harka harka skrev:
Vätgas i ett gaskraftverk är ren greenwashing
varför menar du att det skulle vara greenwashing att reducera användningen utav naturgas?

Nästan all annan användning av vätgas man kan komma på gör större nytta för att minska utsläppen av koldioxid.
kan du ge några exempel på annan vätgasanvändning och hur mycket mer CO2-vinst man gör där?

om man använder vätgasen i stället för naturgas till att producera el, eller alternativt använder vätgas till att ersätta metan i ammoniakframställning, eller använda vätgas till att ersätta kol/koks i järn- och stålframställning tänker jag ger snarlika CO2-reduktioner

Det är återigen att göra Tyskland beroende av import
precis som de flesta andra länder då? när var Tyskland inte beroende av import?

De skulle satsat på batterier
en viss satsning sker på batterier – det laddas en hel del och idag har Tyskland ansluten batterilagring på 8 GW och 12 GWh (lejonparten hemmaanläggningar) vilket i och för sig är en fördubbling på 15 månader och mycket mer kommer det att bli

men batterier har bara en roll inom korttidslagring och går bra ihop med solkraft, men det behövs betydligt större uthållighet/kapacitet
Jag tänkte fråga om du som så intresserad och ofta uppdaterad har sett några nyheter kring vätgas både produktion och lagring? Tänker alltså lite förbi konventionella elektrolysörer, lagring rakt i någon volym tex bergrum utan krusiduller osv. Alltså det som i många andra fall skulle ses som bakåtlutad stenålder.

Kom att tänka på det efter ett samtal med en bekant från förr som verkar i DE som kom med lite spår som tydligen jobbas med.
 
Vi är tvungna att bygga nya reaktorer!
Å då menar jag gen 4 där vi kan destruera allt det använda kärnbränsle vi redan har.
Jag vet att gen 4 inte är redo men där måste vi ta vårt ansvar och spendera de miljarder på forskning som krävs. Vi kan inte bara gräva ner det och hoppas att det inte blir något framtida problem. Vi har tacksamt tagit emot billig kärnkraftsel i årtionden. Nu måste vi betala tillbaka det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
K kioskdavid skrev:
Å då menar jag gen 4 där vi kan destruera allt det använda kärnbränsle vi redan har.
Jag vet att gen 4 inte är redo men där måste vi ta vårt ansvar och...
Nu tänkte jag bara nörda mig lite och meddela att gen IV inte är lika med breeders, brid-reaktorer, reaktorer med snabba neutroner (kärt barn har många namn).
Utan gen IV är ett flertal designkoncept, varav några är av denna teknik, dvs bränner ut det mesta av kärnbränslets energiinnehåll (genom att U-238 transmuteras till U-235). Dessa bör också gå att ladda med upparbetat kärnavfall.

Men sen finns det andra designer, som inte använder uranet på annat vis än idag.
 
Om valet är att sticka huvudet i sanden som den imaginära strutsen tydligen gör (i vårt fall "slutförvara" i bergrum), eller att se till att detta "tidigare utbrända" kärnbränsle kan användas effektivt i nyare generationer av reaktorer, få ned avklingningstiden för de mest långlivade isotoperna till bara några hundra år istf 100.000-tals år - är det ens en fråga?

En "no-brainer" som jag ser det. Kan vi göra detta så ska vi göra detta, även om det blir kortsiktigt dyrare än att köra på med de gamla vanliga kärnkraftsdesignerna som efterlämnar extremt långlivade avfallsprodukter. Vi har inte längre ett dogmatiskt tankeförbud om kärnkraftsforskning i Sverige såvitt jag vet. Vi har tappat kompetens, men låt oss återuppbygga denna med råge.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tänkte jag bara nörda mig lite och meddela att gen IV inte är lika med breeders, brid-reaktorer, reaktorer med snabba neutroner (kärt barn har många namn).
Utan gen IV är ett flertal designkoncept, varav några är av denna teknik, dvs bränner ut det mesta av kärnbränslets energiinnehåll (genom att U-238 transmuteras till U-235). Dessa bör också gå att ladda med upparbetat kärnavfall.

Men sen finns det andra designer, som inte använder uranet på annat vis än idag.
Här finns lite kortfattad info
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor
Reaktorer som benämns som "thermal" är som dagens, de som är benämnda "fast neutron" är breeders, eller möjliga att köra som sådana.
(Tror jag, och det är säkert förenklat också).
 
H HenrikHuslöse skrev:
Fossilt framställd vätgas görs av naturgas. Att ta omvägen över att göra vätgas av naturgasen innan man eldar upp den ökar användningen av naturgas, inte minskar.

Alternativet är att använda vätgas gjord från vatten med hjälp av el. Då skulle man först använda el för att göra vätgasen och sedan skulle man elda upp den med dålig verkningsgrad i ett gaskraftverk.

Man får mycket mer el tillbaka för varje kg vätgas om man använder bränsleceller. Dessutom slipper man luftföroreningar från förbränningen. Vätgas och bränsleceller kan användas för lagring av överskottsel från vind- och solkraft.


Duger inte dina egna exempel? Framförallt kan vätgas gjord från vatten ersätta vätgas gjord från naturgas. Det är mycket värt att minska utvinningen av naturgas.

För 25 år sedan när elen kom från kol och atomkraft.
Fossilt framställd vätgas görs av naturgas. Att ta omvägen över att göra vätgas av naturgasen innan man eldar upp den ökar användningen av naturgas, inte minskar.
det finns väl ingen som föreslagit att man ska tillverka [fossilgrå] vätgas utav naturgas för att sedan elda upp den?

Man får mycket mer el tillbaka för varje kg vätgas om man använder bränsleceller. Dessutom slipper man luftföroreningar från förbränningen. Vätgas och bränsleceller kan användas för lagring av överskottsel från vind- och solkraft.

bränsleceller har trevliga egenskaper, men tror väl att de har större fasta kostnader och är specifika för vätgas, så de är kanske inte förstahandsalternativet inledningsvis

gaskraftverk går att köra på lite olika gaser och blandningsförhållanden (naturgas, vätgas, ammoniak, biogas...) vilket ger en större flexibilitet över tid

Duger inte dina egna exempel? Framförallt kan vätgas gjord från vatten ersätta vätgas gjord från naturgas. Det är mycket värt att minska utvinningen av naturgas.
absolut – det är ju som poängen med att ersätta fossila ämnen med hållbara alternativ

med jag var intresserad av någon kvantifiering av hur mycket bättre alternativa användningar grön vätgas är på att sänka CO2 – som du skrev – än att ersätta naturgas i ett gaskraftverk

För 25 år sedan när elen kom från kol och atomkraft.
jag kanske missförstod vad du skrev – jag tolkade att du avsåg import av energibärare (som naturgas idag och vätgas i morgon) – men du menade kanske import av el från Tysklands närmaste grannar?

om det var det sistnämnda du avsåg, så har det dock varit tvärt emot vad du skrev – förutom i fjol så har Tyskland varit nettoexportör alla åren 2003-2022 och det tog rejäl fart i takt med att utbyggnaden av förnybart började bli signifikant i slutet av 00-talet

däremot var de nettoimportörer för 20+ år sedan:

Histogram över Tysklands elhandel med export i grönt och import i rött under åren 2000-2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K krfsm skrev:
Det här konkurrerar med andra sätt att producera/lagra el, men har usel verkningsgrad.

De här vill ha vätgas, inte el, så man förlorar inte något i konvertering gentemot andra konkurrerande tekniker.

Det är alltså lönt att i stort fixa hela konstgödselindustrin, hela stålindustrin och stora delar av plastindustrin innan det är rimligt att i någon större skala använda vätgas för inblandning i elproduktion, uppvärmning av hus eller drift av bilar. För i de senare fallen konkurrerar det med andra sätt att producera samma nytta.
jo, verkningsgraden är skral för hela kedjan el-väte-el, men min fråga gällde hus mycket sämre CO2-reducering man får om man använder vätgasen till att ersätta naturgas i ett gaskraftverk, i stället för att ersätta grå vätgas i ammoniakframställningen, eller kol och koks i järn- och stålframställning

i alla tre exemplen har man redan genomgått det första steget med att framställa vätgas från el med hjälp av elektrolysörer, så den initiala biten skiljer sig inte mellan de olika tillämpningarna

det vettiga i att elda vätgas för elproduktion blir beroende av hur stor del av den producerade vätgasen som behöver avsättas för elproduktion – det handlar inte om att all producerad vätgas ska återgå till el, utan att den enbart används vid mer prekära lägen, medan övrig vätgas kan gå till andra ändamål

i mitt inlägg en bit upp visade jag på hur dagens (nåja, fjolårets) gaskraftverk användes i Tyskland – så var mediannyttjandet 4.5 GW och bara åtta procent av tiden producerade de över 10 GW (och som allra mest 17 GW) med en installerad kapacitet på 36 GW

Diagram över tysk elproduktion från gaskraft per timmar och produktionsnivå med en kumulativ procentkurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det fanns en lång, men tunn, svans med hög elproduktion från naturgas när man i fjol nödgades köra den dyra naturgasen – om det i framtiden är vid få tillfällen som man behöver nyttja vätgas för spetsning så kan man nog också leva med att det inte är optimalt (dyrt)
 
J JockeHX skrev:
Och ja, tyskarna ökade kolproduktionen och la ner kärnkraft samtidigt. Att det nu minskar igen är en effekt av minskad konsumtion och att det ordnat upp sig med gasleveranserna.
Tyskland har både lagt ner kärnkraft och samtidigt reducerat användningen av fossilt i elproduktionen:

Graf som visar tysk elproduktion 2002-2023 med förnybar energi, kärnkraft och fossilt i TWh/år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


– staplarna med kärnkraftproduktionen finns med för att visa när den successiva avvecklingen ägt rum

– den bruna kurvan inkluderar främst kärnkraft, kol och naturgas

– den gröna förnybara kurvan inkluderar främst vind, sol, vatten och biomassa

sedan 2006 har årsproduktionen från kärnkraft och fossilt minskat med 300 TWh (från 470 till 170 TWh), till viss del en följd av en minskad årlig elförbrukning med -100 TWh under samma period

den återstående minskningen på 200 TWh beror på tillkommande förnybar energiproduktion

sakernas tillstånd är väl ändå rätt slående – sen kan man hålla på och grotta ner sig i gasleveranserna utvecklat sig senaste halvåret eller hitta några andra mikrotrender
 
GK100 GK100 skrev:
Jag tänkte fråga om du som så intresserad och ofta uppdaterad har sett några nyheter kring vätgas både produktion och lagring? Tänker alltså lite förbi konventionella elektrolysörer, lagring rakt i någon volym tex bergrum utan krusiduller osv. Alltså det som i många andra fall skulle ses som bakåtlutad stenålder.

Kom att tänka på det efter ett samtal med en bekant från förr som verkar i DE som kom med lite spår som tydligen jobbas med.
det där med din gamle bekant lät intressant – jag blir ju nyfiken på vad det rör sig om...

jag vet inte om jag riktigt förstår vad du önskar höra för slags nyheter från mig, så jag kan väl passa på och beröra något som jag inte sett refereras till någon annanstans i flödet

det gäller då EUs Innovationsfond som är i färd med att slussa pengar till vätgasproduktion i Europa och man har haft ett auktionsförfarande under vintern där hågade företag har fått lämna in ansökan om sina produktionsplaner för vätgas och vilket kostnadsbidrag (euro per producerat kilo vätgas) de önskar för sin verksamhet

bidrag eftersom det idag är dyrare att tillverka grön vätgas (från grön el) än att tillverka grå vätgas (från naturgas) – och man anar väl att det kan finnas en kvarstående prisskillnad även i början av 2030-talet

auktionsomgången har nu avslutats och Innovationsfonden hat fått in 132 olika projektanbud från 17 länder, där den sammanlagda elektrolysörkapaciteten i anbuden uppgår till 8.5 GW

just nu pågår utvärderingen av alla anbud och vilka som kommer att slutligen blir utvalda kommer att tillkännages i april-maj, varpå kontraktsskrivning kommer att ske senare i höst och därefter har anbudsgivarna fem år på sig att börja producera vätgas (alltså senast i slutet av 2029)

finansieringen för allt vad Innovationsfonden delar ut, kommer helt från utsläppshandeln (CO2-avgifterna)

https://climate.ec.europa.eu/news-y...-received-17-european-countries-2024-02-19_en
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har inte längre ett dogmatiskt tankeförbud om kärnkraftsforskning i Sverige såvitt jag vet.
vi har heller aldrig haft något sådant förbud

det fanns en onödigt klåfingrig lag, som är avskaffad sedan länge, som förbjöd arbeten i syfte att projektera nya kärnkraftverk i Sverige – det har däremot alltid varit helt legitimt både att forska liksom att projektera kärnkraftverk för andra länder

lagen:
...Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor...

förarbete till lagen:
...ett sådant förbud får dock inte inkräkta på möjligheterna att fortlöpande bedriva tekniskt utvecklingsarbete...

lagen var gällande 1987-2006
 
Mikael_L
Janne Wallenius har väl hela tiden forskat inom området kärnteknologi, har jag fått för mig i alla fall.
Det måste dock ha känts lite tröstlöst under en lång rad med år då lagstiftningen och allmänna opinionen gjorde bara tanken på ny kärnkraft omöjlig.

Nu har han dock tillsammans med en flera kvalificerade kollegor intressanta saker på gång.
https://www.blykalla.com/

Här finns det en bra text
https://www.tn.se/naringsliv/34521/glom-elen-har-ar-framsta-fordelarna-med-sma-reaktorer/
 
Claes Sörmland
harka harka skrev:
vi har heller aldrig haft något sådant förbud

det fanns en onödigt klåfingrig lag, som är avskaffad sedan länge, som förbjöd arbeten i syfte att projektera nya kärnkraftverk i Sverige – det har däremot alltid varit helt legitimt både att forska liksom att projektera kärnkraftverk för andra länder

lagen:
...Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor...

förarbete till lagen:
...ett sådant förbud får dock inte inkräkta på möjligheterna att fortlöpande bedriva tekniskt utvecklingsarbete...

lagen var gällande 1987-2006
Det var inte bara en onödigt klåfingrig lag utan det var ett effektivt tankeförbud. Detta konstateras i propositionen där lagen slutligen avskaffades efter kring 20 förlamande år:

Dokument med text som diskuterar upphävandet av en svensk lag relaterad till kärnteknik och forskningsbegränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det finns ingen anledning att försöka relativisera och sprida dimmor kring den skada som antikärnkraftslobbyn har orsakat i vårt land.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns rätt mycket, detta var bland det första som kom upp. Jag har även sett intervjuer med granskare från FN som speciellt tar upp vår statsministers uttalanden att meningsmotståndare som framför kritik på politiska möten är "odemokratiska och farliga krafter". Detta gällde då de damer i Malmö som framförde en klimatsång när Ulf skulle uppträda inför folket.

När man som statsminister demoniserar meningsmotståndare så får det ganska allvarliga konsekvenser tyvärr.

[länk]
Just den länken tog inte upp kritik av störade av möte som ett problem iofs, och jag tror inte det är det som är ett problem heller,.
Statsministern tycker jag idetta fallet hade rätt: Att störa demokratiska processer med odemokratiska metoder är ett problem.

Sen kan man tycka att de demokratiska metoderna inte räcker, men där tror jag att det är ett fåtalextremister som verkligen gör slag i saken och stör samhället. Personligen har jag väldigt svårt för att folka klistrar fast sig på vägar, vägrar sätt sig ned på plan, kasta tomater på tavlor eller överrösta demokratiska sammanträden och samtal, för att just dom anser att dom har rätt och att det demokratiska samfundet inte gör tillräckligt.

Jag anser att man istälelt får hitta vägar att påverka opinionen då med medel som inte tvärtom riskerar att folk vänder sig från sakfrågan. Det som har hänt i bla Tyskland är ju just att allmänheten fått nog av avspärrade vägar och andra störningar och därför drivs nu hårdare linjer i rättsprocesserna: Det är inget som bar aden politiska eliten hittat på, utan i våra demokratiska länder svänger dom ju mot opinionen i många fall för att få behålla sin makt.

Vad gäller Tyskland så instalelrar man mycket ny grön energi, men man har inte balansmedlen, utan måste använda import eller fossilkraft till stor del: Inte bara kol förstås, utan mycket gas.
Det är jättebra att man ökat andelen förnybar energi såpass mycket: Ännu bättre hade förstås varit om man inte släppt ut alal dessa ton co2 under fler decennier i onödan för att man stäng ned kärnkraften.

Och skall man snabbt (!) ställa om resterande gas/kol så behöver man mycket energi på små ytor, och det är inte vindkraft tyvärr. solkraften är också marginell: Trots att man under ett antal decennier sponsrat solkraft enormt mycket så är man uppe i bara ca 12%...
Cirkeldiagram som visar fördelningen av Tysklands elproduktion efter källa år 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är itne Tyskland Sverige - vi har sämre förutsättningar för sol, men ngt bättre för vind och mycket bättre för vattenkraftverk. Men bygga nya vattenkraftverk där många hektar mark skall stätas under vatten av dammar är inte direkt i linje med miljömålen heller...
 
  • Stapeldiagram som visar Tysklands energikonsumtion per källa från 1965 till 2022, med olika energikällor färgkodade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harka harka skrev:
mitt inlägg en bit upp visade jag på hur dagens (nåja, fjolårets) gaskraftverk användes i Tyskland – så var mediannyttjandet 4.5 GW och bara åtta procent av tiden producerade de över 10 GW (och som allra mest 17 GW) med en installerad kapacitet på 36 GW
Fast de bygga ju nu för att ersätta reservkapacitet från kol, så det intressanta är Tysklands behov av baskraft i form av fossilkraft, inte vad just gasen stått för ett visst år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.