58 228 läst · 194 svar
58k läst
194 svar
Verktyg som heter som djur
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kråka/Spiskråka
Konstruktion av rör som värmer luften när man har öppen spis.
Dom jag har sett har haft en liten böj nedåt för luftintaget och det övre röret aningen lutande uppåt för att temperaturökningen i den delen ska kunna hjälpa till att öka flödet lite mer.
Konstruktion av rör som värmer luften när man har öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom jag har sett har haft en liten böj nedåt för luftintaget och det övre röret aningen lutande uppåt för att temperaturökningen i den delen ska kunna hjälpa till att öka flödet lite mer.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Produkter som diskuteras: "kÖRNare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Bock
Protte
Protte
Det verkar vara ett rätt vedertaget begrepp. Jag vet att det stod "Hora" i en Luna-katalog jag hade.KnockOnWood skrev:
Men jag får väl utmana er på motsatsen. Jag vet åtminstone fyra olika verktyg/redskap som kallas "Jungfru" (utöver originalet då). Nån mer som vet?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Sådana stod de och slog ner gatstenen med på Drottningtorget när jag var liten och åkte förbi med spårvagnen.Mikael_L skrev:
Nostalgi!
Dessutom är jungfru ett gammalt rymdmått
Från Wiki:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jungfru är ett gammalt svenskt rymdmått = 1/4 kvarter = 1/16 stop =1/32 kanna = 8,2 cl.
Användes mest om brännvin.
Rätt, det var två av dem jag tänkte på.
Fast jungfru-måttet var tråkigt. Jag har en gång i tiden haft ett par sådan mått, men de var betydligt mer "kvinnliga" i formen; med en svällande byst upptill och en långkjol nertill. Det var inte svårt att förstå varför de kommit att kallas jungfrur.
De såg ut som en modern diskmedels- eller schampoflaska.
Sen kan man fundera på varför de skulle se ut just så. Jo, det är av samma anledning som schampoflaskan ser ut så. Det är en form som gör att man uppfattar volymen som mycket större än var den egentligen är. Man trodde sig få mer brännvin (eller schampo) för pengarna.
Även den där handstampen ser ju ut lite som en kvinnokropp. De har ju till och med armar (dvs handtagen).
Sen finns det två saker till (som jag vet, det finns säkert fler), men de har inte alls kvinnliga former.
Fast jungfru-måttet var tråkigt. Jag har en gång i tiden haft ett par sådan mått, men de var betydligt mer "kvinnliga" i formen; med en svällande byst upptill och en långkjol nertill. Det var inte svårt att förstå varför de kommit att kallas jungfrur.
De såg ut som en modern diskmedels- eller schampoflaska.
Sen kan man fundera på varför de skulle se ut just så. Jo, det är av samma anledning som schampoflaskan ser ut så. Det är en form som gör att man uppfattar volymen som mycket större än var den egentligen är. Man trodde sig få mer brännvin (eller schampo) för pengarna.
Även den där handstampen ser ju ut lite som en kvinnokropp. De har ju till och med armar (dvs handtagen).
Sen finns det två saker till (som jag vet, det finns säkert fler), men de har inte alls kvinnliga former.