I vintras glömde jag vattenslangen i vattenutkastet. Testkörde idag vattenutkastet som alltid funkat fint innan. Till min fasa märkte jag att när jag gjorde detta började de läcka vatten på insidan huset där vattenutkastet sitter. Stängde av vattenutkastet och det slutade läcka. (Har betongplatta på mark med vattenburen golvvärme och betongväggar så jag tror inget ska komma till skada.) Dock sitter de ju reglar, isolering och gips på insidan betongväggen...
Röret på insidan huset som går ut till vattenutkastet är torr så jag antar att det läcker i anslutningen mot utkastet?
Frågan är nu vad jag ska göra. Bya hela utkastet till ett nytt? Vad kan jag förvänta mig när jag skruvar loss utkastet, är de skruvat rakt i betongen med plugg?
Röret på insidan huset är ca 22mm i ytterdiamter. Ska man ha viss modell av utkast för att de ska passa?
Jag antar att utkastet har suttit på huset sen de byggdes (1990).

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

untitled2.png
Skapa konto

untitled.png
Skapa konto

Redigerat:
Krilleman
Utsidan spelar mindre roll hur den ser ut. Skruvarna är bara skruvade i vanlig plugg.

Det är insidan som är intressant!

Ta en bild och lägg upp!

• Gilla
JKrister
  • Laddar…
ok! här kommer en bild från insidan:
IMG_1490.JPG
Skapa konto

Du har nog tyvärr frostsprängt röret som går genom väggen eftersom du glömde vattenslangen på. Ventilen sitter på insidan av väggen (där det ju är varmt) så att det ska klara frost, men det bygger på att vattnet i röret kan tömmas ut genom anslutningen med självdränering. Sätter man en slang på så kan det inte ske, och då spränger man röret. Nya versioner av dessa klarar dock att slang är ansluten.
Titta på bilderna på tex http://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare.html#full-description så ser du hur dom ser ut i detalj.

Yaken skrev:
Du har nog tyvärr frostsprängt röret som går genom väggen eftersom du glömde vattenslangen på. Ventilen sitter på insidan av väggen (där det ju är varmt) så att det ska klara frost, men det bygger på att vattnet i röret kan tömmas ut genom anslutningen med självdränering. Sätter man en slang på så kan det inte ske, och då spränger man röret. Nya versioner av dessa klarar dock att slang är ansluten.
Titta på bilderna på tex [länk] så ser du hur dom ser ut i detalj.
Helt riktigt röret är spräckt i väggen.

Yaken skrev:
...Nya versioner av dessa klarar dock att slang är ansluten...
När rörmokaren satte ny vattenutkastare hos oss i samband med en ombyggnad för två år sedan så poängterade han två saker:

1)
Dra inte åt kranen för hårt, bara precis så vattnet slutar rinna. Han hade varit och bytt två stycken det senaste året där ägarna varit allt för entusiastiska när de stängt för vattnet.

2)
Ta alltid bort slangen samt slangkopplingen även på dessa modeller där det påstås att den kan sitta kvar. Efter senaste vintern hade han varit och bytt tre stycken sönderfrusna självdränerande utkastare.

hmm tråkigt. Får bli en helt ny utkastare då antar jag eller? Men hur ska jag nu göra för att byta. Jag måste lossa på muttern som syns ovan och skruvarna på utsidan huset. Sen drar jag bara ut den och trycker i det nya utkastarröret? Vilken modell passar rätt av?

Redigerat:
Krilleman
Börja med att köpa en ny utkastare. Den i länken ovan är samma modell (och sjukt bra pris för att vara Bauhaus) så den borde om du har lite tur passa. 15mm muttern är likvärdig! Men tänk på att max väggtjocklek är 400mm på denna varianten! (det finns längre att köpa, upp till 1000mm)

Stänga av vattnet.

Du måste kapa vattenutkastar-röret på insidan med en bågfil (innan muttern). Tänk på att det är ytterligare ett rör invändigt i utkastarröret som syns, på insidan. Så det kan ev vara lite kämpigt att komma igenom med bågfil om spindeln börjar snurra.

Sen lossar du på 15mm muttern som är ansluten 90º i sidan på kopplingen. Ta loss hela vinkeln.

Lossa skruvarna på utsidan och dra ur hela rasket ur väggen.

Tryck in den nya utkastaren i hålet. Om du behöver så kapa din nya vattenutkastare. Följ instruktionen och förhoppningsvis kan du passa in utksataren på din befintliga 15mm mutter. Men dra inte åt 18mm muttern än.

Markera hålen på utsidan, dra ur utkastaren. Borra nya hål i väggen, plugga, skruva fast.

Dra åt den befintliga 15mm muttern och sist kan du dra 18mm muttern. Lossa på båda muttrarna och dra åt igen för att undvika spänningskorrosion.

Klart

Tänk på att det ska sitta en ventil på röret som matar vattenutkastaren så den går att stänga av på insidan. Om du inte redan har det så montera en vanlig kulventil med fullflöde.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Kapar tråden lite :surprised: . Men om man köper utkastare där det ingår en vinkelkoppling. Vilket det verkar inga i de flesta paket. Måste jag då använda kopplingar från samma tillverkare fram till där jag tar vattnet. För att det ska bli rätt och riktigt? Eller kan jag blanda hej vilt så länge det är ett rör mellan kopplingarna?

Snurrig fråga, men summerat. OM Gustavsberg skickar med en klämringskoppling från märke X. Kan jag då klämma på ett rör, och sen vid nästa skarv använda en koppling från tillverkare Y?

Krilleman
Öfremora skrev:
Kapar tråden lite :surprised: . Men om man köper utkastare där det ingår en vinkelkoppling. Vilket det verkar inga i de flesta paket. Måste jag då använda kopplingar från samma tillverkare fram till där jag tar vattnet. För att det ska bli rätt och riktigt? Eller kan jag blanda hej vilt så länge det är ett rör mellan kopplingarna?

Snurrig fråga, men summerat. OM Gustavsberg skickar med en klämringskoppling från märke X. Kan jag då klämma på ett rör, och sen vid nästa skarv använda en koppling från tillverkare Y?
Ja.

• Gilla
Öfremora
  • Laddar…
Men då helst Vatette, om jag har fattat dig rätt 😉

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Tack Krilleman, får ge mig ut efter den där på bauhaus.
Varför ska jag såga av röret, räcker de inte med att lossa på muttern närmast utkastet och sen dra ut röret från utsidan huset?
Använder man inga klämringar och stödhylsor? Vad är de som tätar utan en klämring?
Lintråd och rörfett eller vad det kallas..?
Varför ska jag ta bort vinkeln, kan jag inte bara dra ut det gala röret och se exakt hur långt detta är och sedan kapa den nya till samma längd, och sen sticka in den i vinkeln på nytt utan att ha tagit bort vinkeln?

Redigerat:
Krilleman
Mutter & Klämring sitter fast på röret. Kapa!

Klämring tätar koniskt. Inget annat än att dra åt enligt anvisning. Aldrig tejp eller lin!

Du ska använda den nya vinkeln som finns med i den nya utkastaren! Inte den befintliga.

ja just jäklar...men då sitter de väl en klämring även på den delen som ansluter till vinkeln till höger men den kanske går att återanvända när jag tagit bort vinkeln och satt dit den nya?

Krilleman
Rolle85 skrev:
ja just jäklar...men då sitter de väl en klämring även på den delen som ansluter till vinkeln till höger men den kanske går att återanvända när jag tagit bort vinkeln och satt dit den nya?
Precis. Bygger bara vinklarna någelunda lika så är det bara att köra på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.