Det låter nästan som du har samma handläggare som min svåger råkade ut för för ett antal år sedan. Huset där han hade sin lägenhet brann ned, han fick hoppa från andra våningen, någon minut innan brandkåren kom fram.

Den enda åtgärden hans skadereglerare gjorde de första dygnen var att checka ut honom från hotellet, det var för dyrt. Sedan fick han tjafsa om varenda sak. Det var kostnader för flytt, högre hyra, flytt av telefon, saneringskostnader av räddat lösöre osv. Hans handläggare sade till att börja med nej till allt. Hans grannar som hade andra bolag fick istället listor med åtgärder som bolagen ville att de skulle tänka på att begära ersättning för.

De större försäkringsbolagen skickade ut egen personal som räddade ut lösöre ur huset medan brandkåren fortfarande släckte, och skickades till saneringsfirmor. Det var blandannat det som min svågers handläggare tyckte var onödigt, det hade ju blivit billigare om prylarna hade fått brinna. Hans prylar räddades av "fel" försäkringsbolag.

En sak att tänka på inför återuppbyggnaden:

Hyreshuset min svåger bodde i ägdes av en annan släkting. Försäkringsbolaget betalde i stort sett hela återuppbyggnaden, utom att det nya huset var tvunget att ha hiss. Sedan fanns där lite "lustiga" undantag. Bolaget vägrade betala den obligatoriska byggfelsförsäkringen, de betalar av princip inga försäkringspremier. När huset skulle återuppbyggas, visade det sig att detaljplanen numera föreskrev 2 våningshus, trots att det brunna huset och alla andra hus i området var byggda som 3 våningshus. Det krävdes en dispens från planen för att få bygga upp huset likadant igen, dispensen kostade 25000 och även den vägrade bolaget ersätta.
 
Cheesus skrev:
Tack för den du....här sitter du och NÄSTAN gråter och SKRATTAR... är du inte liiiite fräck som skrattar åt en stackars barnfamilj som inte har någonstans att bo?

Här står vi på bygatan i Viksberg och försöker sälja"Situation Viksberg" till alla som stressar fram efter vägen på väg åt alla håll och kanter och INGEN köper eller ens ger oss en blick..

Men men , sitt i din herrgård du och ha det varmt och gott...:)

Dagens extremt jobbiga händelse har redan inträffat. Frun väcker mig och säger att det är dags att ge sig av. Kl 5!!

Min första tanke är att vi ska ta en springnota från hotellet som vi brukar göra på hotell och restauranger. Tänkte att det är väl dags igen innan portieren vaknar. Allt för att göra försäkringsgubben glad.

Men vi ska tydligen iväg till Ullared...tyck synd om mig!!!

Detta är nästan i klass med branden vad gäller traumatisk händelse.

Sänd en tanke pöjkar. Ni tjejer som läser blir väl bara avundsjuka.
Angående försäkringsgubben säger jag byt. Ni ska inte behöva ursäkta er för att ni måste använda er försäkring för att huset brann ner. Behåll istället din inställning att försöka göra det rättvist, samtidigt som du inser att det alrig kan bli helt rättvist.

Angående Ullared har jag aldrig varit där...men jag har hört på detta forum att de sålde bahco billigt där. blir kanske lite lättare då:)

Eller kuta in på någon närliggande loppis/auktion o köpa så mkt du får plats med i bilen:) O helst lite till:)
 
hempularen skrev:
Det låter nästan som du har samma handläggare som min svåger råkade ut för för ett antal år sedan. Huset där han hade sin lägenhet brann ned, han fick hoppa från andra våningen, någon minut innan brandkåren kom fram.

Den enda åtgärden hans skadereglerare gjorde de första dygnen var att checka ut honom från hotellet, det var för dyrt. Sedan fick han tjafsa om varenda sak. Det var kostnader för flytt, högre hyra, flytt av telefon, saneringskostnader av räddat lösöre osv. Hans handläggare sade till att börja med nej till allt. Hans grannar som hade andra bolag fick istället listor med åtgärder som bolagen ville att de skulle tänka på att begära ersättning för.

De större försäkringsbolagen skickade ut egen personal som räddade ut lösöre ur huset medan brandkåren fortfarande släckte, och skickades till saneringsfirmor. Det var blandannat det som min svågers handläggare tyckte var onödigt, det hade ju blivit billigare om prylarna hade fått brinna. Hans prylar räddades av "fel" försäkringsbolag.

En sak att tänka på inför återuppbyggnaden:

Hyreshuset min svåger bodde i ägdes av en annan släkting. Försäkringsbolaget betalde i stort sett hela återuppbyggnaden, utom att det nya huset var tvunget att ha hiss. Sedan fanns där lite "lustiga" undantag. Bolaget vägrade betala den obligatoriska byggfelsförsäkringen, de betalar av princip inga försäkringspremier. När huset skulle återuppbyggas, visade det sig att detaljplanen numera föreskrev 2 våningshus, trots att det brunna huset och alla andra hus i området var byggda som 3 våningshus. Det krävdes en dispens från planen för att få bygga upp huset likadant igen, dispensen kostade 25000 och även den vägrade bolaget ersätta.
Vilket försäkringsbolag var det?
 
Har för mig att det var LITA, det finns inte längre, de blev övertagna av ngn. annan under tiden. Tror att det var IF som tog över, då blev bemötandet genast mycket bättre.

Jag vet inte vilket bolag min andre släkting (fruns kusin) hade. Dvs bolaget som fick bygga upp huset.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Tror inte att det är så lätt att få byta handläggare. Hade själv en handläggare som vi inte kom överens med och ville ha en annan person att kommunicera med, försäkringsbolaget (TryggHansa) vägrade. Enda möjligheten var att skriva till deras klagonämnd/konsumentnämnd eller vad den kallades, vilket vi inte orkade. Vi kom bättre överens efter ett tag med skadehandläggaren.
 
Nu kryper paniken efter ryggraden. 3.5 h inne på detta av en sadistiskt lagd grundares varuhus är mer än man pallar med.

Verktyg..jo hejsan. Bläck och Rappel för hela slanten. Icke en enda Festool så långt ögat når. Orkar inte ens bry mig att rota runt bland allt skräp efter någon Bachogrej.

Enda jag har huggit mig är en spärr-ringnyckelsats. 229 eller 299 eller vad det nu var den kostade samt en låsringstång för 24.95.

Samt två brandsläckare...:) Jajamen.

Vad kul att så många vill komma och bygga mitt nästa hus. Jag köper mig en hängmatta så jag kan agera arbetsledare. Någon som ska till Tjeckien? En hängmatta kräver lite god öl från detta land.

Vad sägs om att försöka få Festool att en helg när och om det blir aktuellt med en forumträff i Viksberg komma dit med en släpvagn full med alla deras leksaker och demonstrera/låna ut dem i reklamsyfte till alla verktygsnissars stora glädje?

Det vore väl ganska häftigt? Till dess ska det även stå en Logosol PH 260 fyrkutterhyvel i ladugården att leka med för den som vill.

Kanske kan jag få dit en kompis med sin stora Huddig så alla får leka lite grävmaskinister osv.

Träig Snickare och jag har snackat om att ordna en timringskurs med inriktning hur man byter bottenstock i ett timmerhus. Mitt härbre behöver det. Någon som har lust att haka på e helg för sånt med? Trägubben är ju timmerman.

Hur frisk i skallen är man när det funderas på hur man byter timmerstock i uthuset just nu?

Vi får väl se om jag kan tillföra något i tråden efter denna dag. Ser mörkt ut tycker jag när kära hustrun just ringde och sa att det var dags för provhytten. Lika bra att göra som jag gjorde..stänga av luren och låtsas som om batteriet är slut..

Nä...hon har inte ringt ännu men telefonen, den är avstängd en timme till. Och hon kommer vara vansinnig. Så det är inget ovanligt.
 
Oj Cheesus, bland det första vi fick lära oss på journalistutbildningen var att folk som precis varit med om någonting ska närmas försiktigt - för de kan säga i princip vad som helst och sedan ångra sig. Till exempel. Nej, se till att byta handläggare å det snaraste. Sådär säger man absolut inte. Och fundera på om ni inte ska ha ett mer bekvämt och rymligt boende i alla fall.
 
Vi råkade ut för en rejäl skada i vårt nybyggda hus som jag har hållit utanför forumet och kommer så göra men du ska få lite tips av en som också plötsligt blev bostadlös om så bara för 5 månader.
Vi hade en kanonkille från försäkringsbolaget.
Först bokade jouren en natt på hotell som direkt ändrades till en vecka dagen efter när vi fick en handläggare. " Ni har annat att tänka på utan att behöva vara oroliga för tak över huvudet"
Sen dag två på på eftermiddagen blev vi uppringda av bostad direkt som genast hade börjat leta boende åt oss.
De sa att vi hade rätt till motsvarande standard som ersättningsbostad men beklagade att det inte gick att få tag i då vi bor ganska så stort och fint.
då kom vi överens om en liten lägenhet mitt i centrala stockholm som de fixade åt oss. Den kostade 9500:- i månaden och det var inga problem.
Kräv ett annat boende om du inte är nöjd med deras förslag. annars stannar ni på hotellet, det kostar pengar!
Sätt er ner och fundera på vad som gått åt H:e och kräv ersättning för det.
Om du inte kommer överens med din handläggare så har han en chef som kanske är mer förstående.
Håll humöret uppe! Hälsa din fru från oss att det kan faktiskt bli bättre än innan!
Sen som sista ord tycker jag verkligen att ni ska bo en bit ifrån katastrofen. min fru behövde distansen för att slippa se eländet hela tiden.
nu åkte vi ut och kollade när vi själva ville och det rekommenderas.
 
Har följt ditt öde nu och kan inte säga annat än: fy f-n! Har tyvärr inget käckt att kläcka ur mig som skulle kunna göra situationen bättre...

Men, en sak vill jag berätta, som ett tips.

Vårt hus brann ner/ut (stenhus) för ett antal år sedan och det var inte roligt, gick i chock väldigt länge utan att begripa det. Som tur var hade vi en försäkringsmänniska som gick att likställa med en ängel! Huset brann en söndag sent på eftermiddagen och representanten från Folksam kom till oss sent, sent på kvällen/natten. Vi satt i husvagnen och tittade ut på vårt vrak till hus där eftersläckningen fortfarande pågick medan han kontaktade banken och förde över 100 000:- till vårt konto, "till att börja med, ni har ju ingenting". Snacka om service! Dessutom fick jag handplocka alla hantverkare när det väl var dags för återuppbyggnad.

Nu till tipset! Vi fick en hiskelig hög med A4-ark där vi skulle fylla i allt som var förstört/uppbrunnet/skadat och som vi ville ha ersättning för. Försäkringsmänniskan sa åt oss att ta med ALLT, även gem och toapapper! Han berättar att det är vanligt att man "förlorar" ca 100 000-200 000:- genom att inte ta med "struntsaker". Så när ni väl kommer så långt, se för allt i världen till att gå igenom rum för rum och skriv upp ALLT, bjussa inte försäkringsbolaget på något!

Fortsätter att tänka på er!
 
Läste först nu vad som hänt er (sen som vanligt)och kan inte mer än att hålla med alla övriga om det inträffade, kan inte föreställa mig hur jag hade tagit det i samma sits det spelar ingen roll huvudsaken att du och din familj klarade er "helskinnade"..


Tycker precis som du att istället för att slänga ut pengar på dyra hotellnätter så borde väl pengarna kunnas investeras i just en lvp + annat som behövs för att ni ska kunna bo i andra huset tills dess att riktiga utvärderingen har gotts igenom samt ni har planerat nya bygget om det nu är så att det "funkar" för hela din familj att bo där förstås.

Kanske ni kan få hjälp via försäkringsbolaget om att gå igenom era nya planer med en arkitekt(felstavat säkert men hoppas du förstår vad ja menar cheesus).

Hade jag haft några miljoner så hade ni fått en slant, det enda jag kan ge är en tanke till dig och din familj och jag hoppas att allt löser sig med dels försäkringsbolaget men även med boendet och vardagen tills dess.

Det värsta kan jag tänka mig själv är att allt kan ju inte försäkringsbolaget ersätta som personliga ägodelar, arvs saker, "värdepapper", foton, eget slit med renovering mm..

Ska runda av här men kommer fortsätta att läsa om hur det går för er om du nu orkar och vill fortsätta att berätta vilket jag tror att du gör för du verkar ju trots allt ha humöret uppe iaf vilket är bra för dig din fru dina barn..eloge för det.

Sköt om er...
 
Jag skrev väl det förut för inte så länge sen vill jag minnas...Don´t mess with Cheesus...

Handläggaren försvann fortare än jag hann säga "Hej då ".

En stor eloge till FB som snabbt som ögat insåg att här var inte personkemin på topp utan vi får en ny handläggare direkt.

Det som är bra nu är att cheferna satt in en annan och garanterat förklarat situationen och det gör ju saken än bättre. För är det något man inom alla brancher bör vara medveten om är att en nöjd kund säger inte ett smack till någon medans en missnöjd säger till allt och alla vad den tycker. Därför är det bra att jag inte sagt att försäkringsbolaget är................Lurad, här avslöjas inget om detta innan sista spiken är islagen och Cheesus kan summera denna soppa.

För övrigt känner jag mig trots min macho-attityd angående Ullared att det var klart värt resan...ni ska se bilen. tvärsmockad med grejer och just nu ringde det på hotelldörren och där stod kassörskan pustande...hon hade sprungit efter oss hela vägen från butiken till hotellet för att ge oss kvittot som släpade efter oss hela vägen från hennes arbetsplats till vår nattlogi.

Så det var en skapligt lång kvittoremsa med tanke på att vi bor på Scandic i Jönköping i natt. 15 mil från Ullared. Slå det kvittot den som kan!
 
Alpha skrev:
Det värsta kan jag tänka mig själv är att allt kan ju inte försäkringsbolaget ersätta som personliga ägodelar, arvs saker, "värdepapper", foton, eget slit med renovering mm..
Kom att tänka en sak apropo det - vi har väl alla sett ett hus brinna ner eller känner någon, etc, i mitt fall var det en gammal dam som bodde granne med mina föräldrar, damens hus brann ner till grunden.

Hon fick det förstås återuppbyggt - men sedan gick hon på auktioner och loppisar och fyndade broderade "Hem Ljuva Hem", bygdefoton, små tramsiga porslinspryttlar - ni vet, allt krafts man samlar på sig.

När man kom in i hennes hem 1 år efteråt kunde man inte ana att hon inte ägt huset´bohag hela sitt liv. Det gjorde mycket för hennes trivsel, att allt inte var sprillans, perfekt etc utan också sådant som kanske såg ärvt ut, ett foto i en ram på något i bygden etc.

Sånt kan man ju också be vänner, bekanta och grannar om!
 
Alpha skrev:
Det värsta kan jag tänka mig själv är att allt kan ju inte försäkringsbolaget ersätta som personliga ägodelar, arvs saker, "värdepapper", foton, eget slit med renovering mm..
Fotografier tex kan ju finnas hos släkt och bekanta. Bilder på barnen när de var små, någon som har varit med på samma semesterresa osv.

Dessa kort kan reproduceras och den kostnaden kan försäkringsbolaget ta oavsett vem som har originalet. Det vet jag de gjorde när min barndomsväns hus brann.

Så ett tips är att be alla tänkbara titta igenom sina album efter bilder och videoupptagningar som Ni kan tänkas vara intresserade i.
 
Godmorgon!

Vi hade iaf tur vad gäller foton. I princip varenda album fanns i andra huset...

Det första jag slet ut var pärmarna med viktiga papper samt bokföringen för firman. Sen datorerna. Lite teckningar osv hann med ut.

Sen sliter man med sig lite konstiga saker..Varför räddar man en etikettprinter för 199:- på Lidl?

Varför rusar man fram till kylskåpet och plockar ut 10 flaskor med läsk med tanken om att det här kommer brandmännen bli glada över när törsten sätter in...

Sen är de otacksamma och låter de ligga ute i 15 graders kyla och frysa sönder mitt framför brasan? Så nu har jag ett stort problem framför mig. Jag måste plocka trasiga flaskor ute på gräsmattan. Men det tar vi sen.

Apropå bokföringen...en kompis med eget företag utbrast när jag berättade detta

"-Men din dumme j-vel, den skulle du ju kastat in i brasan!

Det ligger en hel del vishet bakom den insikten.

Shop til you drop är vad som gäller idag. A6 i Jönköping.
 
Återigen visar det sig att en korrekt hanterad reklamation är guld värd för bolaget. Genom att snabbt byta ut den bufflige handläggaren har de säkert fått betydligt bättre goodwill än om de hade satt in rätt person från början.

Har ofta funderat på om det inte skulle vara en god affärsidé i vilken branch som helst att alltid medvetet skapa ett fel i leveransen, och sedan vara mästare på att överträffa kundens vildaste förväntningar vid avhjälpande av felet. En väl hanterad reklamation är mer värd än att göra rätt från början.

Dvs i försäkringsbranchen, alltid sätta in en buffel som man sedan under stora ursäkter och med löfte om gratis skjuts till Ullared, byta ut buffeln mot en normal handläggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.