Tomture61
28 x 70 räcker för att hålla din panel på plats men ett elände när du skall spika :D
45 x 45 är nog vettigare .
Har för mig du skulle fästa stolparna i jordankare eller ngt dylikt , då behövs ej ngn regel längst ned .

Strävorna fäster du med spik , ytterpanelen med spik som har hullingar (kamspik)

Tomture61 Tomture61 skrev:
28 x 70 räcker för att hålla din panel på plats men ett elände när du skall spika :D
45 x 45 är nog vettigare .
Har för mig du skulle fästa stolparna i jordankare eller ngt dylikt , då behövs ej ngn regel längst ned .

Strävorna fäster du med spik , ytterpanelen med spik som har hullingar (kamspik)
Ok kolla länken nu - https://collaborate.shapr3d.com/v/EIjcj-lkTFl7Y0A3FmeYa Kvar är strävorna som jag inte förstår hur och var jag ska fästa?

Tomture61
Du har 2 utmaningar kvar , reglarna som förbinder dina sidoväggar (längst upp) och som är stöd för dina reglar för taket .
Dessa behöver också ett bra stöd på dina stolpar (upptill) du får jacka ur stolparna upptill .

Vet inte riktigt hur jag i ord ska förklara hur man fäller in tex snedsträvor i dina stolpar .
Jag skulle spika upp snedsträvan provisoriskt , rita på stolpen vart det ska sågas .
Såga till en lagom djup i stolpen , använda ett stämjärn för att snida till fördjupningen i stolpen (där snedsträvan skall bo)
När du sen spikar fast snedsträvan i stolpen så sätt inte spikarna för nära kanten på virket (snedsträvan)

När jag kollar din 3D bild så är snedsträvan klok att ha med i konstruktionen .
Man kan även snedsträva med hålband. Inte lika gediget som en infälld regel men kanske "good enough" i detta fall, eller vad tycker expertisen?

Rulle av hålband i metall, föreslagen för snedsträvning i byggprojekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du har 2 utmaningar kvar , reglarna som förbinder dina sidoväggar (längst upp) och som är stöd för dina reglar för taket .
Dessa behöver också ett bra stöd på dina stolpar (upptill) du får jacka ur stolparna upptill .

Vet inte riktigt hur jag i ord ska förklara hur man fäller in tex snedsträvor i dina stolpar .
Jag skulle spika upp snedsträvan provisoriskt , rita på stolpen vart det ska sågas .
Såga till en lagom djup i stolpen , använda ett stämjärn för att snida till fördjupningen i stolpen (där snedsträvan skall bo)
När du sen spikar fast snedsträvan i stolpen så sätt inte spikarna för nära kanten på virket (snedsträvan)
https://collaborate.shapr3d.com/v/EIjcj-lkTFl7Y0A3FmeYa

plus bild

Jag förstår helt enkelt inte ditt första stycke var ska jag jacka ur för att förbinda? Strävorna har jag kanske förstått men det ser lite långt ut. Jag satte de på "insidan"

• 3D-modell av en träkonstruktion med förstärkningssträvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tomture61
Bärlinan i fram / bakkant , där takåsarna vilar mot , i ditt fall blir det 2 st takåsar som inte har ngt stöd från stolpar .
Bärlinan i fram / bakkant kan inte smackas dit med enbart spik , måste få stöd från dina främre och bakre stolpar .
Lämpligast sågar / jackar man ur dom ( som påverkas av bärlinorna du har i taket) upptill .
Vet ej hur kraftiga dina bärlinor blir , 45 x 220 eller dubbla 45 x 145 .
Kör du tex 45 x 220 behöver du enbart jacka ur 45 mm , upptill på stolparna .

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bärlinan i fram / bakkant , där takåsarna vilar mot , i ditt fall blir det 2 st takåsar som inte har ngt stöd från stolpar .
Bärlinan i fram / bakkant kan inte smackas dit med enbart spik , måste få stöd från dina främre och bakre stolpar .
Lämpligast sågar / jackar man ur dom ( som påverkas av bärlinorna du har i taket) upptill .
[media]
ok jag fattar - fixar och återkommer.

[media]
Om man inte har 5 min per urjackning till en vedbod som killen i videon duger det gott att såga 1 eller 2 gånger med fogsvans eller handklinga och göra urhuggningen med yxa. .

Om man snickrar med vanligt brädgårdsvirke och kap gersåg kan det vara enklare att slå ihop stolparna av reglar och göra den ena delen lämpligt mycket kortare från start

Tomture61
Läkten du lägger (spikar fast) på dina "takstolar" kommer att staga upp varandra + tre st har ju stöd från sida .

Läkten du lägger (spikar fast) på dina "takstolar" kommer att staga upp varandra + tre st har ju stöd från sida .
ok! Räcker det med att sätta stävan i hörnet dvs en regel om någon meter eller liknande?

Tomture61
En snedsträva gör mycket för stabiliteten , du kan tom. ha det i hörnen på framsidan .
Ju längre strävor desto större nytta gör dom .
Vet dock inte vart din vedbod tänker bo , Malmö eller Kiruna eller vid kusten (blåsigt)

Om du hugger och torkar din ved själv så är det inte alls dumt att ha en vägg i mitten dvs dela vedboden i 2 rum. Den ena rummet för torr ved för års förbrukning och det andra för nyhugget som ligger på tork till nästa år. jag hade svårt att få stabil stapel som inte rasar när man tömmer den ena halva av förrådet så en gles plankvägg var en bra stöd

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
En snedsträva gör mycket för stabiliteten , du kan tom. ha det i hörnen på framsidan .
Ju längre strävor desto större nytta gör dom .
Vet dock inte vart din vedbod tänker bo , Malmö eller Kiruna eller vid kusten (blåsigt)
På kinnekulle så det är zon 2 och 2.5.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.