11 367 läst · 154 svar
11k läst
154 svar
Vedklyv Biltema
Min klyv går på 230V och för mig fungerar det utmärkt. Jag klyver dock inte 17 kubikmeter om året, utan mycket mindre. Kanske 6 kubikmeter där jag har ved över till näst år. Ved är för mig komplement, inte huvudsaklig energikälla, så klyver jag långsamt spelar det ingen roll. Jag klyver när jag vill, så mycket jag har lust med då. Måste man hinna med en viss mängd på en viss tid hamnar det i ett annat läge.Zebehn skrev:
Gissningsvis är de flesta 230V-klyvar för 10A säkring, så då blir effekten inte mer än 2300W. För att få ut nog stor klyvkraft måste den då av rent fysikaliska skäl klyva långsammare än t.ex en 4kW trefasmaskin. Vill man ha fart på en hydraulisk klyv så måste man ha hög motoreffekt...Zebehn skrev:
Har en klyv från Jula stoppar man dit fyrvägskilen och det är mycket kvist fastnar och krånglar det.När jag klyver kort ställer jag en uformad träbit för och begränsa slaget bakåt.Inte kul och se när den går hela vägen.Tummar lite på 2hands starten håller in spaken med knä så jag kan hålla fast grovt som annars ramlar av bordet.Farligare om man får en vedklapp på foten.Zebehn skrev:
Ja men lite ved går bra och hugga med släggyxa.Bökigt och ta med hydralklyven till fritidshuset.Och så behöver man inte gå på gymmet he he.Zebehn skrev:
Ja, kanske skulle jag vilja ha det för snabbt och behöver en tålamodskurs först.Fairlane skrev:
Min klyv går på 230V och för mig fungerar det utmärkt. Jag klyver dock inte 17 kubikmeter om året, utan mycket mindre. Kanske 6 kubikmeter där jag har ved över till näst år. Ved är för mig komplement, inte huvudsaklig energikälla, så klyver jag långsamt spelar det ingen roll. Jag klyver när jag vill, så mycket jag har lust med då. Måste man hinna med en viss mängd på en viss tid hamnar det i ett annat läge.
tydligt 👍🏼E eplgh skrev:
Har en liggande enfas jula-budget-modell som omgående fick flera modifieringar efter första försöken.
-Gick inte justera slaglängd så var 25cm luftklyvande.. Så gjorde mothåll som minimerade det.
-Konstig bur ivägen? Bort.
-Tvåhandsfattningen gjorde allt obekvämt. Byggdes om till enhands och lätt nåbar, borde inte vara farligare än yxa ändå tänker jag.
Sen klyver jag fryst så oftast räcker det med några cm in i veden innan det klyvs. Så nu är det inte klyven som begränsar hastigheten utan logistiken runt.
-Gick inte justera slaglängd så var 25cm luftklyvande.. Så gjorde mothåll som minimerade det.
-Tvåhandsfattningen gjorde allt obekvämt. Byggdes om till enhands och lätt nåbar, borde inte vara farligare än yxa ändå tänker jag.
Sen klyver jag fryst så oftast räcker det med några cm in i veden innan det klyvs. Så nu är det inte klyven som begränsar hastigheten utan logistiken runt.
Tack för tipsen.O [old rusty] skrev:Har en liggande enfas jula-budget-modell som omgående fick flera modifieringar efter första försöken.
Sen klyver jag fryst så oftast räcker det med några cm in i veden innan det klyvs. Så nu är det inte klyven som begränsar hastigheten utan logistiken runt.![]()
Jag hade inte tänkt på att inte alla har möjlighet att justera slaglängden, men för hastigheten inte oviktigt.
Har använt en 5t 230v i 20år och det har gått igenom en del m3. Kanske inte så braZebehn skrev:
som t.ex Faxe men till våra ändamål har den fungerat bra utan strul , har bytt avstrykaren.
Har den på ett bord och lyfter upp ca 20 kubbar på bordet i stöten.
Tack, jag tror att det är bra och vill köpa en 7 eller 8t på 230v.galento skrev:
Det praktiska råd jag kan ge med de lite klenare klyvarna är att om man har grov och svårkluven ved är att "hyvla" bort en yta/barksida med klyven. Efter det brukar det inte finnas några problem.
Det här tog jag med 5-6t och de är i 30cm längd. De var nysågade så bara att köra på och lättkluvna.
Det här tog jag med 5-6t och de är i 30cm längd. De var nysågade så bara att köra på och lättkluvna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder