Hej!
Vi har en icke inredd betongkällare som har gamla tygbeklädda elledningar (se bilder).
Huset är från 40-talet och ledningarna är kanske lika gamla.
Vid besiktningen inför husköpet fick vi besked om att den gamla elen bör ses över och vi har fått en offert på ett byte, men innan vi investerar i en uppdatering av elen i just källaren, så undrar vilka riskerna är med att låta det vara som det är ett tag till.
Är det risk att vi mister huset i en elbrand eller är det snarare att vi riskerar avbrott och att proppar och huvudsäkringen går konstant?
Jag förstår att det kanske är annat som spelar in, vad elen används till, m.m. men tacksam för förslag på hur vi ska tänka här.
Tack på förhand!
Vi har en icke inredd betongkällare som har gamla tygbeklädda elledningar (se bilder).
Vid besiktningen inför husköpet fick vi besked om att den gamla elen bör ses över och vi har fått en offert på ett byte, men innan vi investerar i en uppdatering av elen i just källaren, så undrar vilka riskerna är med att låta det vara som det är ett tag till.
Är det risk att vi mister huset i en elbrand eller är det snarare att vi riskerar avbrott och att proppar och huvudsäkringen går konstant?
Jag förstår att det kanske är annat som spelar in, vad elen används till, m.m. men tacksam för förslag på hur vi ska tänka här.
Tack på förhand!
Ser som sagt ut som en blandning mellan gammalt och nyare el på bilderna. Isoleringen i de gamla tygklädda ledningarna torkar och smulas sönder med åren, särskilt vid kopplingspunkter där luften kommer åt. Blir i stort sett bara ett svart pulver kvar. Risken för kabelbrand ska tas seriöst men i en betongkällare finns det ju ytterst begränsat med annat som kan brinna. Rör man inte kablarna så minimerar man riskerna. En fara med att blanda gammalt och nytt är de gamla ledningarna i vissa fall bara tålde t.ex. 2 A, 4 A eller 6 A säkring men som "bara en tarm" på en uppdaterad grupp kanske numera är säkrat med standard 10 A. Inte bra alls om man varit slarvig med detta. Under krigsåren på 40-talet fick man spara in på kabeldimensionerna.
Ja det är ju som det är. Åtgärda så snart som möjligt men läckande tak o sådant går ju före.
Vad som är lika viktigt inför en elrenovering är att tänka till på hur utrymmet och anläggningen ska nyttjas framöver.
En elanläggning 2025 ska ofta klara betydligt mer än vad som behövdes på t.ex 1940 talet.
Då jag har sådant här som en del av mitt jobb så har jag sett åtskilliga källare. Det som är roligt med detta är hur bra det oftast blir när det är klart. Klart roligare jobb än att koppla in t.ex ett spabad eller annan lyxartikel.
Vad som är lika viktigt inför en elrenovering är att tänka till på hur utrymmet och anläggningen ska nyttjas framöver.
En elanläggning 2025 ska ofta klara betydligt mer än vad som behövdes på t.ex 1940 talet.
Då jag har sådant här som en del av mitt jobb så har jag sett åtskilliga källare. Det som är roligt med detta är hur bra det oftast blir när det är klart. Klart roligare jobb än att koppla in t.ex ett spabad eller annan lyxartikel.
Det du visar på bilderna av den gamla installationen verkar vara orörd och i original. Då är det knappast något du behöver stressa fram ett byte av. Det ser ju ut som att mycket är betydligt nyare och helt ok.S sarakp skrev:Hej!
Tack på förhand!
Öppna locket på en dosa och ta bilder så ger det bättre underlag för hur det står till där.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka takhögtalare till garageprojektet?
Teknik -
Vilka beslut har ni tagit för nytt avlopp till strandnära fritidshus?
Vatten & Avlopp -
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Övrigt Off Topic -
Rostfri diskbänk, vilka leverantörer är bra?
Kök -
Koppla in ny blandare - vilka kopplingar?
Vatten & Avlopp