Ja, det var förstärkningar jag funderade på. Det är ju just den sidan som har urtaget för polykarbonaten som bågnar såhär mycket. Jag tror det får bli en förstärkning på utsidan, vill undvika att få massa kanter på insidan som gör att det blir svårare att få ur spånet.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jo, jag tänker en ställbar säkerhetsventil som förhindrar att undertrycket överskrider en given maxnivå.
Ja, ok. Men jag är rädd att jag har för högt undertryck "hela tiden" (för denna lådan). I så fall kan jag ju lika gärna sänka varvtalet på motorn. Släpper jag in luft med ventil så kommer damm åka ut på övertryckssidan och fastna i filtrena istället.
 
V vectrex skrev:
Ja, ok. Men jag är rädd att jag har för högt undertryck "hela tiden" (för denna lådan). I så fall kan jag ju lika gärna sänka varvtalet på motorn. Släpper jag in luft med ventil så kommer damm åka ut på övertryckssidan och fastna i filtrena istället.
Du sätter vakuumventilen på stammen in till cyklonen.
 
Tanken med en ventil är väl att den bara ska öppna om undertrycket blir för högt t ex om det blir stopp i slangen.
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Slangen är väl för att kunna ha en påse inne i behållaren. Det lär inte förändra undertrycket inne i lådan.
Det stämmer nog. Jag kör med plastsäck i kärlet. Uppe på cyklonen är det ett antal runda hål med gummi under. Troligtvis någon reduceringsventil. Cyklonen heter Vendac eller liknande och är tillverkad i Sverige. Köpte den med rörsystem när man lade ner en träningsskola i Hjulsta.
 
Fast jag hade gått på förstärkning, man brukar inte ha vakuumventil på fläktar.
 
Förstärkning på insidan är rätt väg att gå.
Jag skulle bygga ”X” som man stoppar i lådan. X’en är medvetet lite för småa. Skruva/limma fast några styrningar så man enkelt kan dra ur dom vid tömning. När sugen är igång kommer undertrycket göra att ”X” fixeras och den farliga deformationen undviks.
 
Om man inte vill ha saker i vägen så kanske det funkar att bocka till en ring av plattjärn eller två som precis går att pressa ner?
 
Blev ytterligare en verktygsförvaring, då svarvens ursprungliga ben tog i ett avloppsrör i källaren såg jag en möjlighet att spara 2,5 dm och dessutom få lite värdefull förvaring under svarven. Återstår att skaffa lite expansionsbeslag för lådor - det verkar vara slut på billiga dylika från Jula.../;

Förebild
Verktygsförvaring under en svarv i en källare med anpassade ben för att undvika ett avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggbild
En träbänk under konstruktion med tvingar i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efterbild
En svarv på ett anpassat verktygsbord med hjul och förvaringslådor i ett hörn av en källare intill avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Inbuktningen vid drift försvann till 98% när jag fick dit denna! En stump styv ask jag hittade i ”skräplådan”. Skruvlimmad från utsidan.

Styv träaskdel skruvlimmad vid hörn av en spånsug för att förstärka konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara en konsol som saknas för att få dit filter och filterrenslåda. Sen är spånsugen klar.
 
  • Gilla
Dheri och 4 till
  • Laddar…
Sätt dit en på utsidan med uttag för att få något att bära i också så blir det nog helt stumt. Och lättare att flytta på .;)
 
VidarH VidarH skrev:
Sätt dit en på utsidan med uttag för att få något att bära i också så blir det nog helt stumt. Och lättare att flytta på .;)
Nja. Bättre blir det inte då det redan är helt stumt där. Den lilla inbuktning som blir nu blir ovanför och under askbiten. Men nu är det så lite att jag inte tror det är någon fara alls.
 
Nu när jag skulle in i snickeboa för att hämta något så var det lite trögt att stänga dörren plötsligt. Tittade lite förbryllad på gångjärnen och att inget låg i vägen. Upptäckte att en del av dörren hade lossnat och hindrade stängning... Så kan man ju inte ha det tänkte jag och skrotade runt bland sparat skrot och hittade lite konstruktionslim som inte hade torkat ihop ännu. Fram med stålborsten och häftpistolen och vips så var det lilla problemet löst. Eller i alla fall skjutet på framtiden. Skadad träkonstruktion med lossnat stycke och flera häftklamrar synliga, samt en tub konstruktionslim i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
kioskdavid och 3 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Nu när jag skulle in i snickeboa för att hämta något så var det lite trögt att stänga dörren plötsligt. Tittade lite förbryllad på gångjärnen och att inget låg i vägen. Upptäckte att en del av dörren hade lossnat och hindrade stängning... Så kan man ju inte ha det tänkte jag och skrotade runt bland sparat skrot och hittade lite konstruktionslim som inte hade torkat ihop ännu. Fram med stålborsten och häftpistolen och vips så var det lilla problemet löst. Eller i alla fall skjutet på framtiden.[bild]
Häftig lösning! “Skjut på framtiden med RapidTM”
 
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Har använt nya kombinationshyveln i skarpt läge för första gången och hyvlat pärla i fönsterbänkslister:

Kombinationshyvel används på en fönsterbänkslist i träverkstad med träspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då fönsterbänkarna är breda och av massivt trä så fönsterbänkslisterna tvådelade för att hantera rörelser i träet. Tre andra profiler i fräsbordet, lite putsande och handpåläggning i ändorna gav följande resultat:
Hyvlade träfönsterbänkslister med pärlprofil och en kombinationshyvel placerad ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
jimmie.p och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.