Jag klyver ±17m3 per år och vill nu köpa en vedklyv.
Vad är erfarenheten av en vedklyv från Biltema?
Är 8t betydligt bättre än 7t?
Och passar den “Fyrvägskil Timco 8T till Vedklyv” från bygghemma?
Alla andra råd är välkomna.
Tack!
Vad är erfarenheten av en vedklyv från Biltema?
Är 8t betydligt bättre än 7t?
Och passar den “Fyrvägskil Timco 8T till Vedklyv” från bygghemma?
Alla andra råd är välkomna.
Tack!
Jag har en 8t stående klyv från Biltema. Den fungerar bra. Vissa stycken har den lite problem med, så jag tror att 6t är för klent.
Jag köpte den för att jag kom över en massa fullstor tall som jag sågade upp i 30cm stycken.
Jag tror att liggande vedklyvar med "kors" är lämpligare för att klyva mindre träd. Du får inte upp någon hög klyvhastighet i stående. Den är mycket tyng att flytta. Fördelen är väl att man kan klyva överstora cirkelsnitt. Dessutom så finklyver jag när jag ändå håller på.
Jag tror inte den där fyrvägskilen passar.
Jag köpte den för att jag kom över en massa fullstor tall som jag sågade upp i 30cm stycken.
Jag tror att liggande vedklyvar med "kors" är lämpligare för att klyva mindre träd. Du får inte upp någon hög klyvhastighet i stående. Den är mycket tyng att flytta. Fördelen är väl att man kan klyva överstora cirkelsnitt. Dessutom så finklyver jag när jag ändå håller på.
Jävligt långsamt, verkligen. Men är hans maskin rätt inställd?Zixten skrev:
Hälften av tiden splittrar han luften.
Redigerat:
Jag klyver nog normalt bara hälften av din mängd och är en klyv på 5-6t och liggande. Inga problem med grova bitar på 40-50 cm i diameter men man får ta en "ytbit" först på dem och sedan är det inga problem.
Utgår nu från färsk ved i form av t.ex. björk där grova bitar på 40-50 cm efter 1-2 år blir för hårda, då kan det krävas yxa/kil om man vill göra ved av dem.
Hjälper en bekant som eldar din mängd, kanske lite mera, men det kör vi med traktor och vedaggregat kap/klyv monterat.
Utgår nu från färsk ved i form av t.ex. björk där grova bitar på 40-50 cm efter 1-2 år blir för hårda, då kan det krävas yxa/kil om man vill göra ved av dem.
Hjälper en bekant som eldar din mängd, kanske lite mera, men det kör vi med traktor och vedaggregat kap/klyv monterat.
Snubben på videon gör fel. Det är en liten "pinne" med en vingskruv på som man ska justera utgångshöjden med. Man sätter den typ 2 cm över veden så att lite olika långa bitar går under.Zebehn skrev:
Jag har huggit med yxa ett tag, men mina armar protesterar nu.A AndersS skrev:Jag klyver nog normalt bara hälften av din mängd och är en klyv på 5-6t och liggande. Inga problem med grova bitar på 40-50 cm i diameter men man får ta en "ytbit" först på dem och sedan är det inga problem.
Så all hjälp med klyvning kommer att vara mycket välkommen.
Men jag vet att mitt tålamod inte är stort, så om en vedklyv är för långsam tar jag upp yxan igen.
Därför att jag vill definitivt kunna använda en fyrvägskil också.
Kanske ska jag köpa en fyrvägskil då och köra till Biltema för att prova den.J Jaggatagga skrev:Jag har en 8t stående klyv från Biltema. Den fungerar bra. Vissa stycken har den lite problem med, så jag tror att 6t är för klent.
En fyrvägskil ger ju trots allt tre träffar i en!
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa Bahco
Stål för vedklyvning
649 kr inkl moms
Läs mer
Jag har Fiskars yxor som gör ett bra jobb, men mina armar protesterar nu. Så jag behöver lite hjälp.F fribygg skrev:
Jag förstår att de från BalaAgri, PW- klyven eller Faxes är mycket bättre men priset är också av en annan nivå.
Så för att snabba upp tiden lite tänkte jag också använda en fyrvägskil.
Men om Biltemas verkligen är så dålig, kanske det finns en medelväg?
WOODTEC XW103A, till exempel?
Jag har absolut nul erfarenhet av en vedklyv
Jag har en äldre variant av klyven som Clas Ohlson säljer (https://www.clasohlson.com/se/Vedklyv-6,5-ton-med-stativ-och-bord-Cocraft/p/41-2650)
Nuvarande modell är på på 6,5 ton och min på 5 ton, åtminstone på pappret. Jag använder en fyrvägsklyv ibland, men om stocken är för grov fungerar det inte, den orkar inte.
Jag tycker min fungerar helt ok men jag klyver inte lika mycket som du ska göra. Snabb, när inte direkt, men det tar mer tid att lyfta upp det som ska klyvas.
Ska man ha fyrvägsklyv som är löstagbar så känns det lite tryggare att den sitter på en del som inte rör sig. Skulle jag köpa den kluven skulle jag inte montera buren. Buren är kanske säkrare, men normalt flyger veden ändå inte uppåt utan framåt om det är sådan ved. Jag föredrar att kunna lägga i en grövre bit, som annars skulle stoppas av buren.
Gran runt 70 cm i diameter har jag kört med min.
Nuvarande modell är på på 6,5 ton och min på 5 ton, åtminstone på pappret. Jag använder en fyrvägsklyv ibland, men om stocken är för grov fungerar det inte, den orkar inte.
Jag tycker min fungerar helt ok men jag klyver inte lika mycket som du ska göra. Snabb, när inte direkt, men det tar mer tid att lyfta upp det som ska klyvas.
Ska man ha fyrvägsklyv som är löstagbar så känns det lite tryggare att den sitter på en del som inte rör sig. Skulle jag köpa den kluven skulle jag inte montera buren. Buren är kanske säkrare, men normalt flyger veden ändå inte uppåt utan framåt om det är sådan ved. Jag föredrar att kunna lägga i en grövre bit, som annars skulle stoppas av buren.
Gran runt 70 cm i diameter har jag kört med min.
De flesta för att inte säga alla hydraulklyvar ÄR långsamma, de billiga har på inget sätt bättre förutsättningar än de mer påkostade.Zebehn skrev:
Jag har Fiskars yxor som gör ett bra jobb, men mina armar protesterar nu. Så jag behöver lite hjälp.
Jag förstår att de från BalaAgri, PW- klyven eller Faxes är mycket bättre men priset är också av en annan nivå.
Så för att snabba upp tiden lite tänkte jag också använda en fyrvägskil.
Men om Biltemas verkligen är så dålig, kanske det finns en medelväg?
WOODTEC XW103A, till exempel?
Jag har absolut nul erfarenhet av en vedklyv
Vill man ha nått snabbt i den lägre prisskalan får man nog kika på en annan teknik som svänghjul/ kinetisk.
De där kilarna brukar göra att det krånglar. Förvänta dig inga underverk. De fungerar bra för väldigt specifika dimensioner på trädet.Zebehn skrev:
Jag tror inte Biltema-klyven är långsammare än en liggande i samma prisklass. Du får ju fippla med bitarna i en liggande också. I en stående roterar man trädskivan bara.