164 läst · 3 svar
164 läst
3 svar
Ventilation av gästtoalett till intilliggande tvättstuga?
Har en gästtoalett på nederplan helt utan ventilation. Inte helt optimalt.
Jag funderar på en lösning där jag sätter in ett 110 rör in till tvättstugan som ligger vägg i vägg. I tvättstugan finns en pax fläkt som går med konstansflöde. Vad tror ni om denna lösning? Kommer skitlukten vädras ut på ett rimligt sätt från gästtoaletten? Eller kommer det bli för dåligt sug i och med att dörren till tvättstugan oftast stå öppen och den drar luften där ifrån istället? Risk att det luktar mycket skit i tvättstugan?
Alternativ nr 2 är ju att jag sätter en paxfläkt från gästtoalett rakt ut i ytterväggen. Denna fläkt kan då styra på ljus/rörelse. Anledningen jag tvekar på denna lösning är att det redan är svinkallt på toaletten då den saknar element och ett hål i väggen, oavsett kallrasspjälll, lär ju inte gör det bättre.
Några tankar?
Jag funderar på en lösning där jag sätter in ett 110 rör in till tvättstugan som ligger vägg i vägg. I tvättstugan finns en pax fläkt som går med konstansflöde. Vad tror ni om denna lösning? Kommer skitlukten vädras ut på ett rimligt sätt från gästtoaletten? Eller kommer det bli för dåligt sug i och med att dörren till tvättstugan oftast stå öppen och den drar luften där ifrån istället? Risk att det luktar mycket skit i tvättstugan?
Alternativ nr 2 är ju att jag sätter en paxfläkt från gästtoalett rakt ut i ytterväggen. Denna fläkt kan då styra på ljus/rörelse. Anledningen jag tvekar på denna lösning är att det redan är svinkallt på toaletten då den saknar element och ett hål i väggen, oavsett kallrasspjälll, lär ju inte gör det bättre.
Några tankar?
Har fläkten rakt genom väggen . De har då hittills inte blivit kallt. De vart det däremot innan med en vanlig ventil.O OlanderA skrev:Har en gästtoalett på nederplan helt utan ventilation. Inte helt optimalt.
Några tankar?
Med en fläkt som går ständigt på lågt varv och en springa under dörren så kommer toaletten att bli varmare eftersom varm luft från andra rum då kommer in hela tiden.O OlanderA skrev:Alternativ nr 2 är ju att jag sätter en paxfläkt från gästtoalett rakt ut i ytterväggen. Denna fläkt kan då styra på ljus/rörelse. Anledningen jag tvekar på denna lösning är att det redan är svinkallt på toaletten då den saknar element och ett hål i väggen, oavsett kallrasspjälll, lär ju inte gör det bättre.
Klicka här för att svara