nyps fast, om man satsar pengar på säkerhet i en vinkelslip, tycker jag då man skall sasa på en riktig kvalitetsmaskin, med nypskydd och broms, vilka behöver samverka för ett bra skydd.

--- Mats ---
 
A
Jag har två vinkelslipar,en billig som jag sågar/slipar sten och betong med, en blå bosch som jag såger fina saker med. Den stora skillnaden vid användning är att den dyra boschen är skönare att jobba med och har mycket bättre precision. Den billiga hoppar omkring och vibrerar och är omöjlig att göra ett snyggt snitt med eller att slipa jämt med, men duger till stenplattor. Man får vad man betalar 129 spänn för.
 
Inga (jag vet att jag säkert har fel men så är det).
 
Milkshaken
Evil Presley skrev:
Inga (jag vet att jag säkert har fel men så är det).
Det är klart att du inte har hunnit köpa på dig några än,,, du har väl precis återuppstått...:)
 
Milkshaken skrev:
Det är klart att du inte har hunnit köpa på dig några än,,, du har väl precis återuppstått...:)
Ja, det hade varit något... The King återuppstår och slår sig ner i Skåne! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.