Grön har väjningsplikt enligt högerregeln menar du? Har svårt att se ett fall där röd pil inte har väjningsplikt mot grön genom cykelöverfarten, men genom högerregeln har ju röd företräde.

Så vad är egentligen frågan?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grön har väjningsplikt enligt högerregeln menar du? Har svårt att se ett fall där röd pil inte har väjningsplikt mot grön genom cykelöverfarten, men genom högerregeln har ju röd företräde.

Så vad är egentligen frågan?
Fel av mej. Redigerar

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Sonen som nyligen tog körkort menar att högerregeln inte gäller om bilen först passerar en cykelbana. Vad som gäller istället vet jag inte.
Det är alltså som på bilden nedan.
[bild]
Gult streck är cykel/ gångbana.
Grön har väjningsplikt enl högerregeln, men skulle då inte ha det om sonen har rätt.
Nån som vet?
Tänkte man kunde tittat på skyltningen om det är cykelöverfart eller cykelpassage, men framgår inte ur streetview https://goo.gl/maps/x1FgGqAZp6vcu4Qk7

Om det är en cykelöverfart har trafik på korsande väg (röd) väjningsplikt mot den på cykelverfarten. I det fallet är min uppfattning att vägtrafiken (röd) bryter ett körfält och då även har väjningsplikt mot trafiken på den parallella vägen (grön).

Är det en cykelöverfart har cyklisterna inte företräde och vägarna faller tillbaka till högerregel om inte annat skyltat.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Tänkte man kunde tittat på skyltningen om det är cykelöverfart eller cykelpassage, men framgår inte ur streetview [länk]
Det syns tydligt att det inte är en cykelöverfart. Både skylt och vägmarkering saknas. Vad nu det spelar för roll i detta fall….

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar för att alla läser paragrafen om när utfartsregeln gäller, förutom när man kör ut från parkeringsplatser, uppfarter mm.

Därefter kan man spekulera vidare….

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det syns tydligt att det inte är en cykelöverfart. Både skylt och vägmarkering saknas. Vad nu det spelar för roll i detta fall….
Eftersom bilderna från Google är gamla och tagna innan skyltningen kommit på plats går det inte att utläsa.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Eftersom bilderna från Google är gamla och tagna innan skyltningen kommit på plats går det inte att utläsa.
Då får du åka dit och fota åt oss. 🤓

Nyfniken Nyfniken skrev:
Snarare fubar isf, jag gav bara de två alternativ som jag uppfattar gäller i brist på faktiska förhållanden.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Skyltningen ser likadan ut nu.

H hapazard skrev:
Snarare fubar isf, jag gav bara de två alternativ som jag uppfattar gäller i brist på faktiska förhållanden.
Det är för mörkt 😏

• Haha
hapazard
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag röstar för att alla läser paragrafen om när utfartsregeln gäller, förutom när man kör ut från parkeringsplatser, uppfarter mm.

Därefter kan man spekulera vidare….
Fast om det är tillämpligt beror ju just på om det är en cykelöverfart eller cykelpassage.

H hapazard skrev:
Fast om det är tillämpligt beror ju just på om det är en cykelöverfart eller cykelpassage.
Stämmer det verkligen?

"En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana."

• Gilla
  • Laddar…
Men är det en "gång- eller cykelbana" om det inte finns en enda skylt?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju det som är grejen. Om det är en cykelöverfart är det du som bilist som korsar cykelbanan . Om det är en cykelpassage korsar cyklisten vägen. I det första fallet gäller "utfartsregeln" inte i det senare.

edit: skrev fel på överfart/passage

• Gilla
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
”Påbjuden gång- och cykelbana” finns där.
Skylt med vuxen och barn, cykel, vit på blå bakgrund, varning eller information, cirkelform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.