H Hybro skrev:
Ja, jösses...

Inte undra på att många har det svårt nu för tiden.

Min far lärde mig detta med skogens resurser för mer än 50 år sedan.

Verkar som om de flesta söker förklaringar via nätet till det mesta.
Men själv vill de inte utföra eget arbete, för t ex uppvärmning av bostad.
Köper t ex el stället. Minimalt med dedtikerat fysiskt arbete.

Många är de som upplever en helt annan verklighet.
Skogen har tjänat människan under många tusen år för att skapa värme, man har dock insett att det finns effektivare sätt att värma bostäder (värmepump). Det är denna möjlighet att utveckla oss som skapat det välstånd vi har idag. För det är ju inte i ärlighetens namn realistiskt att vi i Sverige idag skulle hugga vår egen ved för uppvärmning.

Sen kan man romantisera mycket av det liv vi levde på 20-30 talet då vedeldning var det primära för att hålla värme men det blir lite att plocka russinen ur kakan för övriga delar av den tiden är vi nog inte så intresserade av.
 
K Kyllared skrev:
Hej. Har också en Tulikivi, men jag förstår inte vad du menar med ”stenfoten”? Jag har fått lära mig att man skall ha mycket lufttillförsel när man eldar, dvs elda kraftigt, för att ha hög förbränning (minimalt med sot) och att värmen som utvecklas tas upp i täljstensugnens kanaler. Håller du med? Alltså elda mycket kraftigare än i en vanlig braskamin där man stryper efter en stund.
Min stora Tulikivi är byggd på plats
mitt i kåken. En drygt 4 meter lång 125 mm tub matar kaminen obegränsat hela tiden med luft utifrån huset från utsidan husgrunden/stenfoten som huset är byggt på. Har krypgrund.
Husgrunden som huset står på.
Luften går in på sidorna av asklådan och upp i under rostret.

Varför detta? Jo jag vill helt enkelt inte elda upp varma goa inneluften i huset och samtidigt dra in typ kall vinterluft via väggventiler, FTX och springor mm.

Om jag någon gång vill brassa på ordentligt så öppnar jag nedersta luckan där man tar ut asklådan.
Spjället i den luckan är alltid stängd.
När jag eldar färdigt så släpper jag ned ett spjäll mellan kamin och skorsten. Då blir det heller ingen drag genom kaminen eller för den delen friskluftsröret.

En sån här pjäs till eldstad förbrukar många kubikmeter med luft när den eldas. Folk fattar ju inte detta utan eldar upp varm inneluft i huset, som på nåt sätt ska ersättas med kall uteluft. På vintern inte ovanligt med - 20 graders luft, som då kyler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Drar igång en ny tråd i vilken vi kan delge uppvärmning av villa med ved som huvudsaklig energikälla.

Själv tänker jag redovisa hur mycket ved jag puttar in i min 1.9 tons Tulikiv TKLU2050 i förhållande till stadigvarande utetemperatur några dagar i sträck. Och vilken slags ved.

Kaminen är placerad mitt i bostaden med i stort sett öppen planlösning.
Har FTX.[bild]
Baxi/perifal 30kw vedpanna 1500liter tankar.
Eldar upp 18kbm ren björk ved per år.
Betalar 6500 kr för veden som kommer i 4 meters längder.Värmer upp 190 kvm .
 
  • Gilla
Mick N och 1 till
  • Laddar…
Så drar också jag slipstenen😇

Gör Dig en eld, så är Du aldrig ensam, sa min far.

-Sitter just nu ensam på ett fast älgpass.
Ska göra mig en brasa i lilla gröna Husquarnan. Eldar med björkved, för den är tyst, sprakar inte.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Jag har en CTC Vmax och 3 femhundraliterstankar och gör av med ca 16 m3 blandved per år i vårt hus på 186 m2 byggt 1992 med golvvärme i hela huset. Jag fixar veden själv i egen skog och eldar från oktober till påsk, däremellan får vi varmvatten från 60 Heatpiperör som sitter på södersidan av huset. En väldigt bra lösning som sköter sig själv, när det är 20 grader varmare i solpanelen än det är i botten på tanken pumpas värmen runt tills det skiljer 10 grader, då stannar pumpen. En väldigt bra lösning som fungerat bra de sista tio åren.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Tror den första uppskattningen är rimligare dvs 4 ton om det förbrukas nästan 30kg runt 0an. Räknar man med en verkningsgrad på kaminen på 75% vilket skulle innebära att huset behöver ca 12000kWh för värme. Med bergvärme hade det inneburit kanske 2500-3000kWh alltså en kostnad på kanske 4-5000kr beroende på vart i landet man bor.

Baserat på medelinkomsten i Sverige så skulle det alltså innebära lönearbete motsvarande 30 av 2000 timmar per år för att bekosta uppvärmning av huset med el. Jag har svårt att se att man som självhuggare skrapar ihop 4 ton björkved på 30 timmar.

Eldar gör man för att man tycker det är kul att elda och för mysfaktorn inte primärt för den stora förtjänsten det innebär ekonomiskt. Man kan bringa ekonomi i det i större utsträckning men då krävs halvmetersved, riktig panna med lite verkningsgrad och rejäla ackumulatortankar.
Många som vedpysslar får väl ekonomi i det genom att vara pensionär eller arbetslös.

Eller som terapi-hobby
 
Ett vad jag tycker bra alternativ till TV, gym, krog o dator.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kalle6666 och 1 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Många som vedpysslar får väl ekonomi i det genom att vara pensionär eller arbetslös.

Eller som terapi-hobby
Att kapa och klyva 16 m3 ved tar väl ca två timmar per m3 totalt att få till och att tända en brasa på morgonen och en på kvällen under vinterhalvåret är inte särskilt betungande. Det fixar man lätt även om man jobbar heltid. Det känns ganska bra att inte vara beroende av stora mängder el när priserna var som de var förra vintern
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Här går det åt lite ved också... Eldstad utomhus med öppen lucka och synliga lågor, lutande gevär vid vägg i skjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snett trädäck, täckt i plast, med utsikt över ett snöigt skogslandskap och kyligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Har du någon alternativ uppvärmning, eller hur gör du om du är borta mer än någon dag?
 
Kör igång Direktelen på låg temperatur, typ 10 - 15 grader.

Extra mysigt att tända i kaminen då man kommer hem.

Med en sån som jag har bör man då dock inte brassa på för fullt förän efter några timmar. Alla stenar måste få utvidga sig typ lika.
Annars går fogarna upp.
 
H Hogelid skrev:
Att kapa och klyva 16 m3 ved tar väl ca två timmar per m3 totalt att få till och att tända en brasa på morgonen och en på kvällen under vinterhalvåret är inte särskilt betungande. Det fixar man lätt även om man jobbar heltid. Det känns ganska bra att inte vara beroende av stora mängder el när priserna var som de var förra vintern
Fast veden ska ju inte bara kapas och klyvas? Den ska ju köras hem från skogen också vilket inte är gjort i en handvändning.

För den som tycker det är kul att elda och hugga ved så finns det ett värde i vedeldning men ekonomiskt så haltar kalkylen på många sätt.

Priset var väl när det var kris och panik som dyrast runt 2-2,5kr i december och januari vilket skulle innebära en merkostnad för uppvärmning på kanske 3000kr för dessa ”krisår” om man har en värmepump

Jag har också en kamin som jag eldar i för att det är mysigt men finns inte en chans att jag skulle ge mig på att försöka elda för att hålla huset varmt trots att jag har förhållandevis dyr uppvärmning i sammanhanget med fjärrvärme och tillgång till gratis ved från föräldrarnas gård.
 
Nä... Det kan ju givetvis ta emot, om man är van att luta sig tillbaks.

Och då kan det vara värt att betala vad elen kräver.

Använd Du dina pengar för att köpa dig frihet.

Väldigt glad att fler inte satsar på vedeldning.
Tycker dessutom det är härligt och gott att vara ute i vårsolen med vedhantering på våren.
Sen har jag inte tid med sånt...
Segelbåten väntar och nu är det bla a jakt.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Har du någon alternativ uppvärmning, eller hur gör du om du är borta mer än någon dag?
Värmebaron, en form av doppvärmare som sitter i en av tankarna. En enkel lösning som går på el. Eftersom vi har golvvärme i hela huset så behöver termostaten på Värmebaronen aldrig stå högre än 35 grader så elförbrukningen blir aldrig så hög när den används.
 
L Liljeros skrev:
Fast veden ska ju inte bara kapas och klyvas? Den ska ju köras hem från skogen också vilket inte är gjort i en handvändning.

För den som tycker det är kul att elda och hugga ved så finns det ett värde i vedeldning men ekonomiskt så haltar kalkylen på många sätt.

Priset var väl när det var kris och panik som dyrast runt 2-2,5kr i december och januari vilket skulle innebära en merkostnad för uppvärmning på kanske 3000kr för dessa ”krisår” om man har en värmepump

Jag har också en kamin som jag eldar i för att det är mysigt men finns inte en chans att jag skulle ge mig på att försöka elda för att hålla huset varmt trots att jag har förhållandevis dyr uppvärmning i sammanhanget med fjärrvärme och tillgång till gratis ved från föräldrarnas gård.
När jag skrev att det tar ca två timmar per m3 så menade jag totalt. Har man egen skog så blir det alltid träd som dör av barkborrar eller blåser ner och blir det inte timmer eller massaved så tar jag det som ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.