D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag brukar säga att har man skaffat barn spelar resten av vad man gör mot miljön inte någon större roll.... Inget är mer miljöskadligt. Jag har tre och minst ett av dom kan jag inte utesluta skulle kunna hälla ut diesel heller för den delen. Högst oklart vad som hänt där.🤔😅

Människan har alltid format och tämjt naturen. Låt TS förgifta sina maskrosor ifred.👏👍
Så sant som det är sagt! Och jag tillämpar samma resonemang kring alla beslut jag fattar.
Ingen idé att göra något på rätt sätt, för barnen kommer ju göra fel i sina liv.

Enda sättet att bryta detta är att vi kör miljön i botten till den grad att mänskligt liv inte längre är möjligt. Så dra åt helvete, jorden.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Så sant som det är sagt! Och jag tillämpar samma resonemang kring alla beslut jag fattar.
Ingen idé att göra något på rätt sätt, för barnen kommer ju göra fel i sina liv.

Enda sättet att bryta detta är att vi kör miljön i botten till den grad att mänskligt liv inte längre är möjligt. Så dra åt helvete, jorden.
Är det dessa två alternativ du ser? Antingen slutar jag döda maskrosor eller så kan jorden dra åt helvete?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det dessa två alternativ du ser? Antingen slutar jag döda maskrosor eller så kan jorden dra åt helvete?
Woah, vem sa något om att sluta döda maskrosor här? Det kan man göra på andra sätt än med kemikalier.

Det vi specifikt pratat om är att importera i Sverige för privatpersoner förbjudet gift och hälla ut i villaträdgårdar för att bli av med lite maskrosor, och tycka att det är okej för att folk väljer att skaffa barn. Och där är vi ju överens att det är en bra idé. Precis som att hälla ut diesel lite här och var. Diesel har för övrigt ett bättre miljöskada/krona-värde, speciellt sen reduktionsplikten sänktes. :)
 
Mats-S
B bjorn.abelsson skrev:
Jag tycker inte att det verkar vara något trevligt alternativ.
Tanken är ju inte att man ska dricka det 😉

På min utombordare HONDA var det stora gigantiska varningstexter ang bensin, bla stod det med STORA bokstäver att det är farligt att dricka bensin, samt att bensin är brandfarligt 😆

Dom blafforna förstörde dessutom hela utseendet på den snygga motorn, så skiten rev jag av direkt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Unikt namn
B bjorn.abelsson skrev:
En välskött gräsmatta är inte mycket bättre för insekterna än en konstgräsmatta. En tredjedel av den mat vi äter är beroende av pollinerande insekter, så var försiktig med att göra sånt som skadar bin och andra insekter!
Jag tänker såhär.
Om man ändå överväger att pumpa sina 4kvm ogräsmatta full av roundup och andra ebay-gifter i jakt på uniform död grönhet, så kan man lika gärna ta steget fullt ut och göra en plastmatta och skippa giftet.

Men generellt tycker jag en (o)gräsmatta är bättre än att göra något av det ovan.
 
A AndersMN skrev:
Sån liten plätt får du ta maskrosor en o en. Det råkar inte vara så att du vertikalskar lagom till maskrosblomningen och fick en massa frön på den blottade jorden ... ?
Nä det hade inte kommit upp en enda faktiskt, så därför blev jag så chockad över hur det såg ut 3 dagar efter.
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tänker såhär.
Om man ändå överväger att pumpa sina 4kvm ogräsmatta full av roundup och andra ebay-gifter i jakt på uniform död grönhet, så kan man lika gärna ta steget fullt ut och göra en plastmatta och skippa giftet.

Men generellt tycker jag en (o)gräsmatta är bättre än att göra något av det ovan.
Jag ville ju bli av med klövern och samtidigt lufta en gammal gräsmatta. Har hund som inte ska käka humlor och andra flygfän som gottar på alla 1000-tals blommor, men ack vilken tabbe jag gjorde.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tänker såhär.
Om man ändå överväger att pumpa sina 4kvm ogräsmatta full av roundup och andra ebay-gifter i jakt på uniform död grönhet, så kan man lika gärna ta steget fullt ut och göra en plastmatta och skippa giftet.

Men generellt tycker jag en (o)gräsmatta är bättre än att göra något av det ovan.
Jag gillar fin gräsmatta utan ogräs. Jag vill inte ha plastmatta. 😎
 
Unikt namn
Tänkte väl mer att om hunden kräver i steril insektsfri miljö att den mår dåligt av att käka roundup. Men jag kan ju ha fel att hunden likt vissa grässorter frodas bland bekämpningsmedel.
 
P
B Brallan84 skrev:
Hehe har så det räcker med däck 😅
Markduk fungerar också.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
mickesundström skrev:
-roundup är ju sen länge konstaterat att det orsakar cancer vid hudkontakt
Om du syftar på glyfosat så stämmer det inte om inte exponeringen är långvarig. Dvs i storskalig användning, som i jordbruk, finns risk för skador, men i småskalig användning när man använder medlet enligt rekommenderad dos, som i trädgårdar, är det i stort sett riskfritt.

Gissa nu vilken slags användning som är förbjuden i Sverige.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
P
B Brallan84 skrev:
Jadu, den rackarn lär ju knappast hitta plats när alla maskrosor tagit över 😅
En gräsklippare klipper lika gärna maskrosor som annat som växer. Om man klipper gräsmattan hyfsat regelbundet så ser man inga blommande maskrosor.

Gula blommor är f.ö. ganska vackra enligt min mening.
 
P
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
Vad är problemet? Vad är det du vill uppnå?
Hur orsakar vitklöver dyra veterinärbesök?
 
Nissens
P pmd skrev:
En gräsklippare klipper lika gärna maskrosor som annat som växer. Om man klipper gräsmattan hyfsat regelbundet så ser man inga blommande maskrosor.

Gula blommor är f.ö. ganska vackra enligt min mening.
Det är inte helt sant.

På något mystiskt sätt anpassar sig maskrosorna till att de blir klippta ofta. I min gräsmatta blommar de direkt vid marken utan blomstjälk. Då kommer roboten inte åt dom…
 
  • Gilla
riesenschnauser och 1 till
  • Laddar…
P
Gula blommor är f.ö. ganska vackra enligt min mening.
😋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.