E El-Löken66 skrev:
Daniel 8 skriver betydligt mer rätt än många här!
Han är som du och jag plötsligt glimmar det till!

T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Säljaren har väl rätt att vara med men knappast mäklaren. De får bara observera

O
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Vi hade både säljare och mäklare närvarande på vår besiktning och det gick jättebra. Det var inget om att de skulle ”snylta” på oss utan säljaren var nervös(sålde sin dementa pappas hem) och mäklaren var där för hennes skull.

Det var stor nytta för oss för vi kunde ställa frågor, besiktningsmannen kunde ställa frågor och mäklaren kunde ha koll så allt gick rätt och bra till. Båda höll sig i bakgrunden.

Så jag tycker du kan vara helt lugn, till och med lite positiv att de ska deltaga för det kan göra att din besiktning går lättare.

Det enda jag ångrade var att jag inte hade med min spänningsprovare och samtidigt testade eluttagen. För gubben hade varit lite väl liberal med eluttagen på sina ställen…
https://www.kjell.com/se/produkter/...ovare/fluke-t90-spanningsprovare-690-v-p48332

• Gilla
Marrado och 6 till
  • Laddar…
Någon av säljaren eller mäklaren behöver åtminstone vara där och släppa in och sedan låsa efteråt. Allesamman behöver ju inte vara med, men huruvida det blir problem om de är det beror helt på hurdana de är. Vi vårt första husköp var säljarna med och var lite defensiva när besiktningsmannen kom med påpekanden, men förutom det var det inget problem att båda var med. Nu vid vårt andra köp vill jag minnas att mäklaren var där och släppte in, drog iväg en timme och kom tillbaka och låste när vi var klara. Då var det dödsbo så säljaren hade inte kunnat bidra med så mycket.

@
Hej!

Ja, det är normalt. Men mäklaren brukar ju inte följa med runt och lyssna. Men att säljaren är med kan ju vara en fördel om besiktningsmannen har några frågor/funderar. Men ni kanske vill använda besiktningen främst till att pruta?

P
Hej!

Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något
Ni har ju inte köpt huset än, så säljaren har all rätt att närvara i sitt eget hus.
Dessutom är det väl bra om säljaren direkt kan svara på eventuella frågor som ni eller besiktningsmannen kan ha.
Mäklaren är där väl närmast som en gäst till säljaren, inget att bry sig om, han vill kanske lära sig mer om byggnadsteknik...

P
yonna yonna skrev:
Har besiktigat både som säljare och som köpare och aldrig har varken säljare eller mäklare varit med. Att säljaren finns i huset är väl OK men håller sig i annat rum och beredd på att besvara vissa frågor. Säljare och mäklare ska inte ha tillgång till besiktningsresultatet eller protokoll. Det är ju TS som betalar för besiktningen.

Vill säljaren/mäklaren få tillgång till protokollet kan det SENARE säljas till säljaren för MINST halva besiktningskostnaden.
Det blir ju rätt svårt att diskutera eventuella fel på huset med ett hemligt besiktningsprotokoll som underlag...

• Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har varit med som säljare vid köpares besiktning. Inget jag bad om utan besiktningsmannen ville ha med mig för frågor. Besiktningsmannen har ju nästan inget att gå på utan säljarens uppgifter.

Syftet med en besiktning är ju att köparna ska lära sig något om huset som de har köpt. Då behöver de korrekt info som besiktningsmannen ofta inte kan ge.

Vad mäklaren ska göra där förstår jag inte.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 8 till
  • Laddar…
Så var det för oss med. Men när vi väl genomförde besiktningen satt säljare och mäklare i köket och fanns mest där för frågor vilket bara var positivt. Jag skulle framföra till mäklaren att du önskar ett sådant upplägg så att du och besiktningsman kan tala ostört

• Gilla
Utter6300 och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
Jag förstår överhuvudtaget inte dessa besiktningar.

Det är idag alla möjliga besiktningar. Många verkar vara påhitt från ena till den andra fronten. Dvs man friskriver sig från eventuella problem. Löjliga försäkringar som sen i slutändan gäller lika mycket som "dolt fel".

Visst jag har också en gång i livet betalat en sådan. Sedan har det ingått Anticimex besiktningar till vanliga försäkringen.
En började härja om basturummet att "våtrumsintyg" saknas, nästa säger jag ingen ålder bara att jag vet inte när det är byggt och han börjar härja att "ja det är ju gammalt kanske dags byta" en tredje säger att det är modernt och rätt gjort.

Sedan finns det en och annan sak som jag anser är fel gjort som inte någon reagerat på. T ex garaget där det luktar möggel och mycket rätt var/är även sådant. Av någon anledning verkar också de flesta försäkringsbolag och även larmbolag vara helt ointresserade av garage byggnaden.

Sen att inte tala om den obligatoriska "energibesiktningen" där dem inte ens går in i huset.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Det är normalt att säljaren är med. Att mäklaren är med hör nog inte till det vanliga.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Maalox
Vi hade både säljare och mäklare i huset när vi besiktigade. Dom "hängde" inte över vår axel utan fanns tillgängliga för frågor. Borde ligga i säljarens intresse att inte vara påstridig, dom vill ju få igenom affären tänker jag.

Uttryck istället din oro till besiktningsmannen innan ni möts upp så att denne är införstådd i hur ni känner. Och be istället om att ni kan gå igenom allt i telefon senare när ni kan tala fritt.

• Gilla
Utter6300
  • Laddar…
K
kisumisu kisumisu skrev:
Jag förstår överhuvudtaget inte dessa besiktningar.

Det är idag alla möjliga besiktningar. Många verkar vara påhitt från ena till den andra fronten. Dvs man friskriver sig från eventuella problem. Löjliga försäkringar som sen i slutändan gäller lika mycket som "dolt fel".

Visst jag har också en gång i livet betalat en sådan. Sedan har det ingått Anticimex besiktningar till vanliga försäkringen.
En började härja om basturummet att "våtrumsintyg" saknas, nästa säger jag ingen ålder bara att jag vet inte när det är byggt och han börjar härja att "ja det är ju gammalt kanske dags byta" en tredje säger att det är modernt och rätt gjort.

Sedan finns det en och annan sak som jag anser är fel gjort som inte någon reagerat på. T ex garaget där det luktar möggel och mycket rätt var/är även sådant. Av någon anledning verkar också de flesta försäkringsbolag och även larmbolag vara helt ointresserade av garage byggnaden.

Sen att inte tala om den obligatoriska "energibesiktningen" där dem inte ens går in i huset.
Försäkringen täcker ju dolda fel på stommen vilket kan vara skönt för båda parter.

kisumisu
K Kirre2021 skrev:
Försäkringen täcker ju dolda fel på stommen vilket kan vara skönt för båda parter.
Gör det säkert men försäkringsbolag kommer ändå i slutändan hitta på saker för att slippa ersätta t ex just hävda att det felbyggt från början eller nån annan ursäkt. De flesta står tom att rör och el ingår inte i besiktningen.

Blir det läckage eller huset brinner ner pga el sitter man där sen utan ersättning.

K
kisumisu kisumisu skrev:
Gör det säkert men försäkringsbolag kommer ändå i slutändan hitta på saker för att slippa ersätta t ex just hävda att det felbyggt från början eller nån annan ursäkt. De flesta står tom att rör och el ingår inte i besiktningen.

Blir det läckage eller huset brinner ner pga el sitter man där sen utan ersättning.
Javisst, så är det!
Men som säljare ska man komma ihåg att det finns många köpare som inte kan något varken om hus, besiktningar och försäkringar. De vaggas in i en falsk trygghet när man som säljare både gjort besiktning och tagit försäkring för dolda fel, dvs lättare att sälja. Som säljare är man inte moraliskt skyldig att utbilda ev köpare 😊

• Gilla
Saxdaling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.