Så om jag räknar rätt har du åtta pipor i skorstenen (jag blir osäker på terminologin, men jag tänker att alla kanaler är pipor, oavsett om de har rör i sig eller inte. Jag gissar att rören du markerat som pipor inte är original, utan installerade i kanalerna i efterhand, kanske p.g.a. otät skorsten.). Om jag läst rätt i tråden har du redogjort för var fyra av kanalerna går, d.v.s. du har fyra stycken mysterie-pipor. Jag gissar att de flesta av dem går ner i källaren.

Var de ligger på din skiss ger såklart en fingervisning om vilken sida av murstocken de går till. Du kan också prova att loda för att få reda på vilken våning de går till. Det borde ringa in ganska bra var du ska leta efter mynningar.

Om du har en eller ett par som går till källaren kan det vara en ganska enkel åtgärd att öppna upp dem. Kanske räcker det för att bättra cirkulationen i källaren och bättra luften. Är det dåligt drag går det att sätta in fläktar i dem.

Huset byggdes en gång för att ventilera via skorstenen, så jag tror inte det är så dumt att öppna upp om det går. Så tänkte vi i alla fall. I.o.m. att du har bergvärme så är uppvärmningen såpass billig att jag ställer mig tveksam till att du kommer kunna räkna hem en FTX-anläggning i rimlig tid. Bättre då att ventilera ut lite värme för cirkulationens skull.

Det var intressant att veta, som Patrick E skrev, att det kan ha funnits tilluft via skorstenen också. Jag misstänker nu att åtminstone en av våra pipor som går ner till källaren är en sådan. Den mynnar ca en meter över golvet och har aldrig blivit eldad i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tack bakterie! En C.Dificile antar jag? ;)

Om man räknar det "stora" hålet som två kanaler, så är det 3 kända och 5 okända.
Loda är ett nytt begrepp för mig, en googling visade mig en kula och en kedja, men ingen förklaring på hur jag gör. Kanske koppla en längre kedja/rep och se/höra var det tar stopp?

Jag har nu tagit bort tätningslisterna och borrat bort en tidigare tätning av ett hål i fönsterkarmen. Det blev en jätteskillnad från tidigare, även i källartrappen. C:a 85% förbättring.

Jag har tidigare ställt frågan om det är några större skillnader mellan frånluft i skorstenen respektive ut i det fria. Om det kvittar så kanske det är lättare att bara borra ett hål ut. Å andra sidan är jag mer intresserad av hur skorstenen är uppbyggd och novisen början sakta men säkert få mer kunskap.
 
Du kan sätta en fläkt uppe på din skorsten som styrs via en trafo och på detta sätt får du mekanisk frånluft .men det gäller då att fläkten suger enbart från frånluftskanalerna och då måste man först utreda dem. Man kan också trycktesta dem så de inte är trasiga mm. Lycka till
 
Hej!

Jag sitter lite i samma sits som du och undrar hur du gjorde för att lösa problemet. Har du satt ny ventilation i källaren? Luktar det fortfarande? Har du dränerat? Har du satt nåt i skorstenen istället? Avfuktare? 1000 frågor. Kan du inte berätta om dina erfarenheter och såklart också om ditt resultat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.