Med en 5 spindlig listhyvel så matar man in en bräda i ena änden och ut kommer en list profilerad efter vad man satt i för frässtål. En pjäs på 1-2 ton.

Det finns ingen lista A-Ö vad man behöver i en verkstad, det är såååååå mycket beroende vad och hur man gör saker.

Jag klarar mig långt med en 600 mm rikt och plan, en justersåg med en 5,5 hk motor (sågen väger väl 800 kg), en 2,5 m bandputs, några biffiga svetsar, kompressor.

Men jag har väl samlat i 45 år.

Protte

PS
Enligt mig är bordsfräs och vertikal olika namn på samma sak, jag har en över då jag fått en nyare.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Med en 5 spindlig listhyvel så matar man in en bräda i ena änden och ut kommer en list profilerad efter vad man satt i för frässtål. En pjäs på 1-2 ton.

Det finns ingen lista A-Ö vad man behöver i en verkstad, det är såååååå mycket beroende vad och hur man gör saker.

Jag klarar mig långt med en 600 mm rikt och plan, en justersåg med en 5,5 hk motor (sågen väger väl 800 kg), en 2,5 m bandputs, några biffiga svetsar, kompressor.

Men jag har väl samlat i 45 år.

Protte

PS
Enligt mig är bordsfräs och vertikal olika namn på samma sak, jag har en över då jag fått en nyare.
Intressant och bra svar.
Rikt och planhyvel ser jag som självklart och jag kanske klarar mig på det och en form av fräs, till att börja med iaf.
En listhyvel låter som en dröm men en dyr dröm så något annat blir väl att föredra.
Vill du dra iväg ett PM med bild, pris :D
 
Fulkemisten
Oooh vilken grej! Har själv en likadan dröm om en större verkstad för finsnickeri. Kommer det bilder här sen eller blir det en egen projekttråd?
Har inte så mycket att komma med mer än ett system för spånuppsamling står överst på listan den dag min dröm blir sann. Förutom planhyveln då...
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Oooh vilken grej! Har själv en likadan dröm om en större verkstad för finsnickeri. Kommer det bilder här sen eller blir det en egen projekttråd?
Har inte så mycket att komma med mer än ett system för spånuppsamling står överst på listan den dag min dröm blir sann. Förutom planhyveln då...
Det blir nog en samlad projekttråd, ska bara hitta gården först :crysmile:
Men den kommer och det gäller att vara väl förberedd :D
 
Logosol har nog vad du behöver.
Fins även beg ibland.
Deras solohyvel tror jag den heter kan du hyvla lister i.
Bra med en liten gård där det finns utrymme.

//AA
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Microkatten
Lister och foder till husbehov är inga problem att göra i vanlig bordsfräs eller t.o.m. med handhyvlar. Använd vanligt planhyvlat virke eller dimensionera och hyvla till själv från sågade brädor.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Man måste faktiskt inte ha en dedikerad listhyvel för att skapa lite lister för husbehov. En rikt/plan och en bordsfräs kan man nog göra de flesta profiler i. Dessa saker kan du hitta för runt 10000kr begagnat. Du kommer troligen behöva skruva och fixa en del innan du har maskiner som går att använda, men det går absolut.

Jag skulle börja med en rejäl rikt/planhyvel. Det tycker jag är den viktigaste maskinen i hela verkstan (om man måste välja en). Här är det jättesvårt att råda. Den första jag köpte var en begagnad inca. En liten men kompetent maskin, den gav jag 4000kr för, fast den var i toppskick. Mitt nästa steg blev en helt ny Hammer A3-41 med spiralkutter. Det är dock en rätt dyr maskin även om jag fick min väldigt billigt. Jag gav 32000kr för min men de kostar egentligen närmare 50000kr.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
För allmänt snickeri är väl det arbetsdrygaste momenten att såga upp, kapa, klyva och hyvla råämnen till rätt form. Om man tänker arbeta från sågat material, och det är väl sannolikt det vanligaste sättet att köpa virke till snickrandet.

Så då behöver man:
Bandsåg (för att såga tjocka ämnen till tunnare och mycket mera)
Justersåg (klyva ämnen, kapa ämnen med precision och en resulterande fin yta)
Rikt och Planhyvel (hyvla sågade ämnen till slutgiltig dimension)

Jag skulle behöva en större rikt och plan hyvel, men har inte rum för något mkt större. Har bara en liten emco som jag gav 1000kr för. Det är en begränsning speciellt som planhyvel, men den fungerar.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Ingen verkar ha nämnt pelarborr? Har man en gång vant sig att kunna borra rakt och där man tänkt sig är det svårt att vara utan.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
En pelarborr utan koordinatbord är bara en halv maskin.
Borrmaskin ska dessutom ha gängad spindelnos så går den att använda som fräs för trä (och aluminium)

Gänga för att kunna låsa fast morsekonan då den i sig inte är gjord för sidokrafter.
Komplettera dessutom med en vänstervriden pinnfräs så flisar det inte ur på ovansidan.

Protte
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Kanske bäst att skaffa fräs direkt. Arboga 2508U t.ex.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
En kraftig handöverfrås monterad i ett bord, bordssåg och riktplanhyvel är det jag använt för alla foder och socklar i mitt hus. Definitivt inte bästa eller snabbaste sättet men även med den hobbyuppsättningen ligger de tidskrävande momenten snarare i målning, tillpassning och montering än tillverkning av listerna.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Otroligt glad och tacksam för responsen. Ska ta mig tid att gå igenom allt ikväll.

Rent spontant så känns allt väldigt individuellt och brett.

Stort tack :D(y)
 
En fråga som jag hoppas någon har ett bra svar på.

Har hittat en rikt och planhyvel men frågan är om den är ok.
Är den ok att ha ett tag för kanske byta ut längre fram. Har hittat en Emco rex b20, någon med erfarenhet?
 
250 mm hyvelbredd är väl ett minimum.
I övrigt har jag inget att tillägga.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.