102 581 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Kollade lite snabbt på google maps
Såg då att det verkar vara/varit heldragna stop linjer på alla sidogator för de som ska ut på den väg som grön bil kör på.
Nu är bilderna på google maps inte de nyaste direkt så jag har inte kollat irl hur det ser ut än.
Området är en samfällighet, kan det vara så att de bestämt att sidogatorna har stopplikt? Trots att det egentligen borde vara högerregeln. Tex för att de vet att det lätt missas att det är högerregeln som gäller. Om de ens nu har någon som helst laglig rätt att bestämma detta?
Såg då att det verkar vara/varit heldragna stop linjer på alla sidogator för de som ska ut på den väg som grön bil kör på.
Nu är bilderna på google maps inte de nyaste direkt så jag har inte kollat irl hur det ser ut än.
Området är en samfällighet, kan det vara så att de bestämt att sidogatorna har stopplikt? Trots att det egentligen borde vara högerregeln. Tex för att de vet att det lätt missas att det är högerregeln som gäller. Om de ens nu har någon som helst laglig rätt att bestämma detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Högerregeln gäller överallt, exempelvis i trevägskorsningar och, när du kör inne på till exempel parkeringsplatser eller andra öppna platser men även i terräng."
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Hogerregeln/
Det vore så my ket enklare om alla följde den (och använde blinkers...)
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Hogerregeln/
Det vore så my ket enklare om alla följde den (och använde blinkers...)
Ponera följande scenario, rosa bil gasar till för att ägaren vill ha en ny framspoiler. Dvs när grön bil paserat mer än hälften av sidogatan, rosa bil har inte varit framme vid anslutningen till vägen där grön bil kör. Så grön bil har ej sett kommande rosa bil på långt håll pga buskage, träd mm.
Dvs rosa bil gasar till avsiktligt för att hävda sin rätt till högerregeln och kör in i bakdelen på grön bil, rosa bil anser att grön bil ska stanna vid sidogatan och krypköra.
Dvs rosa bil gasar till avsiktligt för att hävda sin rätt till högerregeln och kör in i bakdelen på grön bil, rosa bil anser att grön bil ska stanna vid sidogatan och krypköra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 370 inlägg
Nu har det inte hänt irl, men jag antar att det skulle kunna hända om vissa tolkar högerregeln lite fel. Därför jag just nämner att grön bil paserat mer än hälften av sidogatan som rosa bil kommer på.hsd skrev:
Skulle vara intressant och se hur försäkringsbolagen skulle tolka ett sådant fall.
Jo jag tänkte också på det...försöker kolla vad det egentligen är som gäller. Om det är just något speciellt för att det är en samfällighet.vcx skrev:
Sen blev jag ju också lite fundersam över de utslitna stopplinjer som finns vid varje sidogata.
Det är högerregeln som gäller.A Ace83 skrev:
Är det en samfällighet så är det att räkna som enskild väg, o även då gäller högerregeln.
Om det är så att samfälligheten själv målat några linjer har ingen betydelse rent juridiskt. De kan inte själva besluta om några trafikföreskrifter utan det är kommunen (eller Trafikverket när det gäller statliga vägar) som gör det.
Förmodligen är det som redan skrivits att den långa/gröna vägen har blivit ”huvudled” av gammal hävd, o de flesta stannar till eller saktar ned när de skall köra ut från sidovägarna.
O det är ju bra.
Men skall man följa trafikreglerna så har rosa förkörsrätt före ett fordon som kör på gröna vägen o kommer nedifrån.
Vad det gäller de utslitna stopplinjerna så gäller inte dessa. De är bara komplement till skyltning och utan skyltar är de "tagna ur drift". Detta bara därför att skyltning är enklare att ändra än målad markering. Det kan alltså ha varit stopplikt tidigare, men man har sedan ändrat detta till högerregeln = skylten borttagen men linjen får försvinna av sig själv med tiden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Jo, men jag antar att du känner dig relativt ensam i ditt beteende. Jag har en kompis som försöker tillämpa högerregeln genom att konsekvent lämna företräde åt dem som kommer från höger även från relativt små gator. Det blir en del väntande då de med företrädesrätt oftast blir förvånade och inte är beredda på att köra förrän det blivit tomt på den större vägen. I Sthlm alltså.MathiasS skrev:
Det är klart att det på många sätt är olämpligt med en trafikkultur som inte följer lagen. Skulle jag gissa tror jag att det skyltas med huvudled relativt sparsamt i vissa städer för att hålla ned hastigheten på huvudgatorna. Och då skapas sedvaneregler eftersom att vissa gator ”borde” vara huvudleder.
ja helt klart. Folk tror man är dum på riktigt och inte ens när de kör över i mötande fil på sin väg, för att runda mig, trillar poletten ner.Nötegårdsgubben skrev:Jo, men jag antar att du känner dig relativt ensam i ditt beteende. Jag har en kompis som försöker tillämpa högerregeln genom att konsekvent lämna företräde åt dem som kommer från höger även från relativt små gator. Det blir en del väntande då de med företrädesrätt oftast blir förvånade och inte är beredda på att köra förrän det blivit tomt på den större vägen. I Sthlm alltså.
Det är klart att det på många sätt är olämpligt med en trafikkultur som inte följer lagen. Skulle jag gissa tror jag att det skyltas med huvudled relativt sparsamt i vissa städer för att hålla ned hastigheten på huvudgatorna. Och då skapas sedvaneregler eftersom att vissa gator ”borde” vara huvudleder.
Mitt förslag är att vi kompletterar högerregeln med T-korsregeln för att slippa sådana som mig. Gäller alltid där inte skyltar säger annat, när en väg ansluter in sidan på en annan, men bara i t-kors.
Är det huvudled så skall det skyltas efter varje korsning. Att snåla med skyltningen för att hålla ned hastigheten görs nog inte, det enda som händer är att det skapas mer förvirring/osäkerhet.Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog mer trafikanterna själva som skapar de situationerna.
På något sätt blir det naturligt om man kommer från en mindre väg o skall ut på en större att man saktar in för att se om det kommer någon, o då stannar man till eftersom man redan saktat ned.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Jag menar inte att det snålas in på skyltningen, utan att kommunen inte klassar vissa huvudgator som huvudleder för att de aktivt vill att högerregeln ska gälla. Medan trafikanterna anser att huvudgata går före matargata.