2 338 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Vedpanna med öppet expansionskärl
Lite uppföljning stora problem vid proveldning. Mycket rök pga otätheter nu fixat. Även rökgasfläkten strula/lagt av. Prova att byta lager +kondensator enligt flera råd här men hjälpte inte överhettad ändå. Gav upp och tänkte köpa ny. 6k mer än vad pannan kosta? Aldrig så bytte elmotorn mot bättre beg. Fick svetsa på den nya för att erhålla samma långa axel. Fläkthjul pluss mellan bitar gick att återanvända. Verkar funka bra. Ungefär samma spec på nya.Snurrar åt fel håll men ska inte ha någon betydelse enligt Baxi.Realvamos skrev:Tjuvstarta min installation av vedpanna( ska inhandlas) nu när elpriser gör det för dyrt med markvärmen, ser den som en försäkring mot nya elprischocker. Hur ser den här rörinstallationen ut? Börjar med expansionskärlet kräver ju tre rör så lagom krångligt bara det. Tips och trixs mottages, dimensionerar såklart kärlet efter ackvolym. Ångröret får några snälla böjar ej spikrakt, problem?
Ett fel jag gjort med expansionstanken är att jag missat att göra ångledningens inlopp högre när jag fick lägga ner istället för stående som på översta bilden.( pga mycket trång vind) detta medför att det skvalpar över varmt vatten från ångledningen och gör kalla expansionen varm. Får se ifall jag orkar ändra eller så korrigerar det sig själv ifall jag tömmer lite?
Liknande trådar
-
öppet eller slutet expansionskärl
Värme allmänt -
Hjälp med byte från öppet till slutet expansionskärl
Ved, Pellets, Flis -
Öppet expansionskärl, luft i elementen, med mera..
Vatten & Avlopp -
Öppet expansionskärl i hus med med kulvert från pannrum
Ved, Pellets, Flis -
LÖST Expansionskärl i plast öppet system
Värme allmänt