16 378 läst · 158 svar
16k läst
158 svar
Vem ligger bakom klistermärkerna
Kanske här: https://twitter.com/bolundmackee skrev:
Malaysia är ett av de länder som subventionerar bränslet. Det är alltså billigare i pumparna än vad det kostade att köpa in. Så där har du i.a.f. en del av förklaringen.P Peter787 skrev:
HVO är betydligt dyrare att producera än vanlig diesel. Den har varit (är fortfarande?) delvis skattesubventionerad jämfört med vanlig diesel.wildeside skrev:Det jag har undrat länge är varför HVO är dyrare än vanlig diesel.
Borde inte miljö mupparna jobba för att den borde vara billigare eller iaf lika dyrt som vanlig diesel.
Med dagens dieselpriser så är det garanterat fler som väljer att tanka vanlig diesel framför HVO.
Har själv blivit tvungen att gå över från HVO till vanlig diesel i alla bilar och maskiner pga priset.
Så miljövinsten minskar nog på många företag och större konsumenter.
Redigerat för att hålla mig till ämnet (iaf lite).
Jag vill ha såna klistermärken så att jag kan sätta upp dom i mitt när område och där jag far fram.
Gällande trådstarten: Jävligt roligt klistermärke! Miljöpartiet borde ju vara extremt nöjda med dagens drivsmedelspriser.
Jag såg någon intervju med Märta Stenevi gällande de extremt höga elpriserna som var för några månader sedan. Hon vägrade ta något som helst ansvar och menade att kärnkraften som lagts ned inte hade med hennes parti att göra utan att det endast var "marknaden" som lett till att det var olönsamt.
För att hålla oss till ämnet i fråga - man kanske kunde kontakta bensinmackarna i fråga och be de ta fram övervakningsbilder som de möjligen kunde publicera eller lämna över till polis? Chansen är nog rätt stor att de inte är medvetna om det själva.
Jag har tankat HVO100 några gånger mest för att testa om det märks någon skillnad på bilen. Då har den kostat några kronor mer än vanlig diesel. Häromdan när jag tankade kollade jag lite på macken och såg att HVO'n var uppe i nästan 50:-. Stackars alla åkare som har lovat sina kunder att dom ska köra fossilfritt.wildeside skrev:Det jag har undrat länge är varför HVO är dyrare än vanlig diesel.
Borde inte miljö mupparna jobba för att den borde vara billigare eller iaf lika dyrt som vanlig diesel.
Med dagens dieselpriser så är det garanterat fler som väljer att tanka vanlig diesel framför HVO.
Har själv blivit tvungen att gå över från HVO till vanlig diesel i alla bilar och maskiner pga priset.
Så miljövinsten minskar nog på många företag och större konsumenter.
Redigerat för att hålla mig till ämnet (iaf lite).
Jag vill ha såna klistermärken så att jag kan sätta upp dom i mitt när område och där jag far fram.
Och vilket fruktansvärt brott har begåtts ?MrJay skrev:
Avslöja sanningen ? Just det, det kan ju faktiskt vara förbjudet i Sverige...
Ja men som miljö partiet sa vi ska driva igenom vår politik med piska o morot.M Maledictus skrev:
Piskan får jag känna av hela tiden, så det kanske vore dax att iaf visa moroten med att sänka skatten på HVO så att den kommer ner i pris och inte förklara det dyra HVO priset på produktionskostnaden, så att man har råd att ta ett bra beslut för miljön.