102 578 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Jag (Stockholm) gör samma sak, har precis en sån korsning nära hemmet, där jag är rosa bil. Många i grön bil som inte verkar känna att högerregeln skall användas där. Smyger fram, och om jag ser att jag KAN köra ut från höger utan att det blir krock/panik, gör jag det. Om jag ser att jag inte hinner, och att grön bil ser mig men väljer att inte bromsa, blir det ibland ett pyttelitet signal med tutan. Inte i aggression, bara som en liten påminnelse om att ”högerregeln gäller faktiskt här”. Inser att jag nog själv också missar högerregeln ibland.MathiasS skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 520 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 520 inlägg
Har sidovägen ett eget gatunamn? Om inte (om det tex står Storgatan 12-28 på gatuskylten) och Storgatan är den stora vägen skulle jag säga att det är utfartsregeln som gäller så rosa bil ska lämna företräde. om den har ett eget gatunamn gäller högerregeln.
Aha, förlåt.Nötegårdsgubben skrev:
Då missuppfattade jag dig.
Så kan det säkert vara.
Sedan kan det säkert vara så att gata/väg måste uppfylla vissa kriterier för att vara huvudled.
Men det är ju bra att det är så om det är en fartdämpande åtgärd.
Redigerat:
Det spelar ingen roll om gatan har ett eget namn, högerregeln gäller oavsett.ullet skrev:
För övrigt har den ett namn. Xxxxgränd.
I det området jag bor så är den en lång väg genom hela området med flertalet sidovägar på båda sidor. På en av sidorna är det även en skola vilket resulterar i ganska många bilar vid lämning/hämtning. Det finns ingen skyltning om att ”huvudgatan” faktiskt är huvudled, alltså ska högerregeln tillämpas.
På de fem åren vi bott här har jag aldrig märkt att högerregeln följs, förutom när jag själv åker på ”huvudgatan” och en bil kommer ut från en av sidovägarna från min vänster.
Stannar jag för att ge företräde så slutar det med att båda bilarna står still och man får blickar mot sig som säger ”kör då dumjävel!”.
Jag kan spontat tycka att man kan slopa högerregeln i denna typen av område där det finns en väg som uppenbart fungerar som en ”huvudled”. Det är ju i princip bara att sätta upp en skylt och skriva en föreskrift.
På de fem åren vi bott här har jag aldrig märkt att högerregeln följs, förutom när jag själv åker på ”huvudgatan” och en bil kommer ut från en av sidovägarna från min vänster.
Stannar jag för att ge företräde så slutar det med att båda bilarna står still och man får blickar mot sig som säger ”kör då dumjävel!”.
Jag kan spontat tycka att man kan slopa högerregeln i denna typen av område där det finns en väg som uppenbart fungerar som en ”huvudled”. Det är ju i princip bara att sätta upp en skylt och skriva en föreskrift.
Jag är från Stockholm, och jag skulle aldrig drömma om att hävda företräde om jag kom från rosa vägen. Det funkar liksom inte så här. Det handlar mer om självbevarelsedrift än om lagens bokstav. Och det känns som tidigare sagts att man struntar i att skylta "uppenbara" huvudleder eftersom alla ändå fattar vad som gäller.
Ute på bonnvischan är det ju kanske annorlunda.
Ute på bonnvischan är det ju kanske annorlunda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Jag tror som sagt att skälet är det motsatta, kommunen vill att högerregeln ska tillämpas. Vilket pekar lite på en av mina favoritkäpphästar, att det är svårt att reglera saker på tvärs mot folks vilja och allmänna uppfattning om hur saker borde vara.joakim_j skrev:
När jag tog körkort var min körskolelärare väldigt sträng med att i Stockholm tillämpar vi "tänkt huvudled". Alltså, om det känns som en huvudled och luktar som en huvudled, så är det en huvudled. Avsaknad av skyltning gör ingen skillnad. Jag vet inte om det han lärde ut hade något stöd i prejudikat pga lokala seder eller hävd, men han lämnade inte något utrymme för tolkning.Nötegårdsgubben skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Högerregeln gäller absolut. Men det innebär inte företräde! Kör man ut så rosa bil plockar grön i baken är rosa ganska uppenbart oförsiktig
Hm, jag fattar inte riktigt. Var kommer hastigheten in i det hela?K knipo skrev:
Det jag säger är att om kommunen vill att alla i Stockholm slaviskt skall följa högeregeln så har den misslyckats rejält. Inte mig emot, för jag tycker att "vårt" system är mycket bättre. Den som kommer från en liten pluttgata måste oftast ändå i princip stanna när den skall ut på en större genomfartsled, pga man oftast har rätt taskig sikt när man kommer från sådana gator, plus att hastigheten på stora gatan är högre ofta. Då känns det mer naturligt att låta bilen på den stora gatan swisha förbi innan man kör ut, istället för att den måste stanna, med resultatet att båda bilarna står stilla innan den på pluttgatan vågar sig ut.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Absolut skulle en T-korsningsregel ge bättre trafikflöde