krilleman_215 skrev:
Precis. Bygger bara vinklarna någelunda lika så är det bara att köra på!
stort tack.

tommib
Klämringen som sitter i vinkeln kommer sitta fast på det gamla röret och omöjliggöra att du drar ut det genom väggen. Då fick du också svar på den andra frågan.... :)

Krilleman
tommib skrev:
Klämringen som sitter i vinkeln kommer sitta fast på det gamla röret och omöjliggöra att du drar ut det genom väggen. Då fick du också svar på den andra frågan.... :)
Som redan nämnts ;)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
krilleman_215 skrev:
Som redan nämnts ;)
Jo, jag ska lära mig att uppdatera flikarna innan jag svarar :surprised:
Skyller på att jag sitter på jobbet och måste springa ifrån då och då....

by the way, finns de vinkelkoppling med inbyggd avstängning?

Krilleman
Menar du samma vinkelkoppling som sitter på änden av vattenutkastaren så är svaret nej. Det är en plan yta i botten som ventilkäglan tätar emot. Därav är den lite "special".

Menar du en vanlig kulventil så finns dom i vinklat utförande. Som tex på en vattenmätarkonsol.

De va som fanken.
Nu har jag monterat den nya utkastaren men den droppar trots att den är avstängd? Bottnar inte pinnen i röret som den ska då?

Redigerat:
tommib
Sitter vinkelkopplingen helt rakt på utkastarens rör? I den finns som sagt en planpackning som ventilkäglan tätar mot och om inte den är helt vinkelrät mot röret kan du få ett läckage där.

Krilleman
Har du kapat din utkastare? Om ja, kontrollera att du kapat röret och spindeln lika!

Och försök undvika ballofix på som avstängning till VUK. Kör på fullflödes kulventil!

jag har inte kapat något. Men jag öppnade utkastet via "servicehålet" och tog ut hela röret som ligger i de större röret. Vet inte om den kommit snett eller något för när jag satte tillbaka det hela upplevde jag att jag kunde skruva ett varv längre...? Nu är de torrt och fint.

Nu har jag dock nästa fundering. Vad gör jag med hålet på insidan?
Jag ser typ 15cm isolering som röret löper igenom, sen kommer ren betong.
Ska jag pressa in isolering runt om röret så långt jag kan? och sen spackla igen resten eller sätta en bit gips kanske...Röret sitter på ett ställe som är dolt för ögat om man inte kryper in under trappan..

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

untitled2.png
Skapa konto

Redigerat:
tommib
Jag skulle stoppa in lite isolering men skippa spacklet. Fick du inte med en täckbricka med utkastaren?

Nån?
Här kan man se den gamla patienten. Man ser att den har frusit/expanderat i den del som legat i betongblocket. Den del som legat i isolering har inte blivit påverkad.

IMG_1513.JPG
Skapa konto

Redigerat:
dåligt med respons men jag tänkte lossa utkastet igen och trycka in väggisolering så långt in jag når i betonghålet.
Kan passa på att säga att utkastet kostade 315kr så de var bra pris.
tack alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.