Vilken panna man ska välja finns det många åsikter om.
Förmodligen lika många åsikter som det finns pannfabrikat.

För min del var det viktigare att bygga in flexibilitet, dvs tillräckligt stor tank.
Man vill ju inte kliva upp en halvtimme tidigare på morron för att man måste elda.
Man vill kanske göra något annat efter jobbet än att skynda sig hem för att huset inte ska bli utkylt.

Stora acktankar är dyra, och jag tror det är bättre affär att göra tanken själv än att göra pannan.
Då finns ju utrymme att satsa på en mer beprövad panna typ baxi, effecta, fröling, viessmann, hargassner osv, om du kan hitta nån med rimlig storlek på vedmagasinet?

Har du bra utrymme så gå "all in" och gör en herrejösses-tank på 20m3, och en liten 1m3 tank för vår/sommar/höst med solslingor och sånt.

Alternativet är ju att hämta en beggad panna på blocket och nöta några år med tills budgeten börjar återhämta sig. En vedanläggning kan faktiskt göra hål i plånboken även utan pannan.
Under tiden kanske det klarnar mera kring vilka krav du har på en panna.
 
Jo tank ska göras själv ca 5m3 för sol. Å sen å göra större panna så det går elda lite när d passar. Helst kväll efter jobbet.
En baxi hade jag köpt om d inte va så små magasin på dom.

Å en Eta hade varit bäst med allt lull lull. Men då e d 70-80000 bara pannan!
Men d klart finns det någon beggad vedpanna. Synd bara att det oftast är små pannor.
Sen att bygga själv är för att jag har sedan flyttat till denna gård , mer å mer intresserat mig för förbrännings tekniker. Kört pellet flis ved olja i den panna som jag har nu. Måddat den lite. Testat vedförugn. Å sen e d solfångare näst på tur. Dock efter byte till större vedpanna och tank.
Har en gengas bil, Som jag har för uppvisning syfte och skojköra med. Har ibland koppla den till grillen. Ombyggt oljefat. Jädra fart på gengasen bara man lägger in rätt sekundärluft.
 
Redigerat:
Om man vill prova bygga sin egen panna så leta efter en begagnad Orlan 60 och bygg utifrån den. Riv ut den gamla gjutna bottenplattan, nya luftkanaler och en sugfläkt från en Innova.
 
Ja visst. Problemet är väl att ingen nästan slänger ut sin panna. Iaf inte en sådan ganska ny å syor vad jag vey.

Men är det Någon som veta av en beggad orland 60 så köper jag den direkt!!!
 
Eller någon annan panna med stort vedmagasin.
 
Bara för att visa ett udda alternativ så kan jag berätta jag värmer
(endast - såvida jag inte är bortrest så "underhållsvärme" behövs)
med 200 liter steneldstad och 100 liter stenvedförråd tillsammans
med diverse mera ved lagrad runtom - samt (eller snarare ELLER)
med tre styck 218-subbar a 1,6 kW styck (kontinuerligt - RMS) -
steneldstaden fixar ca 25 grader i centrum av huset även i värsta
skånska vintern - och subbarna minst samma ...

DSC00435.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
. Fett!.
 
Redigerat:
Någon som känner till någon med en orland panna som man kan komma å tjika på i Västerbotten? Kusten?
 
Lite inspiration till Izvek: Borde man inte kunna MURA upp en modern panna med tegel?

Som en tegelversion av solo innova, med allting som gör en panna bra: underförbränning, sugande fläkt, bra justeringsmöjligheter för primär och sekundärluft, stort vedmagasin.

Konvektionsdelen med tuber borde inte vara jättesvår/dyr att svetsa i stål.

Förbränningskammarens keramik gjuts på plats.

Konvektionsdelen skulle kunna göras så effektiv att rökgaserna kyls under daggpunkten: om kondensvattnet leds bort...
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Har haft den funderingen att mura upp på d viset. Men att inte vattenmantla annat än konventionsdelen gör att värme går till spillo. Förbrännings rummet bör vara vattenmantlat. Å ska man svetsa dit d oxo är man inne på en vanlig panna.

Har en förugn som jag testade förra hösten. Å den brinner riktigt bra mot min skorsten problemet är att den gör mycket spridningsvärme som man hellre vill ha till element vattnet. Så hade en idé att mantla förugn. Men d blir rätt krånglig konstruktion. Enklare att modda en färdigpanna med störrevedmagasin
 
Såg en anläggning på blocket i Höganäs som skulle passa TS.
Atmos 95kW med 460 liters vedmagasin + tankar.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Synd den verkade redan va såld.

Men ibland på nästa år kommer baxi med en panna med lambdasond och 200L vedmagasin. Kan ju vara intressant.
 
TOPLING Turbo vedpanna

Äre det någon som har ensådan panna eller vet någe om den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.