G gaia skrev:
Om du hugger och torkar din ved själv så är det inte alls dumt att ha en vägg i mitten dvs dela vedboden i 2 rum. Den ena rummet för torr ved för års förbrukning och det andra för nyhugget som ligger på tork till nästa år. jag hade svårt att få stabil stapel som inte rasar när man tömmer den ena halva av förrådet så en gles plankvägg var en bra stöd
Jag håller med och det är lätta fixa till.

• 3D-modell av en träbaserad carport med öppna väggar och ett sluttande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en grå träkonstruktion med tak och stödpelare, ännu utan stag/strävor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Danielka skrev:
Senaste versionen: [länk]

Bifogar två bilder.

Kvar nu är stag/strävor.
Ja, sätt diagonaler i gavlar och bakvägg och plocka bort mittstolpen i gavlarna, det är nog bättre att använda virket till en mellanvägg eller spara ett par hundra.

Tomture61
F fribygg skrev:
Ja, sätt diagonaler i gavlar och bakvägg och plocka bort mittstolpen i gavlarna, det är nog bättre att använda virket till en mellanvägg eller spara ett par hundra.
Utan att ha sett ngr mått på skapelsen så är det mycket tveksamt med din rekommendation :thinking:
Vid ett djup på gavlar på 2500 mm så räcker 45 x 220 C24 till takåsar .
Vill man köra nättare virke ........
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/

Redigerat:
J
Enda synpunkten jag har är att du bör fundera om bygglov krävs.

Tomture61
D Danielka skrev:
Uppdaterad med en mittbalk - var

Uppdaterat med mittbalk - var det så du menade? [länk]
Nä , blir för mycket . Eftersom bredden är ca 5000 mm behöver du stöd på mitten , en mellanvägg som du hade med från början .
Kolla gärna Byggbeskrivningar och Dimensionering jag länkade till .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Nä , blir för mycket . Eftersom bredden är ca 5000 mm behöver du stöd på mitten , en mellanvägg som du hade med från början .
Kolla gärna Byggbeskrivningar och Dimensionering jag länkade till .
Så här: https://collaborate.shapr3d.com/v/EIjcj-lkTFl7Y0A3FmeYa

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
J Jerald Stuartson skrev:
Enda synpunkten jag har är att du bör fundera om bygglov krävs.
13 kvm går som frigga .

kvar är då dessa strävor som jag inte förstår bästa placering för att få bästa stabilitet

J
13 kvm går som frigga .
Jo såklart om man inte har övriga byggnader som nyttjar det redan. Sen ska man väl fundera vad man vill nyttja friggebodsreglerna till.

Ett vedförråd kan lätt anpassas i höjd så det är helt bygglovsfritt.

Tomture61
D Danielka skrev:
kvar är då dessa strävor som jag inte förstår bästa placering för att få bästa stabilitet
För att slippa slå knogarna i snedsträvorna så skulle jag fälla in dom i ytterväggarna , snyggast också men lite mer jobb . Räcker med en på sidoväggar och på bakväggen 2 st .
Som överkurs kan du sätta en kort sträva på vardera sida om öppningen till vedboden .

För att slippa slå knogarna i snedsträvorna så skulle jag fälla in dom i ytterväggarna , snyggast också men lite mer jobb . Räcker med en på sidoväggar och på bakväggen 2 st .
Som överkurs kan du sätta en kort sträva på vardera sida om öppningen till vedboden .
https://collaborate.shapr3d.com/v/EIjcj-lkTFl7Y0A3FmeYa

Är det så här du menar. Jag har gjort en vägg som exempel. Ska den dras ned till golvet istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.