BBJB skrev:
Fan, så det är kört iallefall :(
Har sökt runt efter reservdelar, tex ny motor men hittar inte mycket.
Trode att IFÖ hade mycket reservdelar, iofs är karet från -93 (Ifö Caribia).

Måste vara skaplig kortis då den brann efter 0.5 sek :(


Mvh Jonny
Om du tittar på bilden av statorn, dvs bilden kallad insida, ser det ut att vara en rejäl skada upptill kl 11-12 och rejäla rostavlagringar kl 3. Motorn verkar skadad bortom räddning, så det är nog bara att skaffa ny pump.
 
sök på nätet efter företag som lindar om motorer nära dig, här i örebro trakten finns ju Lindarverkstan 019-323288, ring o fråga vad en det kan kosta...
/Jonas

Om du lindar om den, så passa på och byt tätningar mot pumphuset med, tag mått på dom gamla o ring Momentum.... dom finns ju över hela landet.
Eftersom det såg ut som det kommit in vatten i den, p.g.a rosten på bilderna

eller kontakta dom som sålt motorn enlig märksylten, eller hela karet
http://www.scandispa.dk/
 
Redigerat:
Nu har jag hittat en annan begagnad motor.

Den motorn som sitter på är på 0,73kw 2800rpm. ca 1hk

Den jag har hittat är på 0,25kw 2800rpm. ca 0,3hk

Andra motorer som ligger runt samma styrka (0,75kw) har bara 1400rpm.

Frågan är ju vad man ska satsa på, styrka eller fart?
Känns nästan som att 0,25kw kommer få det jobbigt att pumpa runt vattnet, så det kanske är bättre med en starkare med lägre pumphastighet, eller vad tror ni?

Mvh Jonny
 
Motorn 0,25 kW 2800 varv kommer att brinna pga överbelastning
1400 varvs motorer kommer att ge väldigt dåligt tryck.

Det FINNS 0,75 kW 2800 varvs motorer, fortsätt att leta.

Protte
 
prototypen skrev:
Motorn 0,25 kW 2800 varv kommer att brinna pga överbelastning
1400 varvs motorer kommer att ge väldigt dåligt tryck.

Det FINNS 0,75 kW 2800 varvs motorer, fortsätt att leta.

Protte

Okay, ska fortsätta sökningen, kanske tar ett tag då jag letar begagnat för max 1000kr.

Mvh Jonny
 
BBJB skrev:
Okay, ska fortsätta sökningen, kanske tar ett tag då jag letar begagnat för max 1000kr.

Mvh Jonny
EDIT:

Hittade en motor som jag tror skulle funka, kanske att man får bygga någon adapter för att få pumphuset att passa, men det ska inte vara några svårigheter.

Vad tror ni experter om denna?
http://www.nimaab.se/se/art/elmotor-2800rpm-2-pol-fot-b3.php
Storlek 80 - 0,75kw 1hk - 1,9A

Pris 680kr (ny)

Mvh Jonny
 
Hur gick det med pumpen? Mitt badkar står bara och brummar och vill inte hoppa igång längre.. slår tillslut ifrån av sig själv.

B BBJB skrev:
EDIT:

Hittade en motor som jag tror skulle funka, kanske att man får bygga någon adapter för att få pumphuset att passa, men det ska inte vara några svårigheter.

Vad tror ni experter om denna?
[länk]
Storlek 80 - 0,75kw 1hk - 1,9A

Pris 680kr (ny)

Mvh Jonny
 
Är det en trefasmotot så saknar den en fas.
Är det en enfasmotor kan kondensatorn lämnat in.

går pumpen vrida runt manuellt?
Protte
 
Det är en enfasmotor. Den har fått svårare och svårare att komma igång men nu vill den inte. Måste tyvärr montera bort halva badrummet för att få fram badet och komma åt pumpen.
 
Det finns företag som tillverkar bubbelbad.
De har motorer med pump för utbyte...
 
prototypen prototypen skrev:
Är det en trefasmotot så saknar den en fas.
Är det en enfasmotor kan kondensatorn lämnat in.

går pumpen vrida runt manuellt?
Protte
Fyllde badet med vatten igår kväll och hade i systemrengörare för bybbelbad och provade imorse men den ville inte hoppa igång, tömde vattnet och spolade ur medans jag duscha.. provade igen att starta och vipps så gick den igen. Tror att avlagringar tillsammans med att kondensatorn är dålig gör att den inte orkar igång.. fyllde badet innan jag åkte iväg till jobbet och hade i medel igen som den fick pumpa runt lite, är hemma på lunch nu och kör den lite till. Det är ganska mycket äckel som lossnat.
 
MisterBob MisterBob skrev:
Fyllde badet med vatten igår kväll och hade i systemrengörare för bybbelbad och provade imorse men den ville inte hoppa igång, tömde vattnet och spolade ur medans jag duscha.. provade igen att starta och vipps så gick den igen. Tror att avlagringar tillsammans med att kondensatorn är dålig gör att den inte orkar igång.. fyllde badet innan jag åkte iväg till jobbet och hade i medel igen som den fick pumpa runt lite, är hemma på lunch nu och kör den lite till. Det är ganska mycket äckel som lossnat.
Överskummande badkar med tvåloddsbildningar och vattenspridning nära kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skummande vatten i ett badkar med synliga schampoflaskor på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MisterBob
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Google "komponenter bubbelbad" ger en massa träffar.
Här är 3 bra!

Lycka till.
PS: Skit i systemen, hår i pumpar etc är alltid ett elände! Rengör, rengör och åter rengör...

[länk]

[länk]

[länk]
Tack! Ja det verkar inte bättre än att man får köra badet med rengöring någon gång i månaden efter ett bad. Nu startar den enkelt utan problem
 
Hej. Härligt med en tråd som vaknar till efter 10 år ;)

Jag fick bygga mig en ny pump med hjälp av gamla pump delen och motorn från Biltemas dräneringspump.
Gjorde en adapter mellan dessa och fick det att fungera.

Min motor hade packboxen gått sönder på så hela kollektorn i motorn var sönder rostat.

Killen som sålde badet visste nog om detta...

Men det fungerade bra i 1 år, sen dess står den ute i boden då jag köpte ett större bad.

Mvh Jonny
 
  • Gilla
MisterBob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.