Jajamen...det blir verkligen superfint!

Igår var jag på besök i Uddevalla hos en familj som drabbats av samma sak som oss. Men betydligt mycket värre. Otroligt mycket värre då fadern i den familjen drabbades av 80-procentiga brännskador.

Det som slog mig vid besöket i deras villa var hur lite skadat deras hus var i jämförelse med vårt. Visserligen var det stomrent inuti det med men tak och väggar var kvar på huset och med tanke på att vi fick klippa av huset på mitten och sen bygga upp igen så var vårt betydligt svårare skadat.

Men utan personskador!!! När man ser en sådan sak blir man tacksam till våra skyddsänglar minst sagt.

Familjen har en blogg och det är verkligen en spännande berättelse de har att komma med. Så mycket glädje i sådan katastrof. Där ligger vi riktigt i lä!

http://gniste.blogspot.com/2009_03_01_archive.html

Där börjar historien och sen är det bara att följa den helt fantastiska historien fram till idag.

Spännande läsning!
 
Skönt att se att huset sakteliga kommer i form igen!

Hur går det med tidigare familj som uppenbarligen ljög om hur huset mådde?
Är det uppe i tinget nu?

Hoppas allt blir till det bästa!
 
Tinget väntar efter semestrarna. Mer vill jag inte kommentera detta i nuläget...

Nu i veckan ska fasaden spikas upp....22x225 mm med en hattprofil som läkt. Kommer bli asläckert.

Kåken kommer målas med Falu ljusröda. Den är mycket finare än den "vanliga". Men jag retar mig på priset.

Enda skillnaden som jag kan komma på är att man bränner pigmentet mindre vilket borde medföra en billigare produktionskostnad och en billigare slutprodukt.

Men icke....3 ggr så dyr.
 
Redigerat:
Nu händer det helt plötsligt lite som är kul!

Fasaden är på plats till stora delar, saknas läktning på vissa partier. Undertaken är numera klädda med entums kvistfri pärlspont! Jajamen vad det blev bra!

Två av fyra ytterhörn är numera byggda, blev jättebra med knutlådor istället för släta knutbrädor. Så nu ser det ut som en dold timring finns därunder.

Invändigt är elektriker och rörkrökarn på gång riktigt ordentligt. Fönsterkillen har börjat bygga fönstren och dörrkillen bygger dörrar för fullt.

Försäkringsbolaget har låtit montera in en avfuktningsanläggning i torpargrunden. En liten nätt kostnad på 40 lök....

Häromdagen fyndade vi vitvaror till kommande köket samt badrumsmöbel till badrummet. Till mindre än halva priset mot vad den obefintliga budgeten sagt. Helt nya utställningsex som vi ramlade över lite sådär helt apropå.

Siemens rostfria k/f side by side, inbyggnadsugn och inbyggnadsmicro och inbyggnadsdisk. Allt för 25 lök.

Sen en Ballingslöv badrumsmöbel med dubbla handfat, stor spegel, belysning och en massa andra detaljer. För 16 k.

Då ingick två designkranar från Hans Grohe för 7.000 spänn styck....:)

Sen tidigare har det fyndats en riktigt fin duschpanel fr Westerbergs i teak. För 30% av ordinariepris.

Me like!
 
Redigerat:
Men.....bilderna då?
 
Här kommer en bild....byggställningen döljer ju en del men,.....
 
  • 00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...och här en bild på hur "knutarna" blir att se ut...
 
  • 00002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Uh vad snyggt det blir! :D
 
Mikael_L
Va é et för gammelhus du håller på med, va !?

Riv ner och köp ett älvsbyhus vetja, det enda raka ...

:D :D :D


Skämt åsido.
Det blir riktigt snygga propotioner med det nya höjda vägglivet! Taklutning och alla mått stämmer fint nu, tycker jag.
 
Det är lite trist att inte kunna meddela några fantastiska framsteg på huset....Det spikas fortfarande råspont inomhus och det är väl det mest spännande just nu...

Införskaffande av prylar som behövs är i full gång. Igår köptes en induktionshäll till köket. Kampanjvara för 4990 istället för 9500..

Ivt levererade igår senaste scrollkompressorvärmepumpen...långt ord! Jordslingan ska plöjas ner i åkern nästa vecka.

Var iväg till fönstersnickaren igår och dels tittade på fönstren och dels valde beslag. Det blir obehandlade beslag från www.kulturbeslag.se som sedan linoljebränns för rostskyddets skull. Extremt fina beslag för en helt överkomlig mellanskillnad mot vanliga i mitt tycke fula blanka beslag. Det rör sig om kanske en tusenlapp i merkostnad så det var inget att fundera över ens.

Det är ju detaljerna som gör det!

Medans elektrikern ändå är igång och drar alla kablage så dras det även nätverk i hela huset. Sånt ska enligt Junior Holm helt enkelt bara finnas och jag böjer mig väl för det. Inte för att jag tror att det kommer användas speciellt flitigt.

Inte av mig iallafall.

Här på vischan funkar det ibland riktigt uselt med markbundna tv-nätet så vi övergår till satellit.

Någon som vet var man kan köpa en parabol av äldre snitt? Ni vet en sån som användes på 17-1800-talet. En sån är hårdvaluta och jag betalar bra för en i originalskick som passar in på huset. Jag har frågat runt överallt och inte ens Gysinge har en sån i sortimentet.

Jag vill verkligen inte sätta upp en sån anordning på huset...de ser för anskrämliga ut. Det blir nog en lösning med placering av parabolen på ladugården och sen luftledning till huset.
 
Hm...det där med att linoljebränna beslagen går helt bort. Tokbort. All världens väg osv.

Sonen konstaterade, som erfaren smed han är, att linoljebränning av alla dessa beslag och tillbehör skulle ta honom ca 3 veckor på heltid då varje detalj måste hettas upp till exakt 300 grader och sen fixas med linoljesmeten. Var del för sig.

Frågan är om det inte är enklast att rada upp allihopa snyggt och prydligt och sen helt enkelt klarlacka för att få ett rostskydd.

Någon som har en idé?

Idag isoleras trossbotten i vardagsrummet..sen ska värmerören ner och på det spånskiva. Sen skall varenda golvplank och panel läggas där inne i några veckor i värme för att torka ur det sista ur virket.

Jag säger bara...25x225...5 meter långa...Kvistrena som tak...:):)
 
Cheesus skrev:
Någon som vet var man kan köpa en parabol av äldre snitt? Ni vet en sån som användes på 17-1800-talet. En sån är hårdvaluta och jag betalar bra för en i originalskick som passar in på huset. Jag har frågat runt överallt och inte ens Gysinge har en sån i sortimentet.
Gamla Wok-pannor borde inte va så svårt att hitta. :rolleyes:
I värsta fall får du väl lägga ut en köpesannons på det kinesiska Blocket. ;)
 
Tips om linoljebränningen.
Köp en billig begagnad ugn/pizzaugn på blocket, fyll den med beslag och värm till ca 300 grader. Sen är det bara att putsa med linoljetrasa eller doppa beslagen i hink med trätjära, upprepa värmning/doppning vid behov tills du får en snygg yta.
Tjärbränningen är lite mer motståndskraftig mot väder och vind och går mycket snabbare än att hålla på med linoljetrasa.

Något gjuteri, t.ex Bergmans http://www.abbergmans.se/ borde kunna gjuta en parabol med tillhörande 1800-tals krusiduller som skulle smälta in bra i en gammal miljö.
 
Redigerat:
Kalasbra med tips! Vi kör nog på pizzaugn och tjära.

Ni ska se...det blir väl så man slutar som Pizzabagare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.