Nimajneb skrev:
ett NiMH o NiCd håller åpxå för 300 laddningar utan problem.......
Reflektionen var med till varför laptop batterier dör hela tiden.

Skälet till att NiMH batterierna dör är väl att dessa klarar lika många laddnigar ifall man tar god hand om batteriet. Men i maskiner så går det inte, man lämnar dem några månader och batterier tycker inte om själurladdning, sen laddar man kanske halvvägs, eller laddar om ett fullt batteri. o vips så håller det inte längre.
 
TrollMann skrev:
Reflektionen var med till varför laptop batterier dör hela tiden.
Men i maskiner så går det inte, man lämnar dem några månader och batterier tycker inte om själurladdning, sen laddar man kanske halvvägs, eller laddar om ett fullt batteri. o vips så håller det inte längre.
Jasså...

Nu är ju inte NiMH så känsliga som du försöker beskriva, du kanske tänkte på NiCd batterier.
Jämfört med LiIon så är självurladdningen lite större men inte lika skadligt som för LiIon.

LiIons största fördel är vikt/volym/kapacitets förhållandet gentemot dom andra teknikerna. (NiCd har i ärlighetens namn en större negativ miljöpåverkan)

xxxx

Jag tycker ändå att man ska fundera rejält innan man väljer en Batterimaskin som generellt är:
- Dubbelt så dyr
- en tredjedels styrka
- halva performance (exakthet etc)
- har en livslängd på kanske 20%

Nimajnebs formel säger då att Nätmaskiner är 2x3x2x5= 60 ggr bättre än motsvarande batterimaskin.

Enda anledningen till batterimaskinen är då naturligtvis behovet av sladdlöst som i vissa fall har större värde än Nimajnebs formel.
 
Jag tycker ändå att man ska fundera rejält innan man väljer en Batterimaskin som generellt är:
- Dubbelt så dyr
- en tredjedels styrka
- halva performance (exakthet etc)
- har en livslängd på kanske 20%
- Tyngre
- Klumpigare

Fast bäst av allt, när möjlighet finns, är naturligtvis tryckluft.
 
Troberg skrev:
- Tyngre
- Klumpigare

Fast bäst av allt, när möjlighet finns, är naturligtvis tryckluft.
Hängde inte med, vilka var tyngre och klumpigare? Tycker ofta att batterimaskiner blir tyngre, men sladdmaskinerna blir ju ofta klumpigare pga sladden.

Och angående tryckluften så håller jag inte med dig, tryckluft är inte automatiskt bäst. Hur är det exempelvis med tillgången på vridmoment på låga varvtal för en tryckluftsborrmaskin? Det brukar enligt min erfarenhet vara begränsat.
 
Hängde inte med, vilka var tyngre och klumpigare? Tycker ofta att batterimaskiner blir tyngre, men sladdmaskinerna blir ju ofta klumpigare pga sladden.
Batterimaskinerna är tyngre och klumpigare. Visst, de har ingen sladd, men de har istället en stor batteriklump. Får jag välja så tar jag hellre sladden. Lägg sladden ett varv runt armen och den hålls på plats så att du inte behöver tänka på den.

Är de smidiga, som tex min lilla älskling för småskruvar (http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=58834), då kan jag stå ut med batterierna, men så fort det blir en klump så är de för mycket i vägen.

Och angående tryckluften så håller jag inte med dig, tryckluft är inte automatiskt bäst. Hur är det exempelvis med tillgången på vridmoment på låga varvtal för en tryckluftsborrmaskin? Det brukar enligt min erfarenhet vara begränsat.
Korrekt. Tryckluft är bra när man vill ha bra fart, men mindre råstyrka, tex små borrmaskiner eller slipar. Den är också bra för sånt som häft/spik-pistol, plåtnibblare eller plåthammare.

Fördelen med tryckluft är att man får extremt små maskiner med ettriga och bra prestanda.
 
Troberg skrev:
Batterimaskinerna är tyngre och klumpigare. Visst, de har ingen sladd, men de har istället en stor batteriklump. Får jag välja så tar jag hellre sladden. Lägg sladden ett varv runt armen och den hålls på plats så att du inte behöver tänka på den.

Är de smidiga, som tex min lilla älskling för småskruvar ([länk]), då kan jag stå ut med batterierna, men så fort det blir en klump så är de för mycket i vägen.
Betyder det att du hellre använder en 230V skruvdragare än tex en 14,4V eller 12V?
 
Betyder det att du hellre använder en 230V skruvdragare än tex en 14,4V eller 12V?
Jajamensan, varje gång. För närvarande har jag tagit det ett steg längre (skruvdragaren är trasig) och använder borrhammaren. Råstark, även vid låga varv, vilket gör det lätt att dra ur skruvar med dålig skalle. Dock aningen för klumpig, men jag föredrar definitivt tillförlitligheten, styrkan och smidigheten i en sladd-skruvdragare.
 
Vad är det för skruvdragare du använt då funderar jag på? Dom sladdskruvdragare jag provat (tex blå bosch) och klämt på har alla varit klumpigare än premium sladdlösa skruvdragare.
 
Troberg skrev:
Jajamensan, varje gång. För närvarande har jag tagit det ett steg längre (skruvdragaren är trasig) och använder borrhammaren. Råstark, även vid låga varv, vilket gör det lätt att dra ur skruvar med dålig skalle. Dock aningen för klumpig, men jag föredrar definitivt tillförlitligheten, styrkan och smidigheten i en sladd-skruvdragare.
Vad har du för sladdriven skruvdragare? De enda skruvdragare för 230V som jag har sett (med undantag av gipsdragare) är olika typer av momentskruvdragare för plåtskruv.

En vanlig borrmaskin använder du väl inte normalt? De brukar ju inte ha motorbroms och dessutom brukar de maskiner jag skulle vilja benämna smidiga ha otroligt dåligt bottenvrid.
 
Jag har lite svårt att tänka mig att min fina C12:a skulle vara bättre om batteriet var ersatt med en sladd...... ;)
 
Vad har du för sladdriven skruvdragare? De enda skruvdragare för 230V som jag har sett (med undantag av gipsdragare) är olika typer av momentskruvdragare för plåtskruv.

En vanlig borrmaskin använder du väl inte normalt? De brukar ju inte ha motorbroms och dessutom brukar de maskiner jag skulle vilja benämna smidiga ha otroligt dåligt bottenvrid.
En bra borrmaskin funkar fint, även utan motorbroms. Det gäller dock, som du säger, att hitta en med bra styrka även på låga varv, lätt att byta riktning, samt en jämn, smidig avtryckare så att man har koll på hur mycket man gasar. Varvtalsbegränsning är också bra, så att man inte av misstag gasar på och drar skruven rakt genom träet. En annan bra sak med sladdborrmaskiner är att de oftast har ett ordentligt grepp, där trycket kommer rakt ovanför skruven/borren. Batteridrivna har normalt sett grepper mitt under, vilket gör att man måste hålla med båda händerna om man ska få ett rakt tryck.

Helst ska den också vara lite lättare. Den jag använder nu är på tok för tung, och är därför svår att hålla i en hand.

Sladden ser jag inte ens som ett problem. Det första jag gör när jag ska göra ett större jobb är att dra ut en packe grenuttag så att jag alltid har uttag nära till hands, för verktyg, lampor och annat som kan behövas.
 
Troberg skrev:
En bra borrmaskin funkar fint, även utan motorbroms. Det gäller dock, som du säger, att hitta en med bra styrka även på låga varv, lätt att byta riktning, samt en jämn, smidig avtryckare så att man har koll på hur mycket man gasar. Varvtalsbegränsning är också bra, så att man inte av misstag gasar på och drar skruven rakt genom träet. En annan bra sak med sladdborrmaskiner är att de oftast har ett ordentligt grepp, där trycket kommer rakt ovanför skruven/borren. Batteridrivna har normalt sett grepper mitt under, vilket gör att man måste hålla med båda händerna om man ska få ett rakt tryck.

Helst ska den också vara lite lättare. Den jag använder nu är på tok för tung, och är därför svår att hålla i en hand.

Sladden ser jag inte ens som ett problem. Det första jag gör när jag ska göra ett större jobb är att dra ut en packe grenuttag så att jag alltid har uttag nära till hands, för verktyg, lampor och annat som kan behövas.
Intressant, så som jag förstår det är alltså en borrmaksin hur bra som helst för detta, men den som predikar det har ännu inte hittat en lämplig borrmaskin som är bra för det.

Det med greppet intresserar mig, du har alltså en borrmaksin där greppet inte sitter under maskinen men bakom?

--- Mats ---
 
Troberg skrev:
En bra borrmaskin funkar fint, även utan motorbroms. Det gäller dock, som du säger, att hitta en med bra styrka även på låga varv, lätt att byta riktning, samt en jämn, smidig avtryckare så att man har koll på hur mycket man gasar. Varvtalsbegränsning är också bra, så att man inte av misstag gasar på och drar skruven rakt genom träet. En annan bra sak med sladdborrmaskiner är att de oftast har ett ordentligt grepp, där trycket kommer rakt ovanför skruven/borren. Batteridrivna har normalt sett grepper mitt under, vilket gör att man måste hålla med båda händerna om man ska få ett rakt tryck.

Helst ska den också vara lite lättare. Den jag använder nu är på tok för tung, och är därför svår att hålla i en hand.

Sladden ser jag inte ens som ett problem. Det första jag gör när jag ska göra ett större jobb är att dra ut en packe grenuttag så att jag alltid har uttag nära till hands, för verktyg, lampor och annat som kan behövas.
Jaha, där ser man, vi gör saker på helt olika sätt. Jag har till nöds skruvat lite med borrmaskinen, utan att tycka att det var något vidare (förvisso har jag liten erfarenhet). Den hade sämre moment vid låga varvtal, smyger sämre, större och klumpigare att hålla om - och en tung chuck i kombination med att motorbroms saknades gjorde att det var svårt att stoppa på exakt rätt ställe. Fast å andra sidan så är det väl sådant som blir bättre med övning. Jag har använt Bosch GSB 20-2 RE, Bosch GBM 13 HRE och en gammal b&d - ingen av dem var lämpliga att använda i en hand. Den enda borrmaskin jag gärna kör i en hand är min Bosch GBM 6RE - fast den har väldigt lågt vridmoment och är verkligen inget vidare att dra skruv med.

Vad exakt är det för borrmaskin du använder? Den kan ju inte vara så stor om man vill kunna hålla den i en hand. Och vad är det för skruvdragare du har använt och ratat till förmån för borrmaskinen?

Angående att få kraften rakt bakom bitset så rekommenderar jag dig att titta på festool C12, som fungerar exakt så.
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Det med greppet intresserar mig, du har alltså en borrmaksin där greppet inte sitter under maskinen men bakom?

--- Mats ---
Tror säkert att du har sett en sådan maskin - det är ju faktiskt det vanligaste. Titta tex på Bosch GBM 6 RE: http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/.../Borrmaskiner/101357/GBM+6+RE/16874/index.htm Och du greppar maskinen högt upp, med tummen och pek+långfinger på vardera sida maskinkroppen, och "gasar" med ring och lillfinger (eventuellt också ringfinger, beroende på hur stora händer du har) så kommer kraften från din arm att påverkar borret mer "rakt bakifrån" än "lite snett underifrån" - vilket blir resultatet om du håller i T-handtaget på exempelvis denna: http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...vdragare/101307/GSB+14,4-2-LI/24598/index.htm

Jag använder i oftast ett sådant "högt grepp" där det är möjligt. Dock inte om det är risk för hugg etc - din möjlighet att stå emot hugg minskar med ett sådant grepp, jmf med att hålla runt handtaget och "gasa" med pekfingret.
 
Intressant, så som jag förstår det är alltså en borrmaksin hur bra som helst för detta, men den som predikar det har ännu inte hittat en lämplig borrmaskin som är bra för det.
Visst har jag det, men jag brände den när jag körde med en hålsågsborr. Det har, av olika anledningar, inte blivit av att skaffa någon ny än.

Det med greppet intresserar mig, du har alltså en borrmaksin där greppet inte sitter under maskinen men bakom?
Tumgreppet är rakt ovanför borren/skruven, resten av handtaget sitter under.

Så här: 000105-jpg.jpg

Inte så här: 060205-jpg.jpg

Idealt, vilket väl inte lär hända, så skulle borrmaskinens tyngdpunkt, greppet och borrspetsen ligga längs borrens förlängda axel. Det är ungefär som att man håller rakt längs en biljardkö, man har inte ett "pistolgrepp" halvvägs fram på den.

Jag har faktiskt en laddningsbar borrmaskin med sådant grepp som jag vill ha, men, no surprise, batteriet är dött.

Jaha, där ser man, vi gör saker på helt olika sätt. Jag har till nöds skruvat lite med borrmaskinen, utan att tycka att det var något vidare (förvisso har jag liten erfarenhet). Den hade sämre moment vid låga varvtal, smyger sämre, större och klumpigare att hålla om - och en tung chuck i kombination med att motorbroms saknades gjorde att det var svårt att stoppa på exakt rätt ställe. Fast å andra sidan så är det väl sådant som blir bättre med övning.
Det ställer en hel del krav på maskinen, långt ifrån alla är lämpliga. Framför allt är det råstyrka vid låga varv och exakt kontroll av varvtalet så att man kan dra försiktigt sista biten som är viktigt.

Vad exakt är det för borrmaskin du använder? Den kan ju inte vara så stor om man vill kunna hålla den i en hand. Och vad är det för skruvdragare du har använt och ratat till förmån för borrmaskinen?
Kommer inte ihåg borrmaskinen, eftersom den gått till den stora verkstaden in himlen. Skruvdragarna har varit Bosch, Makita och Bruksbo, kommer inte ihåg modellerna. Har aldrig gillat ergonomin i dem, och alla har dött på tok för tidigt för att batterierna dött (Makitan började till och med batteriet brinna våldsamt på).

Nu använder jag tills vidare en borrhammare, som har styrkan och kontrollen som krävs, men den är en jäkla oxe att släpa runt, så det är bara en tillfällig grej tills jag köper något mer lämpat. Den var dock ideal när jag skulle riva ut en serveringsdisk med tillhörande podium, då den hade tillräcklig rå jävlaranamma när finess inte räckte till. Satt skruvarna så hårt att det inte gick att dra ur dem (man kan trycka så hårt att den inte hoppar om man har bra bits), så drog den helt enkelt av dem, och sedan våldade man isär bitarna med kofot och spett...

Angående att få kraften rakt bakom bitset så rekommenderar jag dig att titta på festool C12, som fungerar exakt så.
Greppet ser trevligt ut, men den blir ju klumpig att komma åt med med det där skyddet framför fingrarna. Ibland vill man skruva i trånga utrymmen och vinklar, så ju smidigare nos desto bättre.

Jag använder i oftast ett sådant "högt grepp" där det är möjligt. Dock inte om det är risk för hugg etc - din möjlighet att stå emot hugg minskar med ett sådant grepp, jmf med att hålla runt handtaget och "gasa" med pekfingret.
Är det risk för hugg så brukar jag om möjligt förborra med mindre borr, stå stadigt och hålla med båda händerna samt hålla huvudet ur vägen. Av erfarenhet så vill jag speciellt påpeka de två sista bitarna, speciellt då man står på en stol och borrar i en konstig vinkel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.