Efter en liten diskussion i en annan tråd skulle jag vilja veta om ni har en SYR eller inte i er panninstallation. Nu struntar jag i rekommendationer (krav) utan jag vill veta om ni fått godkänt och med eller utan SYR. Tycker att detta ämne är ganska intressant, eftersom jag har fått godkänt och jag har ingen SYR, en enkel anledning är att jag bor på landet och har eget vatten. Så vid strömavbrott funkar inte pumpen till vattnet ändå så vad ska man ha SYRen till då och dyr är den också. Vad har ni ?:D

jag har ingen syr ventil och sotarn sa att det inte var ett MÅSTE.

Syr behövs inte vid öppet expansionskärl då räknas det som en av säkerhetsfunktionerna. Och jag har ingen eftersom jag har öppet kärl.

Redigerat:
Sotaren som besiktigade min egeninstallerade Solo Innova 30 brydde sig inte om rörinstallationen utan var bara intresserad av rökgång ,schakt,taksydd och åtkomst.
Någon SYR ventil är inte inkopplad då vi har egen brunn och således trycklösa vid elavbrott.
Jag bröt strömmen vid full fyr och kollade vad som hände.När fläkt och termovar stannade blev panntemp 90 grader och det blev självcirkulation till tanken, fyren lugnade ner sig alltså inget dramatiskt.
Skrev ett intyg till kommunen där jag beskrev vad jag gjort och vad som hände,det godkändes och slutbevis utfärdades./MLj

Jag har ingen syrventil.
Anläggningen ska utformas på så vis att skador på grund av för höga tryck eller för höga temperaturer förhindras. Jag har löst detta med ett öppet system. Och för att pannan inte ska bli för varm så har jag kylvatten i en tank bredvid pannan.

Redigerat:
Har inte heller någon syr.Öppet expkärl

Mats Lj skrev:
Sotaren som besiktigade min egeninstallerade Solo Innova 30 brydde sig inte om rörinstallationen utan var bara intresserad av rökgång ,schakt,taksydd och åtkomst.
Någon SYR ventil är inte inkopplad då vi har egen brunn och således trycklösa vid elavbrott.
Jag bröt strömmen vid full fyr och kollade vad som hände.När fläkt och termovar stannade blev panntemp 90 grader och det blev självcirkulation till tanken, fyren lugnade ner sig alltså inget dramatiskt.
Skrev ett intyg till kommunen där jag beskrev vad jag gjort och vad som hände,det godkändes och slutbevis utfärdades./MLj
Du har väl vatten i hydrofon även utan el ? Det är nog pga av begränsad tillgång på vatten vid egen brunn som det används en annan typ av syr ventil som kyler pannan direkt inte via kylslinga.

Jeg bestilte komplett vedpakke i dag :)
Calmar V33, 4X750 ack, en med vv slynger, 2X200 expansjonstanker,
Jeg bestilte syrventil 3065, ladomat 21-60 og 1 sikkerhetsventil + 2 stk sikkerhetsventiler i ventilsatsene til expansjonstankene.

I min anläggning kommer jag att ha den "lilla" syren då jag har eget vatten och tryckexp.kärl. Vill inte ha den stora syren då den för att kyla pannan tar in nytt vatten i ack.kretsen, och jag vill inte ha nytt vatten i den då jag är rädd för rost och luftningsproblem:).

Vad är SYR?
Och ang strömavbrott, jag får upp vatten trots strömavbrott. (egen brunn)

SYR är väl bara ett fabrikat tror jag..

Vad dom menar är en nödkylningsventil, som tar färskvatten och kyler pannan antigen via en slinga i pannan, eller direkt in i pannvattnet..

ma skrev:
Vad är SYR?
Och ang strömavbrott, jag får upp vatten trots strömavbrott. (egen brunn)
Intressant berätta hur. Jag med, :rolleyes:men med rep o hink

Jag har talat med många vedeldare och jag får uppfattningen om att typ 80 % har inte SYR Ventil . Talat med rörmokare som säger att det där med öppet expansjonskärl skulle göra att man slapp syrventil är förlegat !!

Sotarna skiter i detta med Syrventiler mm !! De kollar bara brandsäkerheten . Det andra är ditt eget ansvar !!

Personligen gillar jag inte syr ventil . Kan inte vara bra att snabbkyla en panna på detta brutala viset :(

Bättre lösa det med batteri backup till sirkulöationspumpen ;)

Gulf skrev:
Jag har talat med många vedeldare och jag får uppfattningen om att typ 80 % har inte SYR Ventil . Talat med rörmokare som säger att det där med öppet expansjonskärl skulle göra att man slapp syrventil är förlegat !!

Sotarna skiter i detta med Syrventiler mm !! De kollar bara brandsäkerheten . Det andra är ditt eget ansvar !!

Personligen gillar jag inte syr ventil . Kan inte vara bra att snabbkyla en panna på detta brutala viset :(

Bättre lösa det med batteri backup till sirkulöationspumpen ;)
Ja va ska man säga, det stämmer nog. Jag har brassat på ordentligt och pannan har lite småbubblat men mer händer inte. Det är klart har jag 90 grader i tankarna och lägger i fullt så klart stannar först fläkten, sedan överhettningsskyddet och pumpen går hela tiden skulle det efter detta bli strömavbrott tillråga på allt så har jag backup på elen (UPS.) Skulle UPS:n pajja så finns självcirk och blir det för högt tryck 2 st säkventiler... Vad ska jag med en mojäng som kostar 2500 kr och bara öser in kallvaten i pannan, och sedan ut inte vet jag i avloppet golvet eller nåt. NEJ ingen SYR för mig tack!q(;^;)p

Har syr på 3 av 3 anläggningar i familjen, Slutna system, egen hydrofor på mellan 300-500 liter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.