En ny konding kostar väl nån hundring så jag skulle chansköpa en och prova först.
 
Du mätte mellan U1-V2 sa du. Har du mätt över U1-W1 också, dvs kolla att värmesäkringen(?) mellan V2-W1 är hel?

Jag är ingen motorexpert, men jag tror att man ska kunna snurra igång motorn även om kondensatorn är slut. Så är det inget som helst liv i motorn så bör det vara avbrott någonstans. Jag kan inte bedöma om resistanserna 6 resp15 ohm är rimliga.

Du kan göra ett enkelt test av kondensatorn mha multimetern. Koppla loss den, kortslut polerna för att ladda ur den (försiktigt, den kan ha 230V i sig), ohmmät sedan kondingen på ett högt mätområde. Du bör ser att resistansen sakta ökar. Vänd och ohmmät från andra hållet - du bör se samma sak.

Du kan även mäta upp kapacitansen mha formeln t=RC. Dvs lägg på en känd likspänning via en känd resistans (t.ex 1Mohm) och mät hur lång tid det tar att ladda upp kondensatorn till 63% av spänningen.
 
Vad kostar en ny motor från fabrikant eller delar? Kanske inte är så dyrt och betydligt enklare att fixa till karet.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du mätte mellan U1-V2 sa du. Har du mätt över U1-W1 också, dvs kolla att värmesäkringen(?) mellan V2-W1 är hel?
Har testat att mäta värmesäkringen men får inget värde alls. Är detta nånting man kan byta eller är det bara att kasera motorn?
Är det nånting som verkligen behövs, kanske går att byggla över med en ledare istället?

Mvh Jonny
 
Bra ,då är det värmesäkringen som är felet. Betydligt billigare än en ny motor, om den nu går att byta... Kan du hitta den? Den kan gå att återställa genom att peta på den.

Om det är spänning på motorn utan att den snurrar så dra den väldigt mycket ström, så nån form av säkring behöver du.
 
Bo.Siltberg skrev:
Bra ,då är det värmesäkringen som är felet. Betydligt billigare än en ny motor, om den nu går att byta... Kan du hitta den? Den kan gå att återställa genom att peta på den.

Om det är spänning på motorn utan att den snurrar så dra den väldigt mycket ström, så nån form av säkring behöver du.

Okay, jag får skruva isär motorn igen för det är bara 2st gråa kablar som försvinner ner i motorn.

Kan man inte testa bygla en snabbis för att se ifall det är nå liv i motorn då?
Bygla mellan U1 - W1?

Mvh Jonny
 
Ja du kan testa att bygla. Men frågan är varför den har gått varm.
 
Var beredd att bryta strömmen snabbt bara.
 
Jag testade att bygla över värmesäkringen, motorn snurrade till typ en halv sek sen vart de inge mer. Stängde av strömen och testade igen utan nå liv.
Testade att snurra på motorn med strömen på, men det hjälpte inte.

Byglingen är hel.

Där vart man glad för en halv sek :(
Kan man göra nå mer?

Mvh Jonny
 
Du brände ingen säkring i centralen?
 
Efter lite felsökande så konstaterade jag att det inte kom någon ström fram till motorn, öppnade kontrollboxen där det fanns en säkring som löst ut.
På säkringen står det T6,3L 250v menas med de? 6,3 A ?

Skumt att den löste ut när man kopplade förbi värmesäkringen V2 - W1

Mvh Jonny
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Du brände ingen säkring i centralen?
Fullträff, du har ingen aning varför?

Mvh Jonny
 
Tja, motorn drar för mycket ström.:(
Den måste ha gått varm så att det blivit kortslutning i lindningarna.

Edit: T6.3 == Trög 6.3A
 
Fan, så det är kört iallefall :(
Har sökt runt efter reservdelar, tex ny motor men hittar inte mycket.
Trode att IFÖ hade mycket reservdelar, iofs är karet från -93 (Ifö Caribia).

Måste vara skaplig kortis då den brann efter 0.5 sek :(


Mvh Jonny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.