På den vattenutkastare jag monterade (tror det är en FMM) är själva "stötstången" (som trycker in ventilkäglan) ett rör. Jag antar att tanken med det är just att det röret fungerar som en luftning.

Vattnet sprutar sen inte mot väggen, däremot sprutar det "på baksidan" av tappdelen så det blöter iofs ner väggen en del.

Vår gamla frös sönder trots att det inte satt vattenslang kvar, jag tror att den frös på grund av att slangkopplingen satt kvar (det är ju mindre hål i den och den gamla blandaren verkade inte ha nåt "luftinsläpp"). Trycka in några decimeter 4 mm slang och blåsa ur kanske hade varit bra inför vintern om man insett det, men nu är den som sagt var bytt.

Nerre skrev:
På den vattenutkastare jag monterade (tror det är en FMM) är själva "stötstången" (som trycker in ventilkäglan) ett rör. Jag antar att tanken med det är just att det röret fungerar som en luftning.

Vattnet sprutar sen inte mot väggen, däremot sprutar det "på baksidan" av tappdelen så det blöter iofs ner väggen en del.

Vår gamla frös sönder trots att det inte satt vattenslang kvar, jag tror att den frös på grund av att slangkopplingen satt kvar (det är ju mindre hål i den och den gamla blandaren verkade inte ha nåt "luftinsläpp"). Trycka in några decimeter 4 mm slang och blåsa ur kanske hade varit bra inför vintern om man insett det, men nu är den som sagt var bytt.
Det är så Gustafsberg också är konstruerad, ett rör i det större röret. Hur detta funkar vet jag dock inte eftersom min har ett intermittent beteende, ibland dränerar den, ibland inte så jag måste försöka få kläm på detta....enligt supporten på gustafsberg är lösning att dra åt hårdare men får se..
Det som däremot verkar skilja dem åt är att Gustafsberg dräneras ut genom samma vattenhål som vattnet ska komma ut, de sprutar inte ut bakom på något sätt mot fasaden.

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Tanken med denna funktion (som vatettes variant också har) är att utkastaren dräneras trots att slangen är monterad. Det har nog räddat många biltvättande människor många vintrar! Men FMM:s är sämre ur fuktsynpunkt mot väggen när det sprutar vatten där varje gång man stänger av. För att motverka detta lite kan man ju ha munstycket på slangen öppen när man stänger av utkastaren, men jag tror inte jag skulle bemöda mig med det varje gång. Människan är lat i naturen! Vatettes dränering är ju framför anslutningen av slangen.
Och man har ju inte koll på vad som installerats. Kollade i eftermiddag och har både en FMM och VA på huset, men på fritidshuset vet jag det är samma som ts ;) Och precis som du skriver sprutar det lika glatt på källarväggen med VA.

Nu sitter allt på plats, isolerat och klart.
tack alla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.