Så 80 - 90 kWh är väl den energinivå från eldad ved som krävs för att det ska vara mysigt o gött i kåken så här års, med utetemperatur runt nollan.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Z
Vårat hus byggt 1973, 182 kvadrat, 22 grader inomhus har dragit ink hushållsel och varmvatten 56kwh per dag. Att bara elda med ved verkar ju inte vara särskilt effektivt. Sen kan man säga vad man vill, det är gratis jadajada. Ingenting är gratis.
 
Gäller din energiförbrukning alla dagar året runt?


- Vedeldning hari nte minst en mycket hög mysfaktor.
Ni vet, sprak och direkstrålning från elden.

Ibland händer det att vi grillar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Vårat hus byggt 1973, 182 kvadrat, 22 grader inomhus har dragit ink hushållsel och varmvatten 56kwh per dag. Att bara elda med ved verkar ju inte vara särskilt effektivt. Sen kan man säga vad man vill, det är gratis jadajada. Ingenting är gratis.
Man bör jämföra exergi mellan energikällor, inte energi.
 
  • Wow
Turbo_Tail
  • Laddar…
Vad tusan är Exergi?

Nu vill vi ha en akademisk förklaring!
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Riktigt maffig kamin, eller vad en sån pjäs nu kallas.
Jag tycker den ska kallas ugn. Kakelugn, massugn och som här täljstensugn är alla goda exempel på ackumulerande eldstäder.
 
R
Täljstenskamin med bakugn alternativt täljstensbrasbakugn skulle jag kalla den…
 
R Rejäl skrev:
Täljstenskamin med bakugn alternativt täljstensbrasbakugn skulle jag kalla den…
Jag anser nog att en kamin brukar ha en vikt på 50 till 500kg, vad vi ser på Hybris bilder är en tung energilagrande täljstensugn.
 
T Turbo_Tail skrev:
Ska nu det där med 110 kWh riktigt stämma? Ett modernt hus i den där storleken med bergsvärme skulle sannolikt kräva endast kring 16-22 kWh per dygn att värma upp, med en yttertemperatur kring 0 grader. Man brukar väl räkna med en verkningsgrad (COP) på 3 för en bergsvärmepump vilket skulle indikera på att ditt hus kräver omkring dubbelt mera energitillförsel än ett modernt välisolerat hus för att hålla samma innetemperatur? Eller missar jag något?
En bergvärmepump har väl normalt SCOP 5 de bästa har ju SCOP >6 vilket med @Turbo_Tail antagande om elförbrukning 16kWh per dygn borde producera ungefär lika mycket värme.
Investeringen i täljstensugn är nog jämförbar men väljer man bergvärme måste man väl räkna med att behöva byta själva pumpen vart 20:e år
 
H Hybro skrev:
Vad tusan är Exergi?

Nu vill vi ha en akademisk förklaring!
Akademiska förklaringar finns på Wikipedia. =)

Tänk dig att du använder din ved för att elda i en perfekt ångmaskin som drar i en lina som lyfter upp en sten i en lyftkran. Om det går åt 1kWh ved att lyfta upp stenen och 0.3kWh elektricitet, om du hade kopplat en elmotor till lyftkranen istället, så har den mängden ved och el samma exergi.
 
Ja, jösses...

Inte undra på att många har det svårt nu för tiden.

Min far lärde mig detta med skogens resurser för mer än 50 år sedan.

Verkar som om de flesta söker förklaringar via nätet till det mesta.
Men själv vill de inte utföra eget arbete, för t ex uppvärmning av bostad.
Köper t ex el stället. Minimalt med dedtikerat fysiskt arbete.

Många är de som upplever en helt annan verklighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Ska nu det där med 110 kWh riktigt stämma? Ett modernt hus i den där storleken med bergsvärme skulle sannolikt kräva endast kring 16-22 kWh per dygn att värma upp, med en yttertemperatur kring 0 grader. Man brukar väl räkna med en verkningsgrad (COP) på 3 för en bergsvärmepump vilket skulle indikera på att ditt hus kräver omkring dubbelt mera energitillförsel än ett modernt välisolerat hus för att hålla samma innetemperatur? Eller missar jag något?
Var det varmvatten också som veden skulle räcka till?
Om du eldar 27 kg /dag i fem månader som jag räknar som vintersäsong blir det 4 ton.
Hur många kubik blir det?

Kan det bli 10 kg/dag i snitt under de varmare 7 månaderna? Dvs drygt 2 ton

Det blir ju en ansenlig hög med ved att producera
 
H Hybro skrev:
Kaminen tar förbränningsluft endast utifrån stenfoten om jag inte vill forcera eldningen. Öppnar då spjäll i nedersta luckan under eldstaden. Spjället mellan kamin och skorsten stängs när elden falnat, annars kyls kaminen ned med luft utifrån
Hej. Har också en Tulikivi, men jag förstår inte vad du menar med ”stenfoten”? Jag har fått lära mig att man skall ha mycket lufttillförsel när man eldar, dvs elda kraftigt, för att ha hög förbränning (minimalt med sot) och att värmen som utvecklas tas upp i täljstensugnens kanaler. Håller du med? Alltså elda mycket kraftigare än i en vanlig braskamin där man stryper efter en stund.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Var det varmvatten också som veden skulle räcka till?
Om du eldar 27 kg /dag i fem månader som jag räknar som vintersäsong blir det 4 ton.
Hur många kubik blir det?

Kan det bli 10 kg/dag i snitt under de varmare 7 månaderna? Dvs drygt 2 ton

Det blir ju en ansenlig hög med ved att producera
Tror den första uppskattningen är rimligare dvs 4 ton om det förbrukas nästan 30kg runt 0an. Räknar man med en verkningsgrad på kaminen på 75% vilket skulle innebära att huset behöver ca 12000kWh för värme. Med bergvärme hade det inneburit kanske 2500-3000kWh alltså en kostnad på kanske 4-5000kr beroende på vart i landet man bor.

Baserat på medelinkomsten i Sverige så skulle det alltså innebära lönearbete motsvarande 30 av 2000 timmar per år för att bekosta uppvärmning av huset med el. Jag har svårt att se att man som självhuggare skrapar ihop 4 ton björkved på 30 timmar.

Eldar gör man för att man tycker det är kul att elda och för mysfaktorn inte primärt för den stora förtjänsten det innebär ekonomiskt. Man kan bringa ekonomi i det i större utsträckning men då krävs halvmetersved, riktig panna med lite verkningsgrad och rejäla ackumulatortankar.
 
  • Gilla
HCX och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.