19 716 läst · 89 svar
20k läst
89 svar
Verktyg som du blir GLAD av att använda!
När jag började bygga upp min miniverkstad köpte jag en del verktyg där det mesta är ganska hyfsade saker men inte mer än så. Två saker betalade jag däremot extra för; en sänksåg från Festool och denna ”marking gauge” från Veritas. Sänksågen är grym och jag är mycket nöjd att jag valde den. nnu gladare är jag faktiskt för märkverktyget från Veritas. Inte bara skriker den kvalitet och precision utan den är även riktigt snygg. Hur många verktyg kan man säga det om?
Visst, snarlika produkter från andra tillverkare gör säkert jobbet lika bra fast för en tredjedel av priset men vad spelar det för roll när jag kommer ha den här resten av livet?
Köpte en sådan för någon säsong sedan och jäklar vad förvånad jag blev över hur löst man faktiskt ska/bör dra åt bultarna. Numera är det till och med enkelt att skruva loss bultjävlarna.C Cider skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Plasmaskäraren
Har man glädje av fininställningsfunktionen? Dom man ser på snickar-videos på youtube brukar bara dra den till rätt läge och låsa fast den. Fast det kanske är för att det ska gå fort i videon? Man är noggrannare i verkligheten?T Trunk skrev:När jag började bygga upp min miniverkstad köpte jag en del verktyg där det mesta är ganska hyfsade saker men inte mer än så. Två saker betalade jag däremot extra för; en sänksåg från Festool och denna ”marking gauge” från Veritas. Sänksågen är grym och jag är mycket nöjd att jag valde den. nnu gladare är jag faktiskt för märkverktyget från Veritas. Inte bara skriker den kvalitet och precision utan den är även riktigt snygg. Hur många verktyg kan man säga det om?
Visst, snarlika produkter från andra tillverkare gör säkert jobbet lika bra fast för en tredjedel av priset men vad spelar det för roll när jag kommer ha den här resten av livet?
Jag tycker det är mest bökigt att det är tre skruvar att dra åt i stället för en.R RickardAnso skrev:
Nja mjo, njä.R RickardAnso skrev:
För mina användningsområden är det inte så viktigt och jag skulle inte sakna funktionen om jag inte hade den. Jag brukar, likt du beskriver, lite snabbt dra den till rätt läge och låsa den där.
Jag har haft situationer när fininställningen varit till nytta men i ärlighetens namn hade det nog gått lita bra att använda den vanliga funktionen om man bara tagit sig lite mer tid.
Skulle jag köpa en ny idag och priset bara skiljer någon femtiolapp hade jag nog valt modellen med finjusteringen men om skillnaden ligger runt hundra kronor så vettefan om det är värt det.
Min japansåg...
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Jag använder denna https://www.incra.com/measuring_marking-trules.html Säkerligen inte lika exakt men det funkar för allt precisionsarbete jag gör.T Trunk skrev:Nja mjo, njä.
För mina användningsområden är det inte så viktigt och jag skulle inte sakna funktionen om jag inte hade den. Jag brukar, likt du beskriver, lite snabbt dra den till rätt läge och låsa den där.
Jag har haft situationer när fininställningen varit till nytta men i ärlighetens namn hade det nog gått lita bra att använda den vanliga funktionen om man bara tagit sig lite mer tid.
Skulle jag köpa en ny idag och priset bara skiljer någon femtiolapp hade jag nog valt modellen med finjusteringen men om skillnaden ligger runt hundra kronor så vettefan om det är värt det.
KUL! Att det är fler som blir GLADA av att använda några av sina verktyg!
Jag blir glad av att använda, i stort sett, alla mina verktyg. När motsatsen inträffar byter jag ut det mot ett som gör mig glad igen
Häromdagen var det biltemas häftpistol som djävlades* och därför byttes ut mot en Rapid. Harmonin återställd
*Pga dåliga toleranser glappade slagstiftet i mekanismen, vilket tuggar upp klammers så stålspånor åker in i cylindern och repar sönder insidan av aluminium.
Häromdagen var det biltemas häftpistol som djävlades* och därför byttes ut mot en Rapid. Harmonin återställd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
*Pga dåliga toleranser glappade slagstiftet i mekanismen, vilket tuggar upp klammers så stålspånor åker in i cylindern och repar sönder insidan av aluminium.