278 915 läst · 1 217 svar
279k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
Hej!
Jag tror att jag läst längre bak i tråden om någon som fått rabatt från Smålandsvillan pga att de valde det "gamla" villa Västervik, men annars kan det nog vara svårt. Säljarna är egna företagare och har kanske inte så mycket att ge på. Eftersom byggbranchen går för högvarv är det svårt att få tag på schaktare och andra hantverkare. Det beror ju på var man bor hur svårt det är, men för oss var enda chansen att få tag på en schaktare, att acceptera att inte ha ett fast pris. :-/
mvh fiddeli
PS Men visst kan man alltid försöka, men utfallet blir kanske inte så stort och er relation med säljaren är viktig framöver, åtminstone om ni behöver lika mycket hjälp med att vara byggherre som vi fått ... DS
Jag tror att jag läst längre bak i tråden om någon som fått rabatt från Smålandsvillan pga att de valde det "gamla" villa Västervik, men annars kan det nog vara svårt. Säljarna är egna företagare och har kanske inte så mycket att ge på. Eftersom byggbranchen går för högvarv är det svårt att få tag på schaktare och andra hantverkare. Det beror ju på var man bor hur svårt det är, men för oss var enda chansen att få tag på en schaktare, att acceptera att inte ha ett fast pris. :-/
mvh fiddeli
PS Men visst kan man alltid försöka, men utfallet blir kanske inte så stort och er relation med säljaren är viktig framöver, åtminstone om ni behöver lika mycket hjälp med att vara byggherre som vi fått ... DS
Tror att det är svårt att pruta. Vi försökte lite genom att erbjuda huset som visningshus men då får man ersättning för det när de nu har haft en visning. Men försöka går väl alltid. Vi hade förässten tur och fick ett fast pris på grunden. Billig blev den ju inte eftersom vi ska ha garage under huset så det är skönt att priset är fast. Var ska ni bygga någonstans?!
Hej allihop! Vårt Internet har varit knasigt så jag har inte kunnat vara här på ett tag. Kul att så många har varit och tittat på sina hus!
För oss har det hänt ganska mycket sen sist. Vårt hus kommer redan v 10. Helt otroligt fort, inte ens vad vår säljare hade kunnat drömma om sa han. Vi ska ju bygga Nybro och fick informationen om att de inte börjar leverera Nybro innan vecka tolv tretton så det var ju jättepositiva nyheter för oss. SÅ nu så måste vi köpa tomten och fixa med alla papper så vi äger tomten, annars så kan de inte börja göra något där än.
Pruta var det någon som frågade om! Vi provade men fick till svar att det inte direkt fanns någon prutmån, men han kunde pruta på tomten! Men försöka kan man ju alltid göra!
Milton: Vad exakt vill du veta? Vi har gjort både tillval och avdrag så det kanske kan vara svårt att jämföra, men fråga du så ska jag se om jag kan svara!
Ha en trevlig helg allihop!
För oss har det hänt ganska mycket sen sist. Vårt hus kommer redan v 10. Helt otroligt fort, inte ens vad vår säljare hade kunnat drömma om sa han. Vi ska ju bygga Nybro och fick informationen om att de inte börjar leverera Nybro innan vecka tolv tretton så det var ju jättepositiva nyheter för oss. SÅ nu så måste vi köpa tomten och fixa med alla papper så vi äger tomten, annars så kan de inte börja göra något där än.
Pruta var det någon som frågade om! Vi provade men fick till svar att det inte direkt fanns någon prutmån, men han kunde pruta på tomten! Men försöka kan man ju alltid göra!
Milton: Vad exakt vill du veta? Vi har gjort både tillval och avdrag så det kanske kan vara svårt att jämföra, men fråga du så ska jag se om jag kan svara!
Ha en trevlig helg allihop!
JohannahDaniel: Det var ju jätteroliga nyheter! Spännande att vara en av de första som får det huset! Köp tomten så fort som möjligt. Det tar ett tag att fixa i ordning ritningar och alla papper som behövs inför bygglovet. Hoppas bygglov går fort i er kommun. Hos oss var det ju lite halvsegt...
Trevlig helg på er med!
/Maria
Trevlig helg på er med!
/Maria
Ja vi har ju redan skickat in bygglovshandlingar och så. Vi har köpt tomten av smålandsvillan. Men vi skulle inte behöva betala den förrän så sent som möjligt. Men nu måste allt sånt ske i rask takt! Så det blir nog inga problem. Vår säljare hade pratat med stadsarkitekten och vårt bygglov låg på hans skrivbord förtillfället och det såg inte ut att vara några konstigheter! Hoppas allt går som smort!
Fortfarande inget badrum i huset....
Men igår kom elen iaf.. så jag kunde sätta på Värmen i huset, och på Måndag kan de börja med badrumet.. som i vanliga fall görs klart i fabriken vad jag har förstått.
Så antagligen har vi badrummet färdigt först under Onsdagen och huset skall slutbesiktigas på Tisdagen ... blir väl en efterbesiktning av badrummet senare antar jag ..
Allt känns jättefint i huset .. och Jonna är jätte nöjd med att det är LÅDOR i köket ist.f skåp vet inte varför det spelar så stor roll, men det är ju kul att frugan gillar köket som hon har valt ..
/Stefan
Men igår kom elen iaf.. så jag kunde sätta på Värmen i huset, och på Måndag kan de börja med badrumet.. som i vanliga fall görs klart i fabriken vad jag har förstått.
Så antagligen har vi badrummet färdigt först under Onsdagen och huset skall slutbesiktigas på Tisdagen ... blir väl en efterbesiktning av badrummet senare antar jag ..
Allt känns jättefint i huset .. och Jonna är jätte nöjd med att det är LÅDOR i köket ist.f skåp vet inte varför det spelar så stor roll, men det är ju kul att frugan gillar köket som hon har valt ..
/Stefan
JohannahDaniel: Ja då är det ju en annan sak. Det kommer säkert att gå jättebra!
Nojan: Fattar inte varför de inte gjort badrummet i fabriken? Har ni standardbadrum eller ska ni ha kakel och klinkers? Hoppas ni får det klart så fort som möjligt i alla fall! Det där med lådor i köket... Vad är igentligen standard? På hemsidan ser man bara skåp men jag har sett flera bilder på olika kök innuti Västervik och de ser likadana ut vad gäller lådor resp. skåp. De har lådor under spis och till höger om spis men skåp under diskbänk och till vänster om diskbänk. Lådor också under micron och ugnen i högskåpet. Det är ju tillval med inbyggnadskök, det vet jag men nu blev jag osäker på vad vi kommer att få för kök igentligen. Har inbillat mig att det ser ut som på de bilder jag sett men jag vet ju inte om de har haft tillval på de bilderna?! Nu kanske vi har gjort ett stort misstag. Vill ju också ha lådor! Det är värdelöst med skåp eftersom man inte når det som är längst in. Ser nu också att det är lådor i det visningshus (västervik) som man kan titta in i på deras hemsida. Hoppas att det är standard bara...
/Maria
Nojan: Fattar inte varför de inte gjort badrummet i fabriken? Har ni standardbadrum eller ska ni ha kakel och klinkers? Hoppas ni får det klart så fort som möjligt i alla fall! Det där med lådor i köket... Vad är igentligen standard? På hemsidan ser man bara skåp men jag har sett flera bilder på olika kök innuti Västervik och de ser likadana ut vad gäller lådor resp. skåp. De har lådor under spis och till höger om spis men skåp under diskbänk och till vänster om diskbänk. Lådor också under micron och ugnen i högskåpet. Det är ju tillval med inbyggnadskök, det vet jag men nu blev jag osäker på vad vi kommer att få för kök igentligen. Har inbillat mig att det ser ut som på de bilder jag sett men jag vet ju inte om de har haft tillval på de bilderna?! Nu kanske vi har gjort ett stort misstag. Vill ju också ha lådor! Det är värdelöst med skåp eftersom man inte når det som är längst in. Ser nu också att det är lådor i det visningshus (västervik) som man kan titta in i på deras hemsida. Hoppas att det är standard bara...
/Maria
Lådor skall vara standard, det har vi inte beställt extra iaf, däremot beställde vi inbyggnadskök som extra, vilket ger fler lådor..
däremot är det inte lådor under diskbänken, och till vänster om diskbänken är det ett ca 20cm skåp för handukar.. med hängare ..
Vi fattar inte heller varför inte badrummet var färdigt från fabrik.. lät som att säljaren var förvånad också.. men nästa dag sade han att de ville "kolla om flytspacklet under golvmattan håller för transporten" .. skumt det är ju inte första huset dom levererar eller hur .. antingen måste dom ha bytt leverantör av flytspackel, eller så har dom haft problem med det.. eller så hittar säljaren bara på en dålig förklaring till varför huset inte var färdigt när det kom.. jag lutar åt 3:e alternativet ...
Och ja vi har standardbadrum inget extra tillval fanns ju i form av klinker & kakel tyvärr .. bara sådant som kunde göras i efterhand och det har vi inte beställt ...
/Stefan
däremot är det inte lådor under diskbänken, och till vänster om diskbänken är det ett ca 20cm skåp för handukar.. med hängare ..
Vi fattar inte heller varför inte badrummet var färdigt från fabrik.. lät som att säljaren var förvånad också.. men nästa dag sade han att de ville "kolla om flytspacklet under golvmattan håller för transporten" .. skumt det är ju inte första huset dom levererar eller hur .. antingen måste dom ha bytt leverantör av flytspackel, eller så har dom haft problem med det.. eller så hittar säljaren bara på en dålig förklaring till varför huset inte var färdigt när det kom.. jag lutar åt 3:e alternativet ...
Och ja vi har standardbadrum inget extra tillval fanns ju i form av klinker & kakel tyvärr .. bara sådant som kunde göras i efterhand och det har vi inte beställt ...
/Stefan
Tillval är alltid intressant, dessa har vi gjort;Milton skrev:
innerdörrar 2 400
ekgolv copenhagen 6 441
spröjs 7 440
kamin contura 560t 42 600
eklaserat trapp 23 000
inbyggnads kök ramsö ek 4 300
rostfritt 29 360
tvättmaskin tumlare torkskåp 15 700
köksö 5 390
gavel fönster 22 100
veranda 32 000
förberett för golvvärme wc 1 050
takkupa med spröjs 55 000
helglasade altandörrar 2st 3 300
avdragspriser
kakel kök -600
vägg samt golvmatta wc -5 250
badrumskåp -1 110
radiator -480
Ngn som har fått andra prisuppgifter?
CallePe
Vad skönt för det var så jag trodde att det var. Praktiskt med lådor! Men jag var orolig för att jag tog det så självklart så vi har inte kollat upp det så noga. Vi ska ha de vita standardluckorna fast med längre "rostfria" handtag eller hur man nu ska beskriva dem. Vi har också inbyggnadskök. Det är så himla mycket att tänka på vid husbygge så man missar dom här "små" detaljerna som är viktiga i slutänden... Vi har också standardbadrum men har hört att många väljer bort det och fixar kakel och klinkers men då måste man ju göra det i efterhand och därmed stå utan badrum tills det är färdigt eller ha dubbelboende ett tag innan man flyttar på riktigt. Vår tidsplan är rätt tajt och vi kommer nog ha kanske 1-2 veckor på oss att flytta men än har vi inte fått lev. besked. Vi har inte vågat chansa på detta alternativet men vi får väl satsa på kakel och klinkers i badrummet däruppe i stället.
/Maria
/Maria
Nu fattar jag faktiskt ingenting... sitter och kollar smv hemsida och ser villa västervik från 911 000. I våra papper står det 1 011 000 kr. i utgångsstandard alltså. Inte har de väl SÄNKT priserna? Tillvalen är ju utöver... Ni som har gamla västervik, vad har ni för pris? Vi har huset spegelvänt alt. A. (tre sovrum) Kan det vara därför? Det kanske är billigare med öppen planlösning mellan kök-vardagsrum? Känns inte värt de pengarna i så fall eftersom vi planerar att riva den väggen inom några år > Vi ville verkligen ha tre sovrum men det är inte värt så mycket mer pengar! Shit också vad klantigt... :'(
Nej, nu vet jag! Vi bor ju i Stockholms län och då är minsann allt dyrare!!!! Tänkte inte på det... ;D
De tillval som vi har gemensamt skiljer sig lite åt prismässigt men jag gissar att det är för att vi har olika hus samt att de kanske hann höja vissa priser efter vår beställning.
Vi har tex fönster i gavlar: 19 400
inbyggnadskök: 4700
rostfriavitvaror: 29 300
Några tillval har vi samma pris på...
/En otroligt snurrig Maria... :
Nej, nu vet jag! Vi bor ju i Stockholms län och då är minsann allt dyrare!!!! Tänkte inte på det... ;D
De tillval som vi har gemensamt skiljer sig lite åt prismässigt men jag gissar att det är för att vi har olika hus samt att de kanske hann höja vissa priser efter vår beställning.
Vi har tex fönster i gavlar: 19 400
inbyggnadskök: 4700
rostfriavitvaror: 29 300
Några tillval har vi samma pris på...
/En otroligt snurrig Maria... :