Daniel_N skrev:
Tror säkert att du har sett en sådan maskin - det är ju faktiskt det vanligaste. Titta tex på Bosch GBM 6 RE: [länk] Och du greppar maskinen högt upp, med tummen och pek+långfinger på vardera sida maskinkroppen, och "gasar" med ring och lillfinger (eventuellt också ringfinger, beroende på hur stora händer du har) så kommer kraften från din arm att påverkar borret mer "rakt bakifrån" än "lite snett underifrån" - vilket blir resultatet om du håller i T-handtaget på exempelvis denna: [länk]

Jag använder i oftast ett sådant "högt grepp" där det är möjligt. Dock inte om det är risk för hugg etc - din möjlighet att stå emot hugg minskar med ett sådant grepp, jmf med att hålla runt handtaget och "gasa" med pekfingret.
Bra exempel, bilderna var väl valda då jag råkar ha en VE2 Bosch. Trots det har jag läst och tittat länge, samt gått ut och känt efter, även på min borrmaskin, som är gjord för att gasa med lillfingret enbart. På den batteridrivna går det utmärkt att hålla som du beskriver (men jag har lillfingret under och gasar med ringfingret). Jag har aldrig tänkt på detta som något som har med kraften att göra, bara med att hitta riktningen. Tvärtom har jag varit nöjd med balanseringen av VE2, som av sig självt i avkopplat grepp hänger helt rakt nedåt, och bara aningen vinklat framåt, vilket gör det lättare att borra rakt. Beskrivet på det sättet hade jag förstått det (tror jag). Förstår också som du säger att ju längre ner du håller, dess bättre förmåga har du att ta upp vridmomentet.

Frågan är hur mycket det påverkar din förmåga att applicera kraften om viktbalansen är bra. Hela det tryck du lägger framåt blir en kraft som går framåt. Du kommer på en skruvdragare att få en motkraft lite högre än ditt grepp. Den kommer att bidra till en vridning av maskinen i horisontalled. Den vridningen kommer att motverkas av ett batteri, som normalt sett väger mycket, och som sitter så långt ner på maskinen som är möjligt. Lite grand som att skjuta ut en båt från bryggan genom att pressa på relingen. Teoretiskt doppar du aktern av båten ner i vattnet och du borde istället skjuta på i vattenlinjen, men det motverkas av balansen i båtens vikt och vattnets uppkraft mot båten, och större delen av den kraft du bidrar med kommer att skjuta båten, ytterst lite kommer att förloras på att sänka aktern.

Som jag tänker det förlorar du ingen kraft alls på att skjuta när du håller under handtaget, men du får en extra vridning som måste motverkas, och till det går det åt extra kraft. Den vridningen har jag alltid tänkt på i sammanhanget som ytterst liten. Den verkliga kraft du har att kämpa mot är klättringskraften mellan bit och skruv som vill tvinga maskinen bakåt. Det kanske är fel.

--- Mats ---

Mitt resonemang på detta område är inte teoretiskt grundat (jag har inte den kunskapen) utan är mer en känsla jag har fått. Kanske placebo.

Daniel_N skrev:
Jaha, där ser man, vi gör saker på helt olika sätt. Jag har till nöds skruvat lite med borrmaskinen, utan att tycka att det var något vidare.. Bosch GBM 13 HRE
Vad tråkigt att inte ens en 13 HRE med 60 Nm i maxvrid och låga varv fungerade tillfredsställande att skruva med. Har nämligen tittat på en sådan i hopp om att det skulle fungera.

Batteridrift är underbart vid dagligt arbete eller om man som vi gjorde la nytt tak på en fjällstuga förra sommaren (där enda elen kommer från ett bensindrivet elverk) men jag har inte skaffat någon själv främst eftersom batterierna inte håller så många år.

Det lilla jag behöver i skruvdragarväg sker med en tvåväxlad nätansluten slagborrbaskin också den med max vridmoment på 60Nm på lågväxeln. Den är dock klart klumpigare än en sladdlös dito..

Angående 13HRE så var problemet snarare att den har dåliga smygegenskaper, tung chuck utan motorbroms, mycket svår/omöjlig att hålla i en hand. Kraft finns det gott om.

Maskinen som sådan är en bra borrmaskin, med skulle jag köpa en nya idag så hade jag nog tittat efter en modell med säkerhetskoppling, som slår av maskinen om man hugger fast.

Daniel_N skrev:
Angående 13HRE så var problemet snarare att den har dåliga smygegenskaper, tung chuck utan motorbroms, mycket svår/omöjlig att hålla i en hand. Kraft finns det gott om.

Maskinen som sådan är en bra borrmaskin, med skulle jag köpa en nya idag så hade jag nog tittat efter en modell med säkerhetskoppling, som slår av maskinen om man hugger fast.
Birka tools borrmaskin har en ny typ av säkerhetskoppling, dvs handtaget går av vid gaspådraget när borret hugger.

:S

skalman1 skrev:
Birka tools borrmaskin har en ny typ av säkerhetskoppling, dvs handtaget går av vid gaspådraget när borret hugger.

Och köper du en SuperDuper Power Craft så får du med mitella o stödförband:p

Nimajneb skrev:
Och köper du en SuperDuper Power Craft så får du med mitella o stödförband:p
En utredning gjord av HPN (hjärndöda pyssel nissar) visar att lågbudget märkena egentligen ägs av kvalitetsmärkena.
Eftersom lågbudgetprodukterna t.ex går av på mitten vid användning så framhäver ju detta hur bra kvalitetsmärkena är vilket ökar deras försäljning med 78.3%.

;)

Mikael_L
skalman1 skrev:

asg !!!

:D :D :D :D :D

:rolleyes:alla men inte skruvdragare

Har skruvdragare med sladd med men inte en chans att jag hellre använder dem än de sladdlösa. Helt annan balans, tyngre och allmänt mycket jobbigare.
Inte ens vid gipsning föredrar jag dem men däremot kommer de sladdrivna fram för hålsågar, karmskruvar etc.

/Kent

Jag har en tre år gammal skruvdragare (blå Bosch GSR12). Maskinen köptes ny för 2000 inkl. väska, laddare och 2 st 2,6 Ah batterier. Nu är ett av de hemmafixaranvända batterierna stendöda. Det tog sitt sista andetag i början av sommaren, vid en i allra högsta grad opraktisk tidpunkt. Det vill säga mitt i ett projekt. Ett nytt originalbatteri kostar typ 1200-1400. Otänkbart! Maskinen är i gott skick i övrigt. Googlade och hittade batteryclub.se som är en del av InkClub. Beställde 2 st passande ackar för ca 250 kr/st. Helt klart överkomligt. Funkar kanon. Rekommenderas å det varmaste! d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.