D djac skrev:
Mitt påpekande gällde bara att det som önskas är att någon bara betalar och tar risk men att all eventuell avkastning ska tillfalla någon annan, Det är väldigt oattraktivt affärserbjudande, vad det än ska "investeras" i.
Tja, Siemens kräver statliga garantier för havsbaserade vindkraftverk.
Ska vi sluta bygga vkv till havs för att branchen tycker risken är så hög?

Det var ju vkv till havs som var framtidshoppet...😳
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Intermittenskraften får ordna ett eget elnät ;)
Man sätter bara ett pristak och så kopplas konsumenter med vind-mix bort tills priset sjunker till acceptabla nivåer. 🫢
spikplanka spikplanka skrev:
Vind- och solkraften får helt enkelt ordna en energiutjämnande teknik som de bekostar själva om de ska vara med på det skattefinansierade kraftnätet.
En effektbörs där intermittent krafts producenter kan köpa försäkring om produktions effekt för leverans då behov uppstår borde lösa problemet.

Sen är SvK avgifts finansierat via elräkningarna.
 
Problemet är inte bara pris och intermittens utan även stabiitet, därav eget elnät så att de krasha utan att störa andra.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, Siemens kräver statliga garantier för havsbaserade vindkraftverk.
Ska vi sluta bygga vkv till havs för att branchen tycker risken är så hög?

Det var ju vkv till havs som var framtidshoppet...😳
Det tycker jag inte (inte heller kärnkraft för den delen) men jag är mer än starkt emot sådana ekonomiska bluffupplägg, de är liksom inte kopplade. Man behöver inte bli helt dum i huvudet bara för att man vill ha något, någon gräns får där finnas.
 
Mikael_L
S STB skrev:
Kärnkraften lastföljde regelmässigt på främst 80-talet. Behovet försvann så därefter har bränslestackarna optimerats för kontinuerlig drift. Jag tror till och med att vissa reaktorer tog bort delar för att kunna köra lastfölning regelmässigt. När man växlar mellan hög och låg effekt ger det alltid mer slitage på komponenter så lite negativa priser går fortfarande att räkna hem. Visst går det fortfarande att lastfölja men det är inte optimalt.
Kärnkraften har en viss förmåga till både lastföljning och primärregelring.
I denna rapport utreds det ganska väl, (själva rapporten går att ta hem som PDF på sidan)
https://energiforsk.se/program/karn...tverk-utifran-ett-internationellt-perspektiv/

Ett problem är bränslebyten, de och revisioner planeras med lång planeringshorisont, lastreglering kommer troligen innebära att bränslet inte utnyttjas fullt ut.
Men det ska ju ställas mot att många andra sätt också innebär olika problem.
S STB skrev:
Om för mycket kärnkraft drar ner i södra Sverige så blir elnätet instabilt. Jag antar alla som är intresserade av elnätet kommer ihåg att SVK för några år sedan betalade ca 100 miljoner till Ringhals för att de skulle hålla igång R1 på sensommaren efter revisionen. De hade egentligen planerat ha den avstängd fram till hösten eftersom elpriserna bedömdes bli låga.
Har jag redan svarat på.
S STB skrev:
Vattenkraften har liknande problem med att reglera alltför mycket. Slitage på utrustning gör att man hellre tar förlusten med lite negativa priser. Vattendomar och begränsad kapacitet att spilla vatten spelar också in.
Jag vet faktiskt inte varför inte vattenkraftsdammarna öppnar utskoven direkt då det bli minuspris på Nordpool. Det finns säkert någon bra anledning.
S STB skrev:
Vind och sol kostar däremot inget att dra ner eller stänga av. För dem är det istället primärt bidrag och biinkomster som t.ex. ursprungsceritifikat som gör det lönsamt att producera till negativa elpriser. Ett extremfall är solceller på villor som är lönsamma ner till -60 öre.
Som vanligt är det vi alla i samhället som gemensamt betalar för galenskapen.
Ja så är det helt klart. Elcertifikaten har typ spelat ut sin roll (och kraftproduktion startat efter 2021 får inte ens vara med längre).
Så det som driver vindkraftsproducenterna att fortsätta mata ut ström är ju att de får betalt för sin greenwashing (lite populistiskt sagt). De får betalt av företag som kan påstå att de är helt fossilfria, men det är ju inte riktigt sant i verkligheten.
Men "vi", dvs du och jag, vi betalar inte för detta egentligen (förutom solkrafts-pengen, men det är det lilla i sammanhanget).
Eller ... jo vi kanske betalar, det blir ju en kostnad för företagen som köper detta, som väl till sist hamnar på prislappen.
Fast kanske ändå inte, jag tror att det till sist blir ett nollsummespel ändå. Det är ju trots allt kraft som produceras, så någon nytta gör det, och någon betalar - som sig bör. Det är mest att pengarna tar underliga vägar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det som driver vindkraftsproducenterna att fortsätta mata ut ström är ju att de får betalt för sin greenwashing (lite populistiskt sagt).
Det verkar komma mer av det nu, på statligt mandat.

Om jag har förstått saken rätt kommer den nya reduktionsplikten för fossila bränslen gå ut på man kan köpa CO2-ekvivalenter från förnyelsebar el för att kompensera bensin- och dieselutsläpp.

Kärnkraften får som vanligt inte vara med i systemet och elen som ger de förnyelsebara utsläppsrätter att sälja kan som vanligt säljas till samma pris ovsett elpriset när elen produceras.

Mer om det nya systemet i SvD:s ledarpodd från igår.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om jag har förstått saken rätt kommer den nya reduktionsplikten för fossila bränslen gå ut på man kan köpa CO2-ekvivalenter från förnyelsebar el för att kompensera bensin- och dieselutsläpp.
Kanske snart lönsamt att koka egen "bensin" mha skogsråvara? ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske snart lönsamt att koka egen "bensin" mha skogsråvara? ;)
Efter att ha sett en amerikansk YouTube film där de byggde och körde en ”Turbocharged Woodboiler” (rök något hemskt) , men fick mig att funderat på vad man kan göra med ved.

Kort summering: Pappa och grabbarna lekte ingenjör medan barnen gömde sig bakom en truck när det sprutade rök och turbon tjöt.

Vedeldad gasturbin?
Förgasa, lagra gasen och använda när man behöver?

Gasmotor med cat, lamdasond och partikelfilter borde väl få en gengasgenerator att bli ren?
Givetvis tar man vara på värmen också.
 
Med tanke på att det sannolikt kommer med lite aska skulle jag inte satsa på partikelfilter, sannolikt inte katalysator heller. Men det blir hyfsat okej avgaser med en lambdareglerad blandning. Helt klart något som skulle fungera. Utmaningen är att bygga något som inte är för underhållstungt.
 
Vedeldat reservelverk hade varit väldigt fränt.

Plocka ut "stadsgas" ur en underförbränningspanna kanske, men lufthalten blir nog farligt hög.
 
Nej, det är stor skillnad på en panna och en gasgenerator.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är stor skillnad på en panna och en gasgenerator.
Nä, det menade jag inte heller. Det är förstås inte alls samma sak, men den förgasar ved och förbränner gasen med hög verkningsgrad.

Om man Förgasar ved kan man få negativt koldioxidavtryck om man spar kolet och tex gräver ner det, så det är väl att föredra.
Fast man kan väl elda kolet också.

Annars kan man köpa ett militärt elverk konverterat för gengas.

Militärt elverk konverterat för gengas på en släpvagn, med två stora cylindrar och andra komponenter, marknadsfört som "Kompletta System".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vedförgasare med en låga som brinner klart i skymningsljus, med trädstammar i bakgrunden och omgivande skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://alternativenergi.nu/

Nu är vi nog lite offtopic ,men också intressant om man inte vill betala höga elräkningar på vintern i framtiden...
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Gengas! Om vi alla skaffar varsit sånt aggregat, så behövs ju ingen ny kärnkraft. 😎
 
  • Haha
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nä, det menade jag inte heller. Det är förstås inte alls samma sak, men den förgasar ved och förbränner gasen med hög verkningsgrad.

Om man Förgasar ved kan man få negativt koldioxidavtryck om man spar kolet och tex gräver ner det, så det är väl att föredra.
Fast man kan väl elda kolet också.

Annars kan man köpa ett militärt elverk konverterat för gengas.

[bild]

[bild]


[länk]

Nu är vi nog lite offtopic ,men också intressant om man inte vill betala höga elräkningar på vintern i framtiden...
Häftigt system! Elverk som drivs med gengas! Vilken bra grej att ha i krissituationer.
 
OT..

Jag har kikat på gengas och problemet som är uppenbart är alla kolbaserade partikelföroreningar som följer med in till den stackars förbränningsmotorn. Så för att få vettiga underhållskostnader så behöver man troligen bygga flera steg av filtrering än vad som är normalt. Men det är mest mer metallkärl och sågspån osv.
Hela härligheten ställas i ett separerat uthus så att man aldrig riskerar kolmonoxidförgiftning som är riktigt lömsk.

Så ett rationellt upplägg är troligen ett uthus i Leca? block med en förbränningskammare vars överskottsvärme skickas till husets vattenbaserade uppvärmning. Gengasen går sedan via flera steg till en förbränningsmotor som driver en generator där elen mellanlagras i batteribank så slipper man även de dryga elräkningarna.
Ev kan man ersätta förbränningsmotorn med en jetmotor mao turbon som en del bilar använder. Om det är en bra idé låter jag vara osagt.

Att komprimera och förvara kolmonoxid (CO) torde låta sig göras. Dock så bildar gasen en explosiv blanding i intervallet 12.5 - 74.2% så eventualla tryckkärl måste vara rena från vanlig luft. Sen är frågan hur pass effektivt detta är? att komprimera gas kräver också energi.

Värmen för alla dessa steg används förstås också för att torka inkommande skogsråvara.

Så frågetecknen är:
* Hur många och vilka reningssteg krävs för vettiga underhållskostnader? (kan mätas med laser i rör)
* Lämplig isolering på detta "uthus", lönsamhetsgräns dvs där mer isolering inte gör nytta.
* Var hittar man rimligt prissatta elgeneratorer som klarar cirka 10 kW ?
* Till vilket tryck är det lönsamt att komprimera kolmonoxid? hur hantera säkerhet?
* Tillgång på billig skogsråvara?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.