A
BirgitS BirgitS skrev:
Även med en kolfilterfläkt så måste man ju ha frånluft i kök.
I synnerhet med kolfilterfläkt skulle jag säga
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Även med en kolfilterfläkt så måste man ju ha frånluft i kök.
???
Allt är inbyggt och ingen anslutning för frånluft, Hela apparaten är monterarad med enbart några skruvar och en stickkontakt.
Den recirkulerar luften i köket.

Vilka konstiga svar från många. Eller driver man med mig? Sluta med det tack! Detta är ett forum där man hjälper varandra, inte stjälper.
 
BirgitS
Magnus Filip skrev:
???
Allt är inbyggt och ingen anslutning för frånluft, Enbart monterarad med några skuvar och en stickkontakt.
Den recirkulerar luften
Jag vet vad en kolfilterfläkt är och hur den fungerar. Jag kommenterade att du skrev att man slipper installationen med rör osv. men det gör man ju inte eftersom det måste finnas frånluft (imkanal) ändå i köket, vilket alltså kräver rör.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Observera att en återcirkulerande köksfläkt med kolfilter inte utgör ventilation. Kolfilterfläktar suger upp luft, avskiljer vissa föroreningar och återcirkulerar luften samt fukt från matlagningen i rummet. De föroreningar som sådana fläktar inte för bort måste ventilationen kunna ta hand om.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet vad en kolfilterfläkt är och hur den fungerar. Jag kommenterade att du skrev att man slipper installationen med rör osv. men det gör man ju inte eftersom det måste finnas frånluft (imkanal) ändå i köket, vilket alltså kräver rör.
[länk]
Frånluftsventilationen finns i köket och på andra ställen i huset.
Men inget rör från fläkten. Det besparar en del kostnader.
Vart är det du vill komma egentligen?
 
BirgitS
Magnus Filip skrev:
Frånluftsventilationen finns i köket och på andra ställen i huset.
Men inget rör från fläkten. Det besparar en del kostnader.
Vart är det du vill komma egentligen?
För mig så låter det som väldigt liten skillnad i rördragning mellan att ha en fläkt ansluten till frånluftskanalen eller ha ett frånluftsdon i stället. Typ några få meter i köket.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
För mig så låter det som väldigt liten skillnad i rördragning mellan att ha en fläkt ansluten till frånluftskanalen eller ha ett frånluftsdon i stället. Typ några få meter i köket.
???
Frånluften för gammaldags köksfläkt behöver en egen kanal samt behöver "sotas" eller vad man skall kalla det och det kostar när sotaren kommer. Även material för brandskyddsklassade borde kosta. Räddningstjänsten Storgöteborg var även i det gamla huset med några års intervall och gjorde kontroll av imkanal köksfläkt, kostade 1200 kr.

Frånluften sitter ju i taket och är integrerat i ventilationssystemet. Kan ju inte alls röra sig om samma kostnad. Dessutom är den kopplad till vämeåtergivning eller vad det kallas.
 
Med tanke på att man lagar mat ett par timmar varje dag så känns en ev. tusenlapp mer per år som en fin avvägning mot den förbättrade prestandan man får med en riktig fläkt
 
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Med tanke på att man lagar mat ett par timmar varje dag så känns en ev. tusenlapp mer per år som en fin avvägning mot den förbättrade prestandan man får med en riktig fläkt
Är helnöjd med vår kolfilterfläkt. Lagar nästan aldrig mat i ett par timmar. Tar en halvtimme, Linas matkassar. 4 personer.
På helgen max en timme om dagen.
Men lagar man ofta i timtals som förr i tiden så har du säkert en poäng. Men vem gör det ofta idag?
 
A
Du verkar ha en speciell syn på "förr" och idag, vet du något om förr själv egentligen, var du född då? :)
Att steka en kyckling i ugnen tex tar nog lika lång tid idag som förr trots allt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
??? Dyrare? Måste bli avsevärt billigare för man slipper installationen med rör osv.
Smidigare också.
Jag pratar om driftkostnaden. En hundring per år i ventilationsförluster jämfört med 150-500:- per år för nya kolfilter. Du började debatten med att hävda att Köksfläkten är en energibov trots att det är dyrare att använda kolfilterfläkt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Handyman 1 skrev:
Du verkar ha en speciell syn på "förr" och idag, vet du något om förr själv egentligen, var du född då? :)
Frångår ämnet, men i och med att du frågade. Bor i typ storstadsområde och vet ingen som står vid spisen i timtals till vardags. Ingen hinner det. Kanske är det annorlunda i andra delar av landet? På landet?
Men min mormor gjorde det och hon var van att köpa bara råa råvaror. Inte ens skinkapålägg köpte de. Det gjorde de själva. Allt gjorde de själva och frös in. Hon var å andra sidan hemmafru och hade tiden och var tvungen för att det skulle kosta lite.
 
A
Handyman 1 skrev:
Du verkar ha en speciell syn på "förr" och idag, vet du något om förr själv egentligen, var du född då? :)
Frångår ämnet, men i och med att du frågade. Bor i typ storstadsområde och vet ingen som står vid spisen i timtals till vardags. Ingen hinner det. Kanske är det annorlunda i andra delar av landet? På landet?

Men min mormor gjorde det och hon var van att köpa bara råa råvaror. Inte ens skinkapålägg köpte de. Det gjorde de själva. Allt gjorde de själva och frös in mycket, fast det senare kommit sortiment till ok priser i affärerna. Grisfötter konserverade de på burk. Faktiskt gott! Hon var å andra sidan hemmafru och hade tiden och var tvungen för att det skulle kosta lite. Kött köpte de aldrig. De köpte en hel gris eller lamm ibland av grannen som de ägnade dagar åt att bereda, till korv m.m.
Puuhh. Tur att vi har så bra affärer idag.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Är helnöjd med vår kolfilterfläkt. Lagar nästan aldrig mat i ett par timmar. Tar en halvtimme, Linas matkassar. 4 personer.
På helgen max en timme om dagen.
Men lagar man ofta i timtals som förr i tiden så har du säkert en poäng. Men vem gör det ofta idag?
grattis, då är du den första jag träffat.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Matos skall inte märkas i andra rum därför skall ett kök inte ha någon tilluftsventilation, utan tilluften skall komma från andra rum. Extra viktigt för dig för ditt kök har ingen fläkt. Samma är det för badrum.

Massor av bostäder har detta fel.

Ventilen i skafferiet är för kallskafferi och numera är kylskåpen så stora att de inte behövs längre, så bara att skruva igen den.


Prova att skyffla ur frånluftsventilen från skräp och dammsug. Sedan behövs nog ett skydd utomhus.
Du kan inte koppla köksfläkten dit för då kan grannen få in ditt matos genom sin frånluft. Brandrisk också.

Det finns idag riktigt bra kolfilterfläktar som inte har frånluft. Man rengör filtret ibland. Fördelen är att man inte sänker temperaturen i bostaden vintertid om man har vanliga ventiler i väggarna. Även utan tilluftsventiler i väggarna kan temperaturen inomhus sänkas. Köksfläkten är en riktig energibov. Därför kommer det idag mer och mer fläktar som inte har frånluft. Finns även integrerade i köksbänken bredvid spisen, vet inte hur de funkar.
Traditionell köksfläkt kommer inte att finnas om ett antal år.
Att ta in uteluft i kök är inget fel om det gjordes efter dåtidens byggregler. Det behöver inte ens bli problem så länge man har ett högre frånluftslöde i kök än man kan ta in via uteluftsventilen i kök. Då sprids inte oset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
grattis, då är du den första jag träffat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.