24 762 läst · 48 svar
25k läst
48 svar
Ventilation i källare - kom gärna med förslag!
Låter logiskt. Räcker det med tilluften från hålet på golvet från källarhallen, eller skulle det även vara tilluft utifrån? Förstod inte riktigt.Demmpa skrev:
Kan du förklara varför tilluften ska vara långt ner? Förstår inte varför luften till golvet och få ut skitig luft till garaget.Demmpa skrev:
Precis så. Så då är kan jag inte använda den till frånluft?Demmpa skrev:
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Vad sägs om en solvärmepanel med fläkt?
http://www.bauhaus.se/solpanel-gs10-upp-till-120-m.html?nosto=nosto-searchpage-1
Gärna i kombination med fuktstyrda frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga.
http://www.bauhaus.se/solpanel-gs10-upp-till-120-m.html?nosto=nosto-searchpage-1
Gärna i kombination med fuktstyrda frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga.
Det är en god idé, men jag tror inte att källaren kommer att värmas upp nämnvärt då solljuset där är en bristvara och ingreppet blir ganska stort. Skulle sitta fint med frisk luft, men jag är inte övertygad om att tilluftsventiler gör ungefär ett lika bra arbete. Motbevisa mig gärna.Fred vom Jupiter skrev:
Jag har lite liknande problematik nu i samband med byte från vedpanna till jordvärme (om jag får låna tråden lite).
Jag tänkte installera typ Mitsubishi Miniventilation (mindre ftx) i tvättstugan och försöka leda in all dålig luft den vägen för att skicka ut. Kanske overkill? Kanske helt fel?
Skulle tanken vara god kan det vara en lösning för dig också. Tips emottages gärna på min tankegång med förhoppning om att det kan hjälpa TS!
Bifogar min planritning.
Tack
Jag tänkte installera typ Mitsubishi Miniventilation (mindre ftx) i tvättstugan och försöka leda in all dålig luft den vägen för att skicka ut. Kanske overkill? Kanske helt fel?
Skulle tanken vara god kan det vara en lösning för dig också. Tips emottages gärna på min tankegång med förhoppning om att det kan hjälpa TS!
Bifogar min planritning.
Tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med dessa är att de enligt tillverkaren ska stängas av om det är kallare än -10 grader. Dvs då man behöver värmeåtervinningen som mest.
"Slå av fläkten om utomhustemperaturen
faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas."
"Slå av fläkten om utomhustemperaturen
faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas."
Hej,
Ja jag börjar förstå att det kan vara lite besvärligt att stänga av dem titt som tätt. Likaså funderar jag på en annan lösning där jag kan sätta upp aggregatet i yttersta rummet (nere höger på bilden) och istället drar rör och suga luft i de utrymmen jag vill (främst tvättstuga där det även står en bastu). Men det känns som det behövs lite större prylar då och detlär ju kosta en hel del mer. Får nog ut och leta lite till tror jag!
Har du någon produkt du kan rekommendera där man inte behöver stänga av vid -10 som ligger inom "lagom prisklass"?
Tack för din input!
Ja jag börjar förstå att det kan vara lite besvärligt att stänga av dem titt som tätt. Likaså funderar jag på en annan lösning där jag kan sätta upp aggregatet i yttersta rummet (nere höger på bilden) och istället drar rör och suga luft i de utrymmen jag vill (främst tvättstuga där det även står en bastu). Men det känns som det behövs lite större prylar då och detlär ju kosta en hel del mer. Får nog ut och leta lite till tror jag!
Har du någon produkt du kan rekommendera där man inte behöver stänga av vid -10 som ligger inom "lagom prisklass"?
Tack för din input!
Att ha den avstängd halva vintern är ju inte optimalt, kan jag tycka. Jag har bara hört talats om miniventilation, så har tyvär inga tips.
Undra om en besiktningsmän inom ventilation kan komma med idéer, när Demmpa inte svarar
Undra om en besiktningsmän inom ventilation kan komma med idéer, när Demmpa inte svarar
Detta är inte min bit, så jag kan ha fel.Hammarfall skrev:
Det borde räcka med den luft som kommer från hallen, bäst är det om aggregatet sitter på den väggen, då går det att få ut luften via ventilen i ytterväggen.
Om man har tilluft vid golvet och frånluft uppe vid taket så blir det störst omrörning, om både till- & frånluft är uppe vid taket så "stannar" dålig luft kvar vid golvet.Hammarfall skrev:
Hålet ut från gymet ska vara i yttervägg nära väggen till garaget, tilluften kan räcka med den som kommer in via korridoren.
Om den kanalen används som rökkanal (skorsten) så finns det sot mm på väggarna, stoft & lukt kan då följa med "tilluften" när skorstenen är kall, men så fort ni eldar så blir det frånluft genom kanalen, eventuellt kommer rök att tryckas ner i källaren.Hammarfall skrev:
En kanal som går från källaren upp genom yttertaket blir oftast en naturlig frånluftskanal (främst vintertid) eftersom varm luft stiger, det är så självdragsventillationen är uppbyggd, flera frånluftskanaler går i den gemensamma skorstenen tillsammans med en/flera rökkanaler från eldstäder. På sommaren när det inte eldas står luften ofta stilla, på vintern när det eldades nästan konstant så är det alldeles för bra drag i frånluftskanalerna i skorstenen.
@Hammarfall & @fidde_heke
Jag är förespråkar för att försöka få till FTX-system i hela huset men jag förstår att bla pengar styr vad man vill göra.
Vi monterade FTX-system i hela huset ca två år efter köpet, anledningen var bla att det var stillastående luft i hela huse. Då vi skaffade FTXen så kunde jag minimalt om vent, idag hade jag köpt annat aggregat än vad vi gjorde.
@fidde_heke
Ett lite bättre FTX-aggregat som eventuellt även kan försörja delar av resten av huset går på från ca (11) 20 kkr
http://www.luftbutiken.se/129-ftx-a...lumn&k:1&ics:129&abs:YToxOntpOjA7aToyMDM7fQ::
Jag är förespråkar för att försöka få till FTX-system i hela huset men jag förstår att bla pengar styr vad man vill göra.
Vi monterade FTX-system i hela huset ca två år efter köpet, anledningen var bla att det var stillastående luft i hela huse. Då vi skaffade FTXen så kunde jag minimalt om vent, idag hade jag köpt annat aggregat än vad vi gjorde.
@fidde_heke
Ett lite bättre FTX-aggregat som eventuellt även kan försörja delar av resten av huset går på från ca (11) 20 kkr
http://www.luftbutiken.se/129-ftx-a...lumn&k:1&ics:129&abs:YToxOntpOjA7aToyMDM7fQ::
Redigerat:
Tack Deempa! Har bott i huset i två månader, ventilationen i källaren ska fixas, trädgården ska fixas från grunden, dränering, stödmur byggas m.m. Gäller att prioritera. Om jag ska ha ftx så måste det vara nästintill knäpptyst. Går det att integrera källaren i" husets" ftx eller bör man se det som två skilda enheter?
Vi kör med ett enda aggregat, misstänker att det blir svårt att justera in om det är två olika aggregat.
Köp ett aggregat som klarar av ungefär dubbelt så stor yta (volym) än vad huset är, då kommer fläktarna att gå på ungefär halvfart och då blir det låg ljudnivå. Ta även och gå upp en/två dimensioner på rören än vad som behövs, då blir det också lägre ljudnivå.
Köp ett aggregat som klarar av ungefär dubbelt så stor yta (volym) än vad huset är, då kommer fläktarna att gå på ungefär halvfart och då blir det låg ljudnivå. Ta även och gå upp en/två dimensioner på rören än vad som behövs, då blir det också lägre ljudnivå.
Jag blir mer lockad av miniventilation, och ev. komplettera med två frånluftsfläktar, i gym och bastu. Jag lockas av värmeåtervinningen, speciellt då källaren inte är isolerad och jag håller c:a 20 grader där. Men det var delvis det här med -10 grader.
Jag är nöjd med ventilationen i resten av huset, men jag kanske bara inte vet mitt bästa.
Jag är nöjd med ventilationen i resten av huset, men jag kanske bara inte vet mitt bästa.
Jag resonerar lite som du Hammerfall. I övrigt är jag nöjd tills jag ska bygga om ovanvåningen. Då kanske det blir aktuellt att dra FTX i hela huset men när detta blir vet jag inte alls. Känns dumt att köra på en "riktig" lösning nu som kanske på ett eller annat sätt inte funkar sen. Lika dumt att gå på en "mini" nu som kanske kan ersättas av en riktig sen.
Gah, blir inte klok på det. Hade det inte varit för att Miniventilationen måste stängas av vid -10 grader hade den varit beställd redan tror jag. Är den känslig för att det är motströmsväxlare eller är det Lossnay-växlaren som är känslig? Är en korsströmväxlare mindre känslig och kan köras året runt? Det finns ju en Air Green basic (korsström) som tar upp till 40m2 men jag tänkte att Mitsubishis var bättre då den tar upp till 85m2. Då det inte är öppen planlösning i källaren tänkte jag att en på 85 m2 drar runt det hela mer.
Jag kommer ju garanterat glömma stänga av emellanåt vid -10 även om det inte är så ofta - så den känns mer och mer inaktuell för den sakens skull.
Gah, blir inte klok på det. Hade det inte varit för att Miniventilationen måste stängas av vid -10 grader hade den varit beställd redan tror jag. Är den känslig för att det är motströmsväxlare eller är det Lossnay-växlaren som är känslig? Är en korsströmväxlare mindre känslig och kan köras året runt? Det finns ju en Air Green basic (korsström) som tar upp till 40m2 men jag tänkte att Mitsubishis var bättre då den tar upp till 85m2. Då det inte är öppen planlösning i källaren tänkte jag att en på 85 m2 drar runt det hela mer.
Jag kommer ju garanterat glömma stänga av emellanåt vid -10 även om det inte är så ofta - så den känns mer och mer inaktuell för den sakens skull.
Jag lider med dig, fidde_heke.
"To prevent freezing or damage to the Lossnay
Core, stop the unit if the outside temperature
falls below -10°C and the room's humidity
rises above 40%." Manualen hittar du i länken nedan.
http://mitsubishivillavarme.se/wp-content/uploads/sites/2/2015/08/OPERATION-MANUAL-VL-100U5-E.pdf
Jag har ingen aning om tekniken, eller om hur korsström fungerar.
Jag var inne hos den lokala Elon-handlaren och han hade sålt en del miniventilation under flera år. Han hade inte hört talats om problemet och ingen kund som klagat.
"Med Miniventilation kan du nu vädra året om, utan att behöva öppna ett enda fönster!"
"To prevent freezing or damage to the Lossnay
Core, stop the unit if the outside temperature
falls below -10°C and the room's humidity
rises above 40%." Manualen hittar du i länken nedan.
http://mitsubishivillavarme.se/wp-content/uploads/sites/2/2015/08/OPERATION-MANUAL-VL-100U5-E.pdf
Jag har ingen aning om tekniken, eller om hur korsström fungerar.
Jag var inne hos den lokala Elon-handlaren och han hade sålt en del miniventilation under flera år. Han hade inte hört talats om problemet och ingen kund som klagat.
"Med Miniventilation kan du nu vädra året om, utan att behöva öppna ett enda fönster!"
Ja det är lite motsägelsefullt ibland. Har också läst om någon som flyttat in i ett hus där Miniventilationen stårr och gått ett par år utan problem.
Man kanske kan rigga någon smart lösning som bryter strömmen om det går under 10 grader vid intaget. Det tål att spånas vidare på. Men en Fibaro-lösning är det säkert fullt möjligt men finns ju billigare smarta-hem-lösningar.
Med den livremmen ska det ju funka bra. Och som sagt bör det inte vara så ofta här nere i mellanskåne! =)
Tack för infon Hammarfall!
Hur går ditt projekt? =)
Man kanske kan rigga någon smart lösning som bryter strömmen om det går under 10 grader vid intaget. Det tål att spånas vidare på. Men en Fibaro-lösning är det säkert fullt möjligt men finns ju billigare smarta-hem-lösningar.
Med den livremmen ska det ju funka bra. Och som sagt bör det inte vara så ofta här nere i mellanskåne! =)
Tack för infon Hammarfall!
Hur går ditt projekt? =)