Oj, det va inte dåligt.
 
Har öppet system och ingen SYR eller motsvarande nödkylningsventil.
 
silversmeden skrev:
Intressant berätta hur. Jag med, :rolleyes:men med rep o hink
Man har väl en hydrofor den innehåller en del vatten det behövs nog inte många liter till att kyla en panna 10 liter räcker nog en stund.
 
smurfen72 skrev:
Man har väl en hydrofor den innehåller en del vatten det behövs nog inte många liter till att kyla en panna 10 liter räcker nog en stund.
Skämtar du 10 liter att kyla en kokande panna:wow: skulle närmare tro att minst ett par hundra liter. Du har ju ca 120-150 liter i pannan som kokar att tillsätta 10 liter kallt kommer knappast märkas.
 
silversmeden skrev:
Skämtar du 10 liter att kyla en kokande panna:wow: skulle närmare tro att minst ett par hundra liter. Du har ju ca 120-150 liter i pannan som kokar att tillsätta 10 liter kallt kommer knappast märkas.
Klart det märks om du har 120 liter som håller 97 grader och tappar ur 10 liter och fyller på med 10 liter vatten som håller ca 10 grader då kommer pannan inte att riskera att koka på ett tag finns säkert nån som kan räkna ut vad tempen hamnar på men vid ca 94 grader stänger ventilen. Om du fyller på ett par hundra liter som du föreslog så kommer tempen att ligga närmare 10 grader i pannan och det är inte meningen att kyla pannan så mycket det är kokningen som ska förhindras.
 
silversmeden skrev:
Intressant berätta hur. Jag med, :rolleyes:men med rep o hink
Antar att det är trycket som gör det
 
Klart det märks om du har 120 liter som håller 97 grader och tappar ur 10 liter och fyller på med 10 liter vatten som håller ca 10 grader då kommer pannan inte att riskera att koka på ett tag finns säkert nån som kan räkna ut vad tempen hamnar på men vid ca 94 grader stänger ventilen. Om du fyller på ett par hundra liter som du föreslog så kommer tempen att ligga närmare 10 grader i pannan och det är inte meningen att kyla pannan så mycket det är kokningen som ska förhindras.
Har man 500kilo keramik som håller mellan 500-1000grader så räcker knappast 10 liter vatten för att lugna en förbannad panna.. Men har man en gammal hederlig vattenkokare så räcker nog 10 liter ganska långt..
 
ichgary skrev:
Har man 500kilo keramik som håller mellan 500-1000grader så räcker knappast 10 liter vatten för att lugna en förbannad panna.. Men har man en gammal hederlig vattenkokare så räcker nog 10 liter ganska långt..
Nej har du 500 kilo keramik har du nog anledning att ha bättre grejer för då har man nog ett litet fjärrvärmeverk och då har man säkert bättre grejer än en vanlig villa syrventil tror den är godkänd till 120 kw. i en vanlig vedpanna brukar keramiken väga 50-60 kilo och en hel vedpanna som är rejält byggd runt 500 kg.
 
Krilleman
En sann vedeldare håller koll på sin eldning, varför kylslingan lätt kan kopplas men en vanlig kulventil och således sköts nödkylningen manuellt.

Vem lägger i full panna med tankarna närmare 90º och åker hemmifrån?
 
krilleman_215 skrev:
En sann vedeldare håller koll på sin eldning, varför kylslingan lätt kan kopplas men en vanlig kulventil och således sköts nödkylningen manuellt.

Vem lägger i full panna med tankarna närmare 90º och åker hemmifrån?
Syrventilen är en säkerhetsdetalj i första hand avsedd utifall att det blir strömlöst då blir det dålig cirkulation till tankarna och pannan riskerar att koka i vanliga fall när ström finns ska pannans eget säkerhetssystem normalt kunna hantera en klantigt eldare som tex lägger i fullt med tankarna på närmare 90 grader. Och vid slutet system där det är krav på syrventil är det inte godkänt med kylning via slinga där kyls pannan genom att fylla på kallt vatten och tappa ur motsvarande mängd hett vatten.
 
Krilleman
Jag skulle aldrig rekomendera att koppla ett vedeldat system med slutet kärl, det finns helt enkelt ingen anledning...
 
Det kan ibland finnas skäl att välja slutet kärl tex om pannrummet är i ett lägre hus än huset det ska värma då måste man annars använda värmeväxlare med förluster det slipper man med slutet kärl men får en hel del andra problem istället vet inte vilket som är bäst eller värst.
 
  • Gilla
Realvamos
  • Laddar…
Mitt pannrum är lägre än mitt hus och jag kör ändå med öppet kärl och utan värmeväxlare..
 
ichgary skrev:
Mitt pannrum är lägre än mitt hus och jag kör ändå med öppet kärl och utan värmeväxlare..
Om du har expansionskärlet lägre än högsta radiatorn blir det problem vid strömavbrott kanske funkar med backventil ? eller hur har du löst det ?
 
Jag har en UPS, men det går bra utan med.
Jag har haft cirkpumpen avstängd i 2 timmar utan att vattnet rammlat ner..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.