tror rubriken är fel, En automatisk panna med rejältvedmagasin söker jag. Kom på att vill inte ladda 300L ved och sen försvinner strömmen. d måste väl finns någon vedpanna med detta skydd, och även så att den klarar sig vid så högt själdrag som jag har i min skorsten.

testade att elda med en vedförugn förra vintern, å den var väl sådära.. klart bättre om man har den i bostadshuset så man kan gottgöra sig spillvärmen som den avger, men haken var att om jag stängde draget på den så fortsatte den brinna dock inte på lika hög effekt men den bran bara vidare.. så d var inte så kul om det hade blivit strömavbrott.
 
Redigerat:
D09
Izvek skrev:
tror rubriken är fel, En automatisk panna med rejältvedmagasin söker jag. Kom på att vill inte ladda 300L ved och sen försvinner strömmen. d måste väl finns någon vedpanna med detta skydd, och även så att den klarar sig vid så högt själdrag som jag har i min skorsten.

testade att elda med en vedförugn förra vintern, å den var väl sådära.. klart bättre om man har den i bostadshuset så man kan gottgöra sig spillvärmen som den avger, men haken var att om jag stängde draget på den så fortsatte den brinna dock inte på lika hög effekt men den bran bara vidare.. så d var inte så kul om det hade blivit strömavbrott.
Om jag inte minns fel så stänger sig tilluften vid strömavbrott på min panna ( vedmag 220l )

Hade ett kortare strömavbrott i vintras men märkte ingen skillnad. Har för mig att den startade igång själv när strömmen kom tillbaka, tror den utgår från vilken temp rökgaserna har och när givaren får strömmen så öppnar den igen.

Det borde dock finnas fler pannor med den funktionen.

Edit

Kanske var mer saker som stängdes/ reglerades vid strömavbrott. :)
 
Aha ok... ved mag?
 
D09
Izvek skrev:
Aha ok... ved mag?
Vedmagasin :)
 
Ha ...ok... trodde d var någe fler mysko namn på en vedpanna. Vedmagg 220 L

Vad har du för panna?
 
D09
Izvek skrev:
Ha ...ok... trodde d var någe fler mysko namn på en vedpanna. Vedmagg 220 L

Vad har du för panna?
Borde ta patent på det namnet, ifall man vill göra en mysko panna någongång ;)

En hargassner hv40 kopplat till husqvarna 4m3 :)
 
Eta hargasser fröling verkar vara bra grejer men dyra.

Värmer du fulla tanken på 1 inlägg?
 
D09
Izvek skrev:
Eta hargasser fröling verkar vara bra grejer men dyra.

Värmer du fulla tanken på 1 inlägg?
Nej, vintertid så ökar laddningen ca 50% per ilägg

På våren så ökar det med ca 60% / ilägg

Med dåligt isolerad tank samt hade inställt på runt 25 grader i källare och bottenvåning och loft :) Det tar ju lite extra effekt :)

Ja, det kostar, det håller jag med om :)
men det är jäkligt bekvämt över att slippa göra något som nybörjare :)

Pannan säger ved, den får ved och sen tryck på play och gå o fika :)
 
fränt lite så vill jag oxo ha det... Men tycker den pannan är lite väl dyr, å sen är jag lite skraj för elektroniken ska krångla å så, om åskan slår ner å pajjar någe eller att tja den bara pajjar... som endel Pelletsbrännare gör ibland.. med styrkorten...

men.... ja.. får väl fundera och överväga fördelar nackdelar så är det ju.
 
D09
Izvek skrev:
fränt lite så vill jag oxo ha det... Men tycker den pannan är lite väl dyr, å sen är jag lite skraj för elektroniken ska krångla å så, om åskan slår ner å pajjar någe eller att tja den bara pajjar... som endel Pelletsbrännare gör ibland.. med styrkorten...

men.... ja.. får väl fundera och överväga fördelar nackdelar så är det ju.
Ja, jag hoppas också datagrejorna håller ha ha ;)

Det är mycket pengar, det håller jag med om. Tyckte att när man börjar närma sig en investering på eller över 100 000, då har jag inte råd att bli missnöjd. Hellre lagt 150+ och supernöjd än 100 och irriterad eller medel.

Jag har dock svårt o jämföra med andra eftersom detta är min första vedpanna :)
Fick lita på alla forum och övriga läsningar etc

Jag skulle ju egentligen haft jänkarnas utomhuspanna :)
 
Jänkarna utomhus panna.... ja just den hade jag glömt. Dom har ju sina lösningar dom. Men d klart d funkar ju oxo....

Nä ska jag lägga ut över 100.000k då kommer jag att borra istället.

Är väl hyfsat händig så ska nog gå lösa på någe sätt.
Gäller bara att hitta rätt grejer.

Har hittat några stora pannor. Men ska kolla vilken av dom som kräver minst hantering vid tändning. ..... över lag så verkar det vara 15-20 min tändstart tid. Å d e inte intressant om man ska elda morgon och kväll.

Möjligen att man löser det med ännu större panna och tank så man bara behöver elda kvälls tid.
 
Förstår inte riktigt.. Du är rädd för elektroniken i en vedpanna samtidigt som du inte är främmande för att borra.. Visst vet du att du behöver en värmepump till ditt borrade hål. Denna värmepump innehåller knappast mindre elektronik än en modern vedpanna.. Därtill innebär merparten av alla rep av VP hantering av kylmedia.. Det är inget man fixar själv..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nä d e sant.... som du säger. Men för mig övervinner bekvämligheten med vp mot vedpanna om priset sticker iväg över 100000-150000kr för vedsystem. En vp med elektronik ja då behöver man inte göra ett skit förutom betala räkning, och möjlig elektronik rep. Men med en vedpanna system för samma pris så måste man ta hem ved klyva lada. Sedan bära elda minst varje dag några månader om år. + peppar peppar elektronik som måste lagas. Så målet är att fixa ett stor vedpanna system med acc och panna för max 50.000 sedan börjar det bli svårt att försvara bekvämligheten mot att istället sätta in vp. Enda tunga anledningen till att jag siktar på ved är för att jag har egen skog. Obs. Detta är min åsikt.
 
kulle
Bekvämt och billigt går aldrig ihop
Har du egen skog och är beredd att lägga lite arbete på o hantera ved och elda, ja då finns det mycket pengar att spara på det.
 
  • Gilla
knekten
  • Laddar…
Man ska inte behöva vara orolig att pannan kokar pga strömavbrott.
Som jag förstått är det fläktstyrda pannor som är på tapeten (om man har någorlunda krav på verkningsgrad)
Eftersom fläkten även stannar vid strömavbrott så minskar pannans effekt drastiskt.
Den effekt som ändå avges medan pannan svalnar ska kunna avledas med självcirkulation, eftersom laddomaten även är stilla.
TS ska ju installera acktank samtidigt, så då finns ju möjlighet att installera med tanke på självcirkulation.
Sedan är det väl krav på att det ska vara kylslinga i pannan med tillkopplad SYR-ventil för nödkylning?

Det har inträffat mig några gånger att strömmen gått strax efter ett ilägg (310 L ved)
Vad som händer är att nödkylningen går in ca 1 minut. Därefter klarar självcirkulationen av resten.

Största misstaget jag gjorde i min installation var att köpa en panna med tryckande fläkt.
Mitt tips är därför en panna med sugande fläkt och grova rör mellan panna och tank.
Om möjligt placera tanken i högre nivå än pannan.

Beroende på hur kraftigt byggd sambo man har, så kan det vara en nackdel med metersved.
Risken är nämligen att man inte får nån hjälp med klyvning, stapling och eldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.