192 859 läst · 194 svar
193k läst
194 svar
Viking iMow MI 632 / Mi 632P
IMOW 632P SVAGHETER
iMow är för känslig för ojämnheter i gräsmattan. Den ”går lätt på grund”, dvs fastnar på mindre upphöjningar i underlaget. Det är ett större problem än jag hoppats på med en klippare i den här prisklassen.
Missar dockning i laddstation
iMOW missar laddstationen ibland. Kontaktdonet i laddstationen kilar istället in mellan kåpa och kontaktdon i grässklipparen. Det har hänt 2ggr under 187 timmars klippning. Inte mycket kan man tycka, men just detta är inte acceptabelt tycker jag. (Ja, min laddstation är horisontiellt placerad, ren och i övrigt enligt manualen)
Känslig för åska
iMOW är känslig för åska. Slingan måste kopplas ur manuellt när åskan börjar gå, annars blir kretskortet i laddstationen till popcorn. Inte konstigare än att dra ur TVn kan man tycka, men TV finns inom räckhåll inomhus när det åskar. Laddstationen står ute i spöregnet.. En idé kunde vara att Stihl lägger till ett relä med hög isolationsspänning som bryter bort slingan automatiskt när man drar ur nätdelen från vägguttaget.
Navkapslar faller av
iMOW kränger av sig navkapslarna. För mig har de aldrig fallit av helt, men detta verkar utan tvekan vara en konstruktionsmiss.
Sirenen för stöldlarmet är ett skämt
iMOW larmet (siren) som skall tuta när man lyfter upp och bäriväg (stjäl) gräsklipparen är ett skämt. Det är samma siren som innan klippaggregatet startar. Vet att andra klippare har en separat mycket kraftig stöldlarmstuta.
Programvaran nu bra tycker jag
I och med sista uppdateringen av programvaran i roboten tycker jag annars det mesta av de saker man retade sig på är försvunna:
- Att roboten måste åka hela varvet runt slingan under installation, utan störning eller avbrott. Nu går det att stoppa och fortsätta utan att man behöver börja om.
- Att roboten åker utan att klippa över halva gräsmattan efter att ha stött i något objekt. Klippningen upphör fortfarande, men mer sällan och kortare tid.
- Att roboten stannar med felmeddelande att ”Internt klippmotorfel” kontakta serviceverkstad.
ARS028 löser rengöringsproblemen
Med den monterade disken ”ARS 028” behöver ej längre rengöring göras lika ofta. Innan krävdes rengöring 1ggr/veckan. Efter behövs det kanske 1ggr/säsong.
iMow är för känslig för ojämnheter i gräsmattan. Den ”går lätt på grund”, dvs fastnar på mindre upphöjningar i underlaget. Det är ett större problem än jag hoppats på med en klippare i den här prisklassen.
Missar dockning i laddstation
iMOW missar laddstationen ibland. Kontaktdonet i laddstationen kilar istället in mellan kåpa och kontaktdon i grässklipparen. Det har hänt 2ggr under 187 timmars klippning. Inte mycket kan man tycka, men just detta är inte acceptabelt tycker jag. (Ja, min laddstation är horisontiellt placerad, ren och i övrigt enligt manualen)
Känslig för åska
iMOW är känslig för åska. Slingan måste kopplas ur manuellt när åskan börjar gå, annars blir kretskortet i laddstationen till popcorn. Inte konstigare än att dra ur TVn kan man tycka, men TV finns inom räckhåll inomhus när det åskar. Laddstationen står ute i spöregnet.. En idé kunde vara att Stihl lägger till ett relä med hög isolationsspänning som bryter bort slingan automatiskt när man drar ur nätdelen från vägguttaget.
Navkapslar faller av
iMOW kränger av sig navkapslarna. För mig har de aldrig fallit av helt, men detta verkar utan tvekan vara en konstruktionsmiss.
Sirenen för stöldlarmet är ett skämt
iMOW larmet (siren) som skall tuta när man lyfter upp och bäriväg (stjäl) gräsklipparen är ett skämt. Det är samma siren som innan klippaggregatet startar. Vet att andra klippare har en separat mycket kraftig stöldlarmstuta.
Programvaran nu bra tycker jag
I och med sista uppdateringen av programvaran i roboten tycker jag annars det mesta av de saker man retade sig på är försvunna:
- Att roboten måste åka hela varvet runt slingan under installation, utan störning eller avbrott. Nu går det att stoppa och fortsätta utan att man behöver börja om.
- Att roboten åker utan att klippa över halva gräsmattan efter att ha stött i något objekt. Klippningen upphör fortfarande, men mer sällan och kortare tid.
- Att roboten stannar med felmeddelande att ”Internt klippmotorfel” kontakta serviceverkstad.
ARS028 löser rengöringsproblemen
Med den monterade disken ”ARS 028” behöver ej längre rengöring göras lika ofta. Innan krävdes rengöring 1ggr/veckan. Efter behövs det kanske 1ggr/säsong.
TILL SIST
Säljarnas favorit-slogan för gräsklipparrobot att "Roboten gör mirakel på din gräsmatta" All mossa och ogräs försvinner, gräset blir perfekt klippt och så snyggt som du aldrig sett det förut är till största delen rent skit-snack. Däremot skulle man kunna säga att "De mirakel du gör med din gräsmatta kommer din robot att underhålla medan du fortsätter med mirakel på nya områden".
Säljarnas favorit-slogan för gräsklipparrobot att "Roboten gör mirakel på din gräsmatta" All mossa och ogräs försvinner, gräset blir perfekt klippt och så snyggt som du aldrig sett det förut är till största delen rent skit-snack. Däremot skulle man kunna säga att "De mirakel du gör med din gräsmatta kommer din robot att underhålla medan du fortsätter med mirakel på nya områden".
Min synpunkt om: Spår längs kanten
Jag ser att flera här i tråden har upplevt spåren som ett problem, men har lite svårt att förstå den synpunkten. Roboten lämnar så klart spår efter sig när den åker längs slingan tillbaka till laddstationen. Detta då gräset i kanten är ganska högt och lätt böjs ner av klipparens hjul. Klipparens ”ytterhjul” går dessutom i den yta utanför slingan som aldrig klipps, så det kommer ofrånkomligt lämna spår där. Alla kanter måste ju ändå trimmas med en vanlig trimmer och då trimmas ju det långa kantgräset av och därmed är problemet borta. Eller? Är andra fabrikats hjulmönster anpassat så att de inte böjer ner gräset på samma sätt vid passage?
Min synpunkt om: Klipparen snurrar många varv runt objekt som är inringade med begränsningsslinga utan att hitta tillbaka till laddstationen. I tidigare versioner av programvara var detta ett stort problem. Efter uppdatering till senaste versionen ser jag att iMOW efter ett varv runt begränsningen inser att den inte är på huvudslingan och då lämnar slingan och åker i vida bågar över gräset för att söka ”huvudslingan” och en funktionell väg tillbaka till laddstationen. Vissa fall tar tillbakaresan 12-15 minuter på min gräsmatta, men ”who cares?”
Jag ser att flera här i tråden har upplevt spåren som ett problem, men har lite svårt att förstå den synpunkten. Roboten lämnar så klart spår efter sig när den åker längs slingan tillbaka till laddstationen. Detta då gräset i kanten är ganska högt och lätt böjs ner av klipparens hjul. Klipparens ”ytterhjul” går dessutom i den yta utanför slingan som aldrig klipps, så det kommer ofrånkomligt lämna spår där. Alla kanter måste ju ändå trimmas med en vanlig trimmer och då trimmas ju det långa kantgräset av och därmed är problemet borta. Eller? Är andra fabrikats hjulmönster anpassat så att de inte böjer ner gräset på samma sätt vid passage?
Min synpunkt om: Klipparen snurrar många varv runt objekt som är inringade med begränsningsslinga utan att hitta tillbaka till laddstationen. I tidigare versioner av programvara var detta ett stort problem. Efter uppdatering till senaste versionen ser jag att iMOW efter ett varv runt begränsningen inser att den inte är på huvudslingan och då lämnar slingan och åker i vida bågar över gräset för att söka ”huvudslingan” och en funktionell väg tillbaka till laddstationen. Vissa fall tar tillbakaresan 12-15 minuter på min gräsmatta, men ”who cares?”
Vissa fabrikat (HQ) kan tricket att inte köra i samma hjulspår varje gång de följer en slinga. De kan variera avståndet till slingan de följer. Andra modeller kör i små bågar, dvs de lämnar slingan en kort bit för att sedan svänga tillbaka och leta upp slingan igen. Allt för att undvika hjulspår. Nu vet jag iofs inte hur viking gör....Robot2015 skrev:Min synpunkt om: Spår längs kanten
Jag ser att flera här i tråden har upplevt spåren som ett problem, men har lite svårt att förstå den synpunkten. Roboten lämnar så klart spår efter sig när den åker längs slingan tillbaka till laddstationen. Detta då gräset i kanten är ganska högt och lätt böjs ner av klipparens hjul. Klipparens ”ytterhjul” går dessutom i den yta utanför slingan som aldrig klipps, så det kommer ofrånkomligt lämna spår där. Alla kanter måste ju ändå trimmas med en vanlig trimmer och då trimmas ju det långa kantgräset av och därmed är problemet borta. Eller? Är andra fabrikats hjulmönster anpassat så att de inte böjer ner gräset på samma sätt vid passage?
Funderar på hur mycket ner-tid som är acceptabelt för en ny maskin?
1) Först gick kretskortet i laddstationen sönder efter snigelangrepp. Nytt kort monterades som tyvärr visade sig vara trasigt. Gräsklipparen betedde sig helt slumpmässigt. Körde i cirklar och verkade allmänt förvirrad. Andra gånger gav den meddelandet "Slinga felkopplad" eller "Utanför".
2) Det nya men defekta kretskortet byttes ut i laddstationen. Sedan fungerade det i nästan 3 veckor...
3) Sedan igår har klipparen börjat missa laddstationen varje gång. Den kör in bredvid och fastnar. Den klipper hela tiden med displayen tänd. Den missar vändning vid begränsningsslingan och stannar först när den kommit utanför med felmeddelande "Utanför". Den stannar klippaggregatet vid varje vändning mot slingan. Den börjar och slutar klippa på helt slumpmässiga tider. När den står i laddstationen inleder den klippningen med att försöka åka framåt, vilket ger felkoden "Drivmotorfel" och därefter "Klipparen har fastnat".
1) Först gick kretskortet i laddstationen sönder efter snigelangrepp. Nytt kort monterades som tyvärr visade sig vara trasigt. Gräsklipparen betedde sig helt slumpmässigt. Körde i cirklar och verkade allmänt förvirrad. Andra gånger gav den meddelandet "Slinga felkopplad" eller "Utanför".
2) Det nya men defekta kretskortet byttes ut i laddstationen. Sedan fungerade det i nästan 3 veckor...
3) Sedan igår har klipparen börjat missa laddstationen varje gång. Den kör in bredvid och fastnar. Den klipper hela tiden med displayen tänd. Den missar vändning vid begränsningsslingan och stannar först när den kommit utanför med felmeddelande "Utanför". Den stannar klippaggregatet vid varje vändning mot slingan. Den börjar och slutar klippa på helt slumpmässiga tider. När den står i laddstationen inleder den klippningen med att försöka åka framåt, vilket ger felkoden "Drivmotorfel" och därefter "Klipparen har fastnat".
Nu har jag fått nog av denna iMOW 632P handlaren lurade på mig. Jag köpte maskinen 2015-03-27
Jag åker in 08.00 på måndag med maskinen och vill då ha pengarna tillbaka. Jag accepterar inte fler reparationer av denna maskin.
Lite historik:
2015-07-23 togs maskinen in på service då den indikerade att Slingan av aoch att laddstationen blinkade med båda lamporna.
2015-07-28 fick jag maskinen åter, men vid prov på gräsmattan befanns den trasig igen. Denna gång uppträdde maskinen slumpmässigt och felmeddelandet var Slingan felkopplad (Felkod 1170)
2015-07-29 togs maskinen åter in på service .
2015-08-06 fick jag maskinen åter och därefter fungerade den tillfredställande i nästan 4 veckor.
2015-09-02 maskinen beter sig jättekonstigt. Kör på laddstationen istället för att backa ut vid klippningens start. Den börjar klippa mitt på natten utanför angivna tider och kör utanför gränskabel och fortsätter framåt tills den fastnar. Maskinen tas åter in på service.
2015-09-22 Efter 20 dagar är maskinen lagad och åter på min gräsmatta. Omedelbart vid uppstart ger klipparen meddelandet Dags att kontakta service verkstad för service. Efter cirka 2 timmars klippning börjar problemen igen. Först missar den laddstationen efter slutförd klippning. Sedan börjar den köra på laddstationen istället för att backa ut på gräsmattan. Därefter ger den felmeddelandet Drivmotorfel kontakta service. I nästa klippning ger den istället felmeddelandet Internt fel kontakta servande fackhandel (felkod: M4017).
Under dessa talrika reparationstillfällen har i princip hela klipparen bytts ut i omgångar. Laddstationens kretskort 2ggr. Båda kretskorten i gräsklipparen.. Ändå funkar den inte ens i en vecka efter... KASSSSS!!!!!!
Jag åker in 08.00 på måndag med maskinen och vill då ha pengarna tillbaka. Jag accepterar inte fler reparationer av denna maskin.
Lite historik:
2015-07-23 togs maskinen in på service då den indikerade att Slingan av aoch att laddstationen blinkade med båda lamporna.
2015-07-28 fick jag maskinen åter, men vid prov på gräsmattan befanns den trasig igen. Denna gång uppträdde maskinen slumpmässigt och felmeddelandet var Slingan felkopplad (Felkod 1170)
2015-07-29 togs maskinen åter in på service .
2015-08-06 fick jag maskinen åter och därefter fungerade den tillfredställande i nästan 4 veckor.
2015-09-02 maskinen beter sig jättekonstigt. Kör på laddstationen istället för att backa ut vid klippningens start. Den börjar klippa mitt på natten utanför angivna tider och kör utanför gränskabel och fortsätter framåt tills den fastnar. Maskinen tas åter in på service.
2015-09-22 Efter 20 dagar är maskinen lagad och åter på min gräsmatta. Omedelbart vid uppstart ger klipparen meddelandet Dags att kontakta service verkstad för service. Efter cirka 2 timmars klippning börjar problemen igen. Först missar den laddstationen efter slutförd klippning. Sedan börjar den köra på laddstationen istället för att backa ut på gräsmattan. Därefter ger den felmeddelandet Drivmotorfel kontakta service. I nästa klippning ger den istället felmeddelandet Internt fel kontakta servande fackhandel (felkod: M4017).
Under dessa talrika reparationstillfällen har i princip hela klipparen bytts ut i omgångar. Laddstationens kretskort 2ggr. Båda kretskorten i gräsklipparen.. Ändå funkar den inte ens i en vecka efter... KASSSSS!!!!!!
Om du hade byggt den helt själv så hade du säkert varit mer tolerant mot uppkomna fel, men nu har du köpt en "färdig" produkt, det är givetvis inte acceptabelt med den mängden fel som du haft.
En vettig handlare ger dig pengarna tillbaka oavsett vad Viking tycker.
En vettig handlare ger dig pengarna tillbaka oavsett vad Viking tycker.
Som det framgår av mina tidigare inlägg var jag också missnöjd med min iMow 2014 - inte så mycket tekniska problem, men den gjorde spår och grävde upp gräsmattan på olika ställen och hade en del (=många) barnsjukdomar. En ofärdig produkt till det höga priset m.a.o. Återförsäljaren ville (såklart) inte ta tillbaka maskinen, men erbjöd vinterservice som plåster på såren. Och jag blev bönhörd - verkstaden eldhärjades och jag fick tillbaka de mesta av mina pengar via försäkringen, så jag kunde köpa en Automower 330x - den har gått fullständigt problemfritt hela säsongen.
Hej! Imorse fick jag min iMOW inbytt mot en Husqvarna 330x med viss mellanskillnad betald.
Jag har alltid haft stort förtroende för min handlare och även denna gång ställde de upp för mig på ett fantastikst fint sätt! Jag är såå lättad. Så nu byter jag tråd från denna till 330x. Ses där!
Jag har alltid haft stort förtroende för min handlare och även denna gång ställde de upp för mig på ett fantastikst fint sätt! Jag är såå lättad. Så nu byter jag tråd från denna till 330x. Ses där!
Medlem
· västra götalands län
· 21 inlägg
Hej, jag har haft massor med problem med min klippare med, bytt kretskort 2 gånger, byt drivmotor, bytt kretskort i klipparen ect.... men nu det senaste innan vintern och nu vid våren så få jag "signalproblem docka" M2000 felkod. är det någon mer som får detta? viking säger att det är slingan som är skadad, men dockar jag den så går den ut och klipper, ibland kan jag stanna den och den fortsätter, men oftast när jag stannar den så säger den signalproblem när den ska starta.
jag drog upp halva min slinga och kopplade en liten bit av slingan och det funkade felfritt men den andra delen av slingan som jag drog upp funkar inte! den ger ingen kabelsignal! men jag ser ingen skada på den., sen kopplade jag på den andra halvan som är kvar och testade, vid installation så hittar den kabelsignal och den funkade att gå ut å klippa och jag testade att stanna den flera gånger och den startade själv, så jag satt ner slingan och nu står den jävlen på gräsmattan med signalproblem!
dessutom så verkar den inte kunna docka ibland, den kommer in för tajt till dockningen och när den ska vända sig mot dockan så slår den i stationen och den stannar......jag köpte min 2014 och jag tror den faktiskt har stått stilla längre tid än den har klippt!
om någon annan har haft erfarenheter med signalproblem M2000 så skriv gärna, just nu är jag inne på att jag får åka å köpa ny kabel! men kabeln ska väl hålla längre än 2 år?
kan det vara så att åskan har gått ner i kabeln och den blir skadad ?, ska dra upp den andra delen av kablen nån dag.
jag drog upp halva min slinga och kopplade en liten bit av slingan och det funkade felfritt men den andra delen av slingan som jag drog upp funkar inte! den ger ingen kabelsignal! men jag ser ingen skada på den., sen kopplade jag på den andra halvan som är kvar och testade, vid installation så hittar den kabelsignal och den funkade att gå ut å klippa och jag testade att stanna den flera gånger och den startade själv, så jag satt ner slingan och nu står den jävlen på gräsmattan med signalproblem!
dessutom så verkar den inte kunna docka ibland, den kommer in för tajt till dockningen och när den ska vända sig mot dockan så slår den i stationen och den stannar......jag köpte min 2014 och jag tror den faktiskt har stått stilla längre tid än den har klippt!
om någon annan har haft erfarenheter med signalproblem M2000 så skriv gärna, just nu är jag inne på att jag får åka å köpa ny kabel! men kabeln ska väl hålla längre än 2 år?
kan det vara så att åskan har gått ner i kabeln och den blir skadad ?, ska dra upp den andra delen av kablen nån dag.