A
L Larsa_87 skrev:
Att ta in uteluft i kök är inget fel om det gjordes efter dåtidens byggregler. Det behöver inte ens bli problem så länge man har ett högre frånluftslöde i kök än man kan ta in via uteluftsventilen i kök. Då sprids inte oset.
Säkert bra, men kan nog vara svårt att reglera i äldre hus, olika årstider, vindstyrka, hög och lågtryck.
Vi hade problem med det ibland, i badrummen. Samma sak där, bara frånluft bör det vara.
 
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
grattis, då är du den första jag träffat.
Har vi träffats?
 
Mikael_L
F farbrormulle skrev:
Jag har varit upp på vinden och har kommit fram till att det måste vara en självdragsventilation då jag inte hittar nått fläktsystem där.
Hmm, det duger nog inte att kika på vinden. Är det kompletterat med mekanisk frånluft i sådana här äldre fastigheter så är det typ garanterat en ventilationsfläkt som är monterad ovanpå murstocken/skorstenen, dvs du måste upp på taket och kolla.

F farbrormulle skrev:
Den andra personen säger att om jag väljer att sätta en elektrisk fläkt där så måste jag ha en alliansfläkt för att den skall vara godkänd att använda när det är delad ventilation.
Hmm, jag kan inte riktigt det här systemet, men är det inte så att en Alliancefläkt kräver mekanisk frånluft, och att dessa dessutom kommunicerar med varandra?
 
Magnus Filip skrev:
Säkert bra, men kan nog vara svårt att reglera i äldre hus, olika årstider, vindstyrka, hög och lågtryck.
Vi hade problem med det ibland, i badrummen. Samma sak där, bara frånluft bör det vara.
Magnus Filip skrev:
Säkert bra, men kan nog vara svårt att reglera i äldre hus, olika årstider, vindstyrka, hög och lågtryck.
Vi hade problem med det ibland, i badrummen. Samma sak där, bara frånluft bör det vara.
Det är inte så att jag förespråkar det men det kan vara en vettig lösning framförallt i små lägenheter där det kan bli storm i vardagsrummet om det bara sitter en ventil där. Hade du självdrag och en paxfläkt i badrummet? Det kan ju ställa till det.

Men till TS, att du får fågelskit på diskbänken är ju oacceptabelt. Prata med styrelsen och se till att en sotare får rensa kanalen och komma med förslag på hur man bäst bygger bort problemet.

En spiskåpa ansluten till kanal kan du glömma tyvärr. Frånluft eller självdrag-system oavsett. Satsa på en bra kolfilter. Som andra var inne på så trycker det ut matos till andra lgh.
 
L Larsa_87 skrev:
Det är inte så att jag förespråkar det men det kan vara en vettig lösning framförallt i små lägenheter där det kan bli storm i vardagsrummet om det bara sitter en ventil där. Hade du självdrag och en paxfläkt i badrummet? Det kan ju ställa till det.

Men till TS, att du får fågelskit på diskbänken är ju oacceptabelt. Prata med styrelsen och se till att en sotare får rensa kanalen och komma med förslag på hur man bäst bygger bort problemet.

En spiskåpa ansluten till kanal kan du glömma tyvärr. Frånluft eller självdrag-system oavsett. Satsa på en bra kolfilter. Som andra var inne på så trycker det ut matos till andra lgh.
Nä, han som sitter i styrelsen för min förening sa att: "jag öppnade mitt spjäll o det va skit där också", o han tyckte att ansvartet låg på mig att byta mitt spjäll till en modell som inte är öppen längst ner så att skiten ramlar ut, men det tycker ju inte jag känns helt riktigt...
 
Mikael_L
Nej, det är inte helt riktigt.
Det blir ju en miljö och hälsofråga.

Det rätta är att man tar dit sotare som rensar kanalerna ordentligt och sen sätter dit fågelskydd av något slag. Det finns många sätt att anordna det och är inte speciellt dyrt.
Men frågan kanske bör lyftas på ett föreningsmöte, i alla fall om inte styrelsen mer eller mindre självmant tar tag i det.
 
  • Gilla
farbrormulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.