19 215 läst · 48 svar
19k läst
48 svar
Vi ska bygga ut, men hur?
Några snabba från telefonen kan jag bjuda påÅsa Lund skrev:
(-: nej tyvärr Beckers vete och park kommer tyvärr inte ihåg siffrorna, snodde den rakt ur deras inspirationskatalog efter att ha provmålat trettioelva andra kulörer.MathiasS skrev:
Köpte allt på impuls utb att rådfråga, som tur är är vi båda nöjda och inga grannar har klagat.
Vi har ett hus som nästan är en exakt kopia av ert. Jag funderar på att göra ett större ingrepp och utbyggnad, se senaste skiss på bottenvåningen dock på er ritning i detta fall. Lite kladdig då ritade lite snabbt i telefon. Tänker att man lägger till en vinkel på huset som blir i full höjd. Burspråket i matsal är bara på bottenplan. Skissen på min övervåning stämmer inte helt med din planlösning. Får kolla på den. Som synes blir det en del limträbalkar i bottenvåning då bland annat en god bit av hjärtväggen försvinner. Kanske inte billigaste lösningen men den jag än så länge kommit fram till hade varit mest praktiskt och estetiskt tilltalande både utvändigt och inne för min del. Vet inte om uterum är rätt ordval men tänker mig ett trevligt rum med stora spröjsade fönster.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi tänkt och skissat lite mer på tillbyggnaden. Vi börjar luta åt att förlänga huset cirka 3,5 meter och sedan göra en tillbyggnad i vinkel lika bred som orginalhuset på 6,5meter som går ut ca 3,5 meter. Vi tänker även att det vore fint med en glasveranda som entre med en hall innanför. Sedan tänker vi att man kan göra en veranda i söder utanför köket med dörrar ut från köket. Jag bifogar bild på planlösningarna. Nuvarande till vänster och med tillbyggnaderna till höger.
Vi känner att vi vet ungefär vad utrymmena ska användas till med tanke på hur sol och utsikt osv ligger. Det vi inte känner att vi har koll på är dels var man ska placera en tillgänglig toalett, samt dels hur köket ska utformas? Vi vill gärna öppna upp mer mellan kök och matsal (kanske sätta in ett par glasade skjutdörrar mellan). Entrén hamnar på gaveln och jag kan inte se att man kan hitta en lösning där man kommer in till trappan i den inre hallen utan att behöva gå genom köket. Skulle det uppfattas konstigt att alltid behöva passera köket när man kommer in i huset?
Vi skulle behöva lite hjälp på traven för att komma vidare och lyfta blicken lite tror jag. Alla förslag uppskattas!
Vi känner att vi vet ungefär vad utrymmena ska användas till med tanke på hur sol och utsikt osv ligger. Det vi inte känner att vi har koll på är dels var man ska placera en tillgänglig toalett, samt dels hur köket ska utformas? Vi vill gärna öppna upp mer mellan kök och matsal (kanske sätta in ett par glasade skjutdörrar mellan). Entrén hamnar på gaveln och jag kan inte se att man kan hitta en lösning där man kommer in till trappan i den inre hallen utan att behöva gå genom köket. Skulle det uppfattas konstigt att alltid behöva passera köket när man kommer in i huset?
Vi skulle behöva lite hjälp på traven för att komma vidare och lyfta blicken lite tror jag. Alla förslag uppskattas!
Jag tror tyvärr att du har rätt. Att gå genom köket till resten av huset kan bli knöligt.B Baskavoda skrev:Nu har vi tänkt och skissat lite mer på tillbyggnaden. Vi börjar luta åt att förlänga huset cirka 3,5 meter och sedan göra en tillbyggnad i vinkel lika bred som orginalhuset på 6,5meter som går ut ca 3,5 meter. Vi tänker även att det vore fint med en glasveranda som entre med en hall innanför. Sedan tänker vi att man kan göra en veranda i söder utanför köket med dörrar ut från köket. Jag bifogar bild på planlösningarna. Nuvarande till vänster och med tillbyggnaderna till höger.
Kan ingången i stället vara i utbyggnaden?
Vi byggde också ut i vinkel och la förlängd hall mot den gamla hallen, badrum och ett arbetsrum/gästrum på bottenvåningen i utbyggnaden.
Tror också att wc intill köket är nåt man kan vara ångra sen.
Annars. Snygg placering på utbyggnaden!!
K
Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.K Kickan123 skrev:Jag tror tyvärr att du har rätt. Att gå genom köket till resten av huset kan bli knöligt.
Kan ingången i stället vara i utbyggnaden?
Vi byggde också ut i vinkel och la förlängd hall mot den gamla hallen, badrum och ett arbetsrum/gästrum på bottenvåningen i utbyggnaden.
Tror också att wc intill köket är nåt man kan vara ångra sen.
Annars. Snygg placering på utbyggnaden!!
K
Jag har gjort en ny plan där vi lägger verandan i mitten av huset och gör det gamla köket till inre hall där vi försöker få in en WC. Tycker just att WCn är svårplacerad och tar för mycket plats. Förhoppningsvis kan vi göra en tillgänglighetsanpassad källare under så att vi klarar oss med en mindre WC utan dusch på entréplan.
Hur tycker ni den här planlösningen blir?
Mycket bättre! Väldigt fint att man kommer till och från matsalen på flera olika sätt och att man kan gå runt i huset. Det ger mycket för upplevelsen av huset.B Baskavoda skrev:Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.
Jag har gjort en ny plan där vi lägger verandan i mitten av huset och gör det gamla köket till inre hall där vi försöker få in en WC. Tycker just att WCn är svårplacerad och tar för mycket plats. Förhoppningsvis kan vi göra en tillgänglighetsanpassad källare under så att vi klarar oss med en mindre WC utan dusch på entréplan.
Jättebra!B Baskavoda skrev:Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.
Det påminner om hur man byggde husen förr med möjlighet att gå runt. Dessutom har den här lösningen möjligheter att göra många fönster och få in mycket ljus.
K
Känns väldigt trevligt med möjlighet att gå runt huset. Som nån annan nämnde, det påminner om gamla hus. Jag bor i ett hus med sådan rundgångsmöjlighet som idag är igenbommad, och är rätt sugen på att öppna upp den igen i framtiden.B Baskavoda skrev:Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.