Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan ju inte bara jämföra ett år då hela världens industri fortfarande höll på och repade sig efter pandemin.
Visa nu att du har lite statistiska skills, och se trender.
Vad tror du då, nu när Tyskland åter klättrar över 400g CO2/kWh trots sina 1000-tals miljarder nerplöjda i Energiewende. Tror du,

1) kolet är det som höjer mängden koldioxid eller
2) ... ???

G
Jo, men Harka verkar också tycka att det är viktigare att lägga ner befintlig kärnkraft än att minska fossilt.

G OMathson skrev:
Jo, men Harka verkar också tycka att det är viktigare att lägga ner befintlig kärnkraft än att minska fossilt.
Hatet för kärnkraft är uppenbarligen större än kärleken för klimatet. Till harkas försvar lever fortfarande miljöpartisterna i denna villfarelse trots cementeringen av beroendet till kol och gas. Hela idén om att gå över helt till förnybart är baserat på att man ska importera baskraft från någon annan.

Ta exempelvis våra Chalmers-forskare, där tyckte de att vi skulle köra helt förnybart i Sverige men allt var baserat förstås på att Finland behöll (och byggde ut!) sin kärnkraft så vi kunde importera från dem.

jiFfM.jpg

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jovisst
Tyskland skulle snabbt få bort mycket av sin kolproduktion med att återstarta de här sex kärnreaktorerna

Brokdorf 1 PWR KWU Shut down 1410 1 Jan 1976 22 Dec 1986 31 Dec 2021
Grohnde 1 PWR KWU Shut down 1360 1 Jun 1976 1 Feb 1985 31 Dec 2021[45]
Gundremmingen C BWR Shut down 1288 20 Jul 1976 18 Jan 1985 31 Dec 2021[45]
Emsland 1 PWR Shut down 1329 10 Aug 1982 20 Jun 1988 15 Apr 2023
Isar 2 PWR Shut down 1410 15 Sep 1982 9 Apr 1988 15 Apr 2023
Neckarwestheim 2 PWR Shut down 1310 9 Nov 1982 15 Apr 1989 15 Apr 2023

Precis som det nu höjs starka röster för bland politiker i Tyskland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

Sen lovar Scholz (S) nu att man inte ska ta från välfärden i Tyskland för att få ihop budgeten...
https://www.politico.eu/article/olaf-scholz-germany-budget-crisis-no-cuts-welfare-state/

Tyskland borde vara "schack-matt" snart....

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
D
Jag vet inte vad man ska säga, kärnkraft förefaller ha blivit religion för vissa och om jag inte visste bättre så hade jag iom det dragit öronen åt mig.

Kärnkraft är en toppenelkälla och jag ser gärna att vi åtminstone bibehåller den kapacitet vi har men först för mig kommer fossilfri el åt alla, alltid och till lägsta möjliga kostnad, dvs den mest kostnadseffektiva lösningen som löser uppgiften.

Det betyder också att om det skulle komma någon ny teknik som är billigare och uppfyller kraven så tycker jag att vi ska köra på det, skulle kärnkraften droppa dramatiskt i pris så tycker jag att vi ökar men att bara bygga något, som religiösa tempel att dyrka känns verklighetsfrämmande för mig.

Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
först för mig kommer el åt alla, alltid och till lägsta möjliga kostnad
Jag trodde du var mot fossileldning. Eller behöver jag bara lära mig Djacsk matematik så jag förstår hur ofantligt dyr den flitigast använda kraftkällan egentligen är?

• Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det här är det sista inlägget jag överhuvudtaget tar med dig eftersom du envisas med att säga att jag ljuger.

Dessa siffror ljuger inte:

([länk])

2020: 314g CO2 / kWh (kärnkraft 12,4%, kol 23,7% (kol + lignite (smutsigaste kolen du kan få tag på))

2021: 355g CO2 /kWh (kärnkraft: 13%, kol 29,6%)

2022: 380g CO2 /kWh (kärnkraft: 0%, kol: 32,8%)

2023: Över 400g CO2 /kWh enligt paraluns graf, vi kan bara gissa fördelningen...

Om du vill blunda för detta faktum är det inte mig det är fel på. Lycka till i fortsättningen.
...dessa siffror ljuger inte...

siffrorna ljuger kanske inte, men din analys är inget vidare

du blandar enskilda datapunkter från två olika källor, och dessa är beräknade på olika sätt – det finns inte ett enda, universellt sätt att beräkna CO2 från elproduktion – och när du då plockar data från två olika dataserier kan du få praktiskt taget vilket resultat som helst

Graf visar CO2-utsläpp g/kWh från tysk elproduktion 2016-2023 jämfört av olika källor och analys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så länge man håller sig konsekvent till en datakälla så visar båda två otvetydigt att CO2 i Tyskland vänder neråt igen i år och ansluter sig till den långsiktiga trenden

...Om du vill blunda för detta faktum är det inte mig det är fel på...

det du skrev var inget faktum och det är din analys det är fel på

• Gilla
tommib
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag trodde du var mot fossileldning. Eller behöver jag bara lära mig Djacsk matematik så jag förstår hur ofantligt dyr den flitigast använda kraftkällan egentligen är?
Ah, sorry, tack för påpekandet, glömde ett ord, "fossilfri" ska in på lodrätt fem! (nu redigerat)

• Haha
OramaC och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
som ju är en jämförelse mellan 2021 och 2022 – om som tidigare skrivet så var 2022 ett riktigt skitår med Putins anfall, avstängda gasledningar och en fransk kärnkraftsflotta som till stora delar stod stilla

det var inte bara Tyskland som ökade koleldningen för att kunna minska på gasförbrukningen

mig veterligen stängdes det inte några tyska kärnkraftverk i andra länder...
Ja, men att det var skitår tycker jag inte är någon större skillnad i sammanhanget. Det är fortfarande ett tydligt val att det var viktigare att bli av med kärnkraften än kolkraften.
harka harka skrev:
frågan är hur snabbt de kunnat ha fortsatt med kärnkraften i det ansträngda läget? vad har vi för leveranstid på nytt kärnbränsle?
Det var aldrig en relevant fråga, eftersom de gröna sa tvärnej till det på förhand. Dvs de valde hellre att köra brunkol längre än att riskera att kärnkraften levde vidare. Taktiskt förståeligt, men det är definitivt att välja kol över kärnkraft.

Sen kan jag tycka att det är mer förståeligt för de tre verken som las ner 2021, då det förmodligen hade varit krångligare att förlänga dem. För de som stängde i våras däremot hade de alla möjligheter, men valde att stänga.

• Gilla
JockeHX och 3 till
  • Laddar…
D
K krfsm skrev:
Ja, men att det var skitår tycker jag inte är någon större skillnad i sammanhanget. Det är fortfarande ett tydligt val att det var viktigare att bli av med kärnkraften än kolkraften.

Det var aldrig en relevant fråga, eftersom de gröna sa tvärnej till det på förhand. Dvs de valde hellre att köra brunkol längre än att riskera att kärnkraften levde vidare. Taktiskt förståeligt, men det är definitivt att välja kol över kärnkraft.

Sen kan jag tycka att det är mer förståeligt för de tre verken som las ner 2021, då det förmodligen hade varit krångligare att förlänga dem. För de som stängde i våras däremot hade de alla möjligheter, men valde att stänga.
Vem argumenterar du egentligen med, jag har inte sett någon här som propagerar för att lägga ner fungerande fossilfri elproduktion och ersätta den med fossilbaserad?

D djac skrev:
Vem argumenterar du egentligen med, jag har inte sett någon här som propagerar för att lägga ner fungerande fossilfri elproduktion och ersätta den med fossilbaserad?
Men det är ju exakt det resultatet tyskarna fått. De har förvisso skaffat en riktigt stor andel förnybar produktion, men den har till stor del ersatt kärnkraft när den istället kunde ersatt mer kolkraft. Och i fall när de har ett uppenbart val, så väljer de att lägga ner kärnkraft över att lägga ner kolkraft.

Som jag ser det argumenterar harka för att det här är helt okej.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag vet inte vad man ska säga, kärnkraft förefaller ha blivit religion för vissa och om jag inte visste bättre så hade jag iom det dragit öronen åt mig.

Kärnkraft är en toppenelkälla och jag ser gärna att vi åtminstone bibehåller den kapacitet vi har men först för mig kommer fossilfri el åt alla, alltid och till lägsta möjliga kostnad, dvs den mest kostnadseffektiva lösningen som löser uppgiften.

Det betyder också att om det skulle komma någon ny teknik som är billigare och uppfyller kraven så tycker jag att vi ska köra på det, skulle kärnkraften droppa dramatiskt i pris så tycker jag att vi ökar men att bara bygga något, som religiösa tempel att dyrka känns verklighetsfrämmande för mig.
Mja, det verkar som att lägga ner befintlig kärnkraft är som en religion för vissa.

D
K krfsm skrev:
Men det är ju exakt det resultatet tyskarna fått. De har förvisso skaffat en riktigt stor andel förnybar produktion, men den har till stor del ersatt kärnkraft när den istället kunde ersatt mer kolkraft. Och i fall när de har ett uppenbart val, så väljer de att lägga ner kärnkraft över att lägga ner kolkraft.

Som jag ser det argumenterar harka för att det här är helt okej.
Ingen här har argumenterat på det sättet, att visa korrekta siffror och fakta för något är inte att ta ställning, det är däremot att körsbärsplocka och förvränga. I fallet med Tyskland är det dessutom onödigt tycker jag, de har fossilt och det vet alla.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Mja, det verkar som att lägga ner befintlig kärnkraft är som en religion för vissa.
Det är väl i princip hela fundamentet för Miljöpartiet och miljörörelsen i stort, så svårt att ändra riktning för dem även om alla fakta nu pekar på att kärnkraft är en del av lösningen snarare än en del av problemet.

• Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Ja så är det, det är ena ytterligheten, sen finns det den andra som jag ser på med samma misstänksamhet.

När någon är så maniskt enveten så ska man alltid ta ett steg tillbaka och fråga sig vad som pågår, det finns nästan alltid något annat som är bakomliggande.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.